Sidan 14 av 35 FörstaFörsta ... 4121314151624 ... SistaSista
Resultat 261 till 280 av 696

Ämne: Lagade SIDen idag!!! :-)

  1. #261
    Hej,

    Jag kan också meddela att 'strykjärnsmetoden' även hjälpte mig. Jag monterade isär och strök en gång och det återställde SIDen förutom en lodrät linje så det får bli en vända till för att fixa det.

    Jag bytte även lampor bakom displayen (den som belyser klockan) och knapparna under displayen. Jag använde lampor från Kjell.com som tipsats om i en FAQ-tråd och jag tycker på sin höjd att det är en nyansskillnad mot Saab's lampor i ljusstyrka (kanske märks mindre eftersom det var lampan bakom klockan jag bytte jämfört med om man bytt lampa mitt i displayen).

    Någon som har tips om hur man byter lampa för stolsvärmeknapparna och elhissknapparna vid växelspaken (eller till tråd där det diskuteras)?

    Mvh,
    Sam

  2. #262
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 740
    Medlem#
    9176
    Nu har det gått nästan ett år sedan jag lagade mina pixlar (og9-3 -00) genom att lägga en skumgummilist mellan kretskortet och displayen som trycker flatkablen hårt mot kretskortet (mothåll behövs också så att kretskortet inte böjs)!
    Fortfarande har jag kvar alla pixlar!

    Och det bästa med att börja med den metoden är att jag har kvar strykjärnsmetoden att ta till om det skulle behövas i framtiden!

    Per L

  3. #263
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    140
    Finns det någon guide för "dummies" över hur man får lös SID ur instrumentbrädan? Man vill ju inte börjar bända och greja och riskera göra märken någonstans på panelen.

    Har borta andra siffran på klockan och det hade varit trevligt om den kunde komma tillbaka

    Förresten, varför har inte SAAB löst det här problemet på utbytes-SIDs? Min var bytt för några år sedan men nu har problemen börjat komma tillbaka igen. Byta igen? Då kommer väl samma problem tillbaka en gång till

  4. #264
    någon annonserar på blocket att han lagar "din SID" för 1000:-
    är det någon här som ligger bakom?
    JAGUAR - spinner som en katt

  5. #265
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    759
    Medlem#
    7159
    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    någon annonserar på blocket att han lagar "din SID" för 1000:-
    är det någon här som ligger bakom?

    kanske använder strykjärns metoden?

  6. #266
    Citat Ursprungligen postat av Gerling
    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    någon annonserar på blocket att han lagar "din SID" för 1000:-
    är det någon här som ligger bakom?

    kanske använder strykjärns metoden?
    tror nod att han hittat tillvägagångsättet här...
    JAGUAR - spinner som en katt

  7. #267
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Kristianstad (3 mil utanför iaf :P)
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av EuphoniC
    Finns det någon guide för "dummies" över hur man får lös SID ur instrumentbrädan? Man vill ju inte börjar bända och greja och riskera göra märken någonstans på panelen.
    Ingen guide i ordets rätta bemärkelse men lite bilder och info finns som sagt i mitt galleri på garaget.

    Hjälper kanske lite om du är osäker

  8. #268
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 197
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av EuphoniC
    Finns det någon guide för "dummies" över hur man får lös SID ur instrumentbrädan? Man vill ju inte börjar bända och greja och riskera göra märken någonstans på panelen.
    Det finns några olika sätt, olika funkar olika bra på olika bilar. Även om det finns spärrar i överkant så hålls den i praktiken av spärrarna på vänster och höger sida (vilka släpper om man trycker/drar den framåt och skjuter den i sidled). Välj lättaste:
    1) Dra ut kapparna eller knappatrapperna till vänster om SID:en, tryck SID:en åt höger och utåt från sidan med fingrarna.
    2) Lossa stereon och tryck ut den underifrån.
    3) Använd något halvmjukt (trä eller plast) på vänster eller höger sida mot panel och försök bända ut den. Om inte den ena sidan fungerar, prova det andra sidan.

    Citat Ursprungligen postat av EuphoniC
    Förresten, varför har inte SAAB löst det här problemet på utbytes-SIDs? Min var bytt för några år sedan men nu har problemen börjat komma tillbaka igen. Byta igen? Då kommer väl samma problem tillbaka en gång till
    Det är ett av livets mysterier att Saab inte tagit fram en enkel reparationssats - en tillklippt gummilist och ett mothåll borde gå att ta fram för någon tia och lösa problemen permanent för de flesta.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #269
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    140
    Det är ett av livets mysterier att Saab inte tagit fram en enkel reparationssats - en tillklippt gummilist och ett mothåll borde gå att ta fram för någon tia och lösa problemen permanent för de flesta.
    Okej, kanske inte en rep-sats men om de sätter in en ny SID så borde den ändå vara av ny design med bättre stöd för lödningarna eller om det är lödningarna i sig som är kassa så att man inte kommer att åka på samma problem igen.

  10. #270
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 197
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av EuphoniC
    Det är ett av livets mysterier att Saab inte tagit fram en enkel reparationssats - en tillklippt gummilist och ett mothåll borde gå att ta fram för någon tia och lösa problemen permanent för de flesta.
    Okej, kanske inte en rep-sats men om de sätter in en ny SID så borde den ändå vara av ny design med bättre stöd för lödningarna eller om det är lödningarna i sig som är kassa så att man inte kommer att åka på samma problem igen.
    Det är inte lödning som släpper, det är en limning! (Och den kan inte släppa om man lägger tillräckligt med tryck på...) Om det vore en lödning skulle problemen aldrig uppstå...

    Och det är därför omdesignen borde vara just en gummilist och ett mothåll. Jag har svårt att se att det finns mer än de två alternativen med ökat tryck eller att göra om den till lödning, och det senare är mycket svårare att göra kontrollerat i efterhand.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #271
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 740
    Medlem#
    9176
    Långmilare:

    Hoppas du har rätt att gummilistlösningen är "bäst"! Åtminstone har det som sagt (några inlägg ovan här) hållit för mig i nästan ett år nu!

    Och jag håller med att lösningen med en gummilist och ett mothåll är enkel! Jag använde tom original skruvar för att både skruva fast mothållet med och för att pressa ihop gummilisten med!

    Per L

  12. #272
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    253
    Citat Ursprungligen postat av EuphoniC
    Finns det någon guide för "dummies" över hur man får lös SID ur instrumentbrädan? Man vill ju inte börjar bända och greja och riskera göra märken någonstans på panelen.(
    SID Panel Repair

    The SID display has lost some pixels. Can I fix it?
    The only thing I fear,
    is running out of beer!

  13. #273
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    49
    Jag är en till i skaran som lyckats laga min Sid. Dock så användes inget strykjärn, utan jag fick en genial idé. Istället för att värma med ett stort klumpigt strykjärn så tände jag ett värmeljus och värmde med de en tesked som jag sedan värmde plastflätan med, dock med ett tunnt tyg imellan. Fick göra om de 2 gånger, sen va alla pixlar tillbaka. Grym skillnad mot förut då de absolut inte ens gick att gissa vad de stod.

  14. #274
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    någon annonserar på blocket att han lagar "din SID" för 1000:-
    är det någon här som ligger bakom?
    1000:- snacka om bra tim peng med tanke på hur enkelt det va... Jag kan göra det för en 500:- Kanske skulle lägga ut det på blocket då


    edit: Kan inte någon MOD lägga denna tråd som sticky? Den verkar ju trots allt hjälpt många samt att den säkert kommer hjälpa lika många till
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  15. #275
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 197
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av ShaddeN
    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    någon annonserar på blocket att han lagar "din SID" för 1000:-
    är det någon här som ligger bakom?
    1000:- snacka om bra tim peng med tanke på hur enkelt det va... Jag kan göra det för en 500:- Kanske skulle lägga ut det på blocket då
    Lagen om tillgång och efterfrågan... Det är väl bra om det finns någon som man kan peka på som kan reparera SID:ar, det finns många som inte är så tekniska som också drabbas av trasig SID...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #276
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    140
    Är själv en sådan som inte gärna skruvar och är rädd att jag ska skada inredningen eller ställa till med mer problem än nytta så själv hade jag uppskattat om någon ville göra jobbet för en rimlig peng

  17. #277
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    69
    En liten kluven fråga!

    En del säger att man måste programmera om, är det bara nya SID det gäller?

  18. #278
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av EuphoniC
    Är själv en sådan som inte gärna skruvar och är rädd att jag ska skada inredningen eller ställa till med mer problem än nytta så själv hade jag uppskattat om någon ville göra jobbet för en rimlig peng
    Kommer du ner till kalmar så kan jag hjälpa dig utan att ta något för det eller du kan bjuda på en öl eller två på pubben
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  19. #279
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av Tolan
    En liten kluven fråga!

    En del säger att man måste programmera om, är det bara nya SID det gäller?
    Kan du specifisera dig lite mer? Menar du för att få tillbaka pixlar eller för att ändra i datan som finns på den?
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  20. #280
    Citat Ursprungligen postat av Tolan
    En liten kluven fråga!

    En del säger att man måste programmera om, är det bara nya SID det gäller?
    det är om du byter till en annan sid.
    lagar du din så är det samma data som när du tog ut den.

    en kopp kaffe är väl kanske lagom ersättning, iaf för någon här på forumet...
    JAGUAR - spinner som en katt

Liknande ämnen

  1. Så här lagade jag värmen i min 9000 CSE-96
    Av Niklas71 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 17:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •