Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Akut hjälp med 9000 T16 -86

  1. #1

    Akut hjälp med 9000 T16 -86

    Det började samma dag som jag köpte den. Bilen saknar kraft på låga varv och börjar bluddra och rycka inklusive misstända. Laddtrycket är normalt och turbon viner fint. Ibland kan den helt plötsligt sticka på med sina 175hk. Men bilen går förjäkligt dåligt. Så jag har bytt följande:

    *Fördelarlock, tändstift, LMM och Tändkablar.

    MEN samma fel är fortfarande kvar! Är tacksam för all HJÄLP jag kan få!
    Vad kan vara kvar? Det verkar som ett skitfel för jag har åkt 50 mil i denna kondition. Kanske soppafiltret?

    Hjälp alla saab mekare :P //MVH Dennis
    Saab 9000 T16 - Med jetplan i generna

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 377
    Hur står tändningen?
    Kan vara värt att kolla upp.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Såg de gamla tändstiften bra ut? Rätt färg och inga skador? Syns ju ganska tydligt på tändstift om bilen har gått för fett/magert.

    Kan även vara värt att kolla upp hur tändningen står, som tidigare sagts.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Det skulle kunna vara soppafiltret. På en så gammal bil är det ändå läge att byta soppafiltret, och det är ganska lätt på en 86:a när det sitter på batterihållaren. Inte säkert att det är felet, men det är möjligt, och du har inte bytt i onödan i vilket fall som helst. Sedan skulle man kunna börja fundera på pumpen också.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    790
    Kolla vad det skall vara för stift i din bil i handboken, o kör på dom, är osäker om det skall vara bcp7es11 el bcpr7es11 el bcp7ev NGK då,, inget annat, ett tips bara, en saab går inte på något annat än rätt stift, om du är osäker så tar du reg nr o ringer saab så kollar dom vilken beteckning du skall ha på dina stift, men som föregående skriver så byt soppafilter,kan ju vara gott o ha det bytt, en del som inte vet tror ju att det går o köra på vilka stift som hellst, men så är inte fallet när det gäller saab, o speciellt inte en turbo, ett litet tips bara, Lycka Till, mvh Jocke.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  6. #6
    Tack för tipsen! Men en sak jag märkte idag när jag tog bilen som gör att jag inte blir lika orolig längre! Den går utmärkt när den är kall och börjar bluddra och rycka när den går upp i temp? VAD kan det vara då?
    för då utesluter jag soppafilter. Tacksam för svar /MVH
    Saab 9000 T16 - Med jetplan i generna

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    790
    Kolla CO med kat inte över 0.5% o utan kat inte över 3.5% så du inte har en trasig LMM´, för när bilen är kall så skall han ju få mer soppa, o sen när tempen stiger så skall han ju gå på normal soppa, men är LMM sönder så bara skjöljer han in soppa o då bludrar o vandra tomgång som attan, men kolla dina stift oxå, Lycka Till mvh Jocke.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    790
    Sen en sak till, du har inte kört av jordflätan mellan motor o chassi?? gör man det o sen vrider på nycklen, så jordas bilen i bränsle boxen o LMM, det hände för mig på min 9000 87 T o jag vred på nycklen o den var död, hittade felet som var jordflätan bytade den o bilen startade, men gick ju illa som fan, tog ju soppa som den värsta V8:an o vandrade på tomgång, o då fick jag reda på att om den går av o man vrider på nycklen så mular man boxen o LMM, vara bara o köpa bättre beg, sen funkade det, så tänk på det, vet inte om det är så på dom nyare 9000, så kolla upp den jordflätan, kan ju vara värt det, inte för att du har gjort det, men en tanke bara, mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  9. #9
    Tack för alla tips Jocke! Men jag var nere i garaget idag, jag hittade ingen jordfläta :s väldigt konstigt, letade å letade med lysrör. Bytte även tändspole å testade annan LMM men fortfarande går den lika surt när den går upp i temp börjar tröttna ur..

    Allt jag bytt (summering) *LMM,Stift,filter,tändkablar,fördelarlock+rotor,
    Tändspole och lite slangar ;/
    Saab 9000 T16 - Med jetplan i generna

  10. #10
    Och tack för tipset om tändningen, men den står bra inställd. Det enda som jag skulle kunna tänka mig är kvar att byta är Tändmodulen ;/ den kanske gör så den dummar sej såhär..
    Saab 9000 T16 - Med jetplan i generna

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    790
    Felet kan ju sitta i bränsleboxen, testa o byt el låna en med samma nr, mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    790
    Tändmodul el effektsteg, har jag aldrig varit med om att den gör så, då dör den o tar en stund innan den startar el inte starta alls, men kolla kan man ju göra, hoppas det löser sig för dig, mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    790
    Finns det ingen jordfläta mellan motor el v-låda?? någonstans måste den ju finnas ananrs skulle ju inte bilen starta, så den är det nog inte, det jag menade var kanske o kolla upp den så det inte händer, lycka till mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Har du kollat tempgivaren?

    Jordflätan är ingen fläta utan en kabel. Den går ned till gaveln på växellådan. Men jag förstår inte hur detta skulle kunna vara ett jordfel
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    790
    Nä det har jag inte skrivit heller, tänkte mer om han hade glömt o skriva med det, OM det hade händt, o det är ju inte fel o kolla kabelskon, är den dålig så byt, för det är ju billigare o köpa den än en bränslebox o LMM, för dom går sönder som jag skrev innan om man vrider på nycklen, som tomtefar skriver kolla den, för är den kass så känner motorn inte av om den är varm, o då matar han på med mer soppa när motorn är varm,Glömde den, så det var ju bra att du var vaken, tomtefar mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  16. #16
    Jag har äntligen hittat felet ! Jag provade att sätta i en styrbox från en -88 turbo som en kille hade låg på hyllan. Nu går den perfekt. Det är väl ett ganska ovanligt fel att en styrbox går sönder å gör så att bilen går sådär ;I och det är dyyyyrt med styrboxar.. Men tack och bock till alla som tipsat, det har varit till stor hjälp och gett mig mer erfarenhet. Nu ska jag ut å glida lite, men 175hk känns lite trött, vet ej hur man ställer upp laddet dock ;/ MVH
    Saab 9000 T16 - Med jetplan i generna

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 464
    Medlem#
    6973
    Du bytte alltså bränsleboxen? Eller APC-boxen?

    Den i akvariet eller den under ratten vid knäna?

    mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    790
    Okej, gött att det löste sig, kör lungt många blå vita bilar ut där m,an minst annar mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  19. #19
    Jag böt styrdonet (boxen) jetronic som sitter under plastkåpan högst upp till höger om man står och tittar i motorutrymmet, dom sitter lite olika beroende på årsmodell..tror det här kan vara ett vanligt fel på 9000 turbo av äldre modeller. många har samma fenomen.
    Saab 9000 T16 - Med jetplan i generna

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 464
    Medlem#
    6973
    Intressant att en LH styrbox från -88 funkar i en bil från -86. Har fått för mig att -88 kör med lambdareglering och det gör ju inte en -86a... Tycker den borde varit mer kinkig.

    mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Akut behov av hjälp angående en 9000 2.3
    Av -=Matte=- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-22, 11:15
  2. Akut hjälp - 9000!!!
    Av LO_R1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 21:00
  3. AKUT hjälp med högprestanda bensinpumpsbyte i 9000 2.3T.
    Av ae86_driver i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 12:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •