Sidan 4 av 35 FörstaFörsta ... 2345614 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 698

Ämne: Lagade SIDen idag!!! :-)

  1. #61
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112
    Samma problem med SID-displayen här (vad annars?) :P

    Kan ingen göra en FAQ angående detta eller klistra tråden?

    Skulle gärna se en manual för og93.. är haj på 230/400 volt.. men bilelektronik är jag n00b på
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  2. #62
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Ransta
    Inlägg
    51
    Medlem#
    5551
    Strykjärnsmetoden är klockren.
    Hel nöjd och lyser fint överallt där det förr varit mörker.

    Otroligt skönt att kunna slippa -"SID 2052:- inkl moms - 50% på det=1026:- och sen tillkommer arbetskostnden på 338 kr inkl moms.".

    Denna kostnads befrielse borde lätt kunna leda till att folk blir medlemmar i detta kanon forum. Tänk på alla råd och tips vi finner här...

    Mvh
    Pa
    Saab 9-5 Kombi 2.0 -01
    Saab 9000i -88b

  3. #63
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112
    Det kan tilläggas att jag inte begriper hur jag får loss SID:en..

    finns inga hål eller blindproppar vad jag kan se..
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  4. #64
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Citat Ursprungligen postat av anny
    Citat Ursprungligen postat av Laspalmas
    Ok skulle plockat loss den i förrgår men den sitter så in i helvete, plockade stereon utan problem likaså acc panelen som satt lätt fast bara men siden fick ja inte loss med bara fingrarna bakifrån, får leta upp en stor mejsel som är "bockad" med 90 graders vinkel på å köra in bakom enhten så kanske ja kan dra ut den med lite bättre kraft

    Jag *försökte* att få ut SID'en i Söndgs själv och den ville definitivt inte komma ut , provade med a/c 'displayen', den var det inga bekymmer att peta ut det verkar som om SID'en sitter fast/fäst med något mera än plastsnäpperna på över/under sidan, det går att rucka lite på den, men trots våld vägrar den att komma ut, nu undrar jag om några flera har haft samma problem med att få ut den, eller måste man använda dynamit
    /9-5, 98
    Jag petade ut min med fingrarna. Tog bort blindpluggarna till vänster om SID:en, stack in några fingrar, och vips...
    Jo jag vet att man *brukar* kunna peta ut den , en konsult på jobbet (hej PerW :-) har gjort det, men min SID vägrar att krypa ut, det går att, 'bakifrån', rucka lite på den i höjdled och jag ser två plast-snäppen genom hål i färstplåten till stereon, men det verkar som om den även sitter fast i sidorna, är det någon annan än 'Laspalmas' som har (haft?) samma bekymmer som jag?
    9-5 2.3 98 Sedan

  5. #65
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    823
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Du hittar tre länkar om detta på min hemsida. De första två visar hur du tar isär en SID (och hur den lagas med en äldre metod). Den tredje länken visar var du stryker.

    http://www.mitt-eget.se/saab/faq_electrical.shtml#sid
    Nu har jag ÄNTLIGEN fått ut displaydelen men jag kan inte sära på den!

    Verkar som att dem olika displayerna skiljer sig åt mellan 93an och 95. I min (93a) display hittar jag bara två skruvar. Dock så är det en sak som hindrar mig från att dela de två delarna åt, nämligen den där kontakten fästs!

    Hur ska jag göra?!
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  6. #66
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    823
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Du hittar tre länkar om detta på min hemsida. De första två visar hur du tar isär en SID (och hur den lagas med en äldre metod). Den tredje länken visar var du stryker.

    http://www.mitt-eget.se/saab/faq_electrical.shtml#sid
    Nu har jag ÄNTLIGEN fått ut displaydelen men jag kan inte sära på den!

    Verkar som att dem olika displayerna skiljer sig åt mellan 93an och 95. I min (93a) display hittar jag bara två skruvar. Dock så är det en sak som hindrar mig från att dela de två delarna åt, nämligen den där kontakten fästs!

    Hur ska jag göra?!


    (edit 1)
    OK!
    Nu har jag fått i sär allt o vart på med strykjärnet en stund!

    Hoppas du funkar nu bara!


    (edit 2)
    Testade precis och det blev inte 100a men det var en förbättring i vilket fall som helst. Läste någonstans att det inte äns var lött utsprungligen utan bara limmat. Jag tänkte testa att sätta en teijpbit över kontakten kan det ställa till någon fara? Typ om det skulle bli varmt så att den smälter o det börjar lukta skit eller så?

    OSA
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  7. #67
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    144
    har också en 9-5 98a och dess SID sitter som berget
    verkar som man måste ta ut stereon först, sitter 4st små hål i den som antagligen e till för att dra ut stereon med med nån jobbig saab verktyg???

    nån som vet hur man ska få bort SID'en ? finger varianten funkar inte på min...
    SAAB 900s '96 2.0t automat

  8. #68
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    823
    Ingen som har testat att använda en vätska som kalla fluss?

    Elektrikerna på Ericsson har tipsat mig om det iaf
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  9. #69
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 949
    Citat Ursprungligen postat av Oakbeach
    har också en 9-5 98a och dess SID sitter som berget
    verkar som man måste ta ut stereon först, sitter 4st små hål i den som antagligen e till för att dra ut stereon med med nån jobbig saab verktyg???

    nån som vet hur man ska få bort SID'en ? finger varianten funkar inte på min...

    PLASTKIL ska du använda på kortsidan.
    Enkelt som en plätt.
    SID demonteras på några sekunder

  10. #70
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    144
    och tips på plastkil då?

    har använt plastkniv, spackel spade i plast osv inget orkar bända upp den, plasten böjer sig bara...
    SAAB 900s '96 2.0t automat

  11. #71
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    977
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Ingen som har testat att använda en vätska som kalla fluss?

    Elektrikerna på Ericsson har tipsat mig om det iaf
    Fluss använder man med fördel när man bättringslöder, det gör att orenheter tvättas bort och lodet väter mycket bättre, ett måste enligt mig om man löder men inte med strykgärnmetoden för man måste värma lodet till 263 grader eller något för att de ska vara "lödning" och så varmt blir väll knappast ett strykjärn va
    Ska ta med farsan 9-5 sid och löda om ordentligt på jobbet när de blir tid över.

    /Ericsson reparatör
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  12. #72
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    144
    så nu har jag prövat på allt som fanns att pröva på

    strykjärn 1gång = 90% av pixlarna försvann

    Strykjärn 2gången med skumgummi = ungefär samma resultat

    lödkolv = ca 10% kom tillbaka (80% borta då typ)

    så kan nog säga så att om ni bara har 1st SID så pröva inte på detta ifall ni vill ha en SID

    köpte en nybeg och den funka toppen, så jag prövade på alla dessa tips...
    SAAB 900s '96 2.0t automat

  13. #73
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    823
    Jag tröttnade också på skiten så jag fick ta 2 glada laxar ur min plaskflask och ge till den oförskämmde och oservicemindade slyngeln bakom disken!

    Fan va skönt att ha en ny och fungerande nu iaf!!
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  14. #74
    Gav mig på SID'en nyss, testade strykjärnsmetoden + att jag la ett tunt
    buntband avklippt till lagom längd längs kontaktytan.

    Nu funkar den ypperligt bra

    Ska ge mig på den lilla SID'en så fort jag köpt på mig tillräckligt små torx

  15. #75
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    977
    Körde med strykjärnmetoden på farsan bilar idag, 9-5 & 9-3 cab plus att jag lade skumgummi med en klisteryta på "gummibandet" som ska öka trycket på kontakten mot kretskortet, testade lite olika metoder med detta funkade kloclrent på båda. Blev som nya
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  16. #76
    På ACCpanelen gick det inte lika bra för mig Nu är den i stort sett död.

    Nån som har koll på vad en ny kostar?

  17. #77
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    15
    Tjena!

    Min SID är ur funktion, så jag tänkte laga skiten! Men länken till strykjärnsmetoden är ur funktion, man kommer till nån skum mobilsida. Någon som kan ge en utförlig beskrivning (av typen "for dummies")

    // johan
    Saab 9-5 Aero, automat

  18. #78
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    95
    Här är texten från sidan:

    "I used the repair guide already listed on Saabcentral to disassemble and fix the panel according to the steps listed in the guide. Very nice. But it didn't work! It actually made it worse. Probably just because I took it apart the contact problem at the PCB increased, not decreased. But I found a simple and easy solution - and now it works PERFECTLY!

    Use your clothing iron to iron the cable back onto the PCB. Just put the PCB on the edge on the table according to the picture and carefully use the iron to resolder the contact between the cable and the PCB. I used maximum heat (three dots) and carefully worked my way over the cable connection making sure I didn't stop so the plastic cable melted.



    Article by: Ulf Löfstedt"

  19. #79
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av AeroDynamic
    Här är texten från sidan:

    "I used the repair guide already listed on Saabcentral to disassemble and fix the panel according to the steps listed in the guide. Very nice. But it didn't work! It actually made it worse. Probably just because I took it apart the contact problem at the PCB increased, not decreased. But I found a simple and easy solution - and now it works PERFECTLY!

    Use your clothing iron to iron the cable back onto the PCB. Just put the PCB on the edge on the table according to the picture and carefully use the iron to resolder the contact between the cable and the PCB. I used maximum heat (three dots) and carefully worked my way over the cable connection making sure I didn't stop so the plastic cable melted.
    Article by: Ulf Löfstedt"
    Hmm... skulle känna mig mycket tryggare med lite bilde rpå exakt var man skall värma samt skall man använda lödkolv eller strykjärn?
    Saab 9-5 Aero, automat

  20. #80
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    95
    La upp bilden från artikeln också...

    När du öppnat SIDen (enligt instruktionerna på tex http://www.saab9-5.com/howto/sidrepair.htm) så ser du flatkabeln mellan kretskortet och displayen. Det är där den kabeln sitter fast på kretskortet som det brukar bli glappkontakt.

    Jag använde först en lödkolv men pixlarna började slockna igen efter ett tag. Nu har jag gjort om operationen med ett strykjärn och alla pixlarna funkar fortfarande.

Liknande ämnen

  1. Så här lagade jag värmen i min 9000 CSE-96
    Av Niklas71 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 17:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •