Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: köpa billig hjälm till bankörning

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 301

    köpa billig hjälm till bankörning

    Vad ska man köpa för en skithjälm Räcker det med en vanlig mopedvariant? och vad kostar i så fall en sådan?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    502

    Re: köpa billig hjälm till bankörning

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Vad ska man köpa för en skithjälm Räcker det med en vanlig mopedvariant? och vad kostar i så fall en sådan?
    Antar du skall ha den till bankörning?
    Föreslår då en Jet hjälm. Typ Tommy100. Den är öppen, billig och lätt.
    Finns lite överallt, på typ mc-butiker.

    Öppen, är bra för sikten i ögonvrån på bana.
    Billig, för vi banåkare har inte så dyrbara huvuden.
    Lätt, ger minder träningsvärk i nacken efter banåka.

    Googla "tommy 100" eller Jet hjälm, så finner du vad du söker.

    MVH
    /KNAK
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 055
    Jethjälm,på Jula 495 kronor köpte jag till mitt huvud.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    669
    Rallyimport har en hjälm för 980:-
    Lätt & prisvärd tycker jag.

    http://www.rallyimport.se/

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 069
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av jurkko
    Rallyimport har en hjälm för 980:-
    Lätt & prisvärd tycker jag.

    http://www.rallyimport.se/


    Peltor Race G18, den har jag! Lätt, bra och kostar inte skjortan heller

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    72
    Om man skall använda hjälmen senare, i folkracesammanhang. Vilken klass skall den vara? (För jag antar att hjälmar specas upp på samma sätt som all annan säkerhetsutrustning.)

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    669
    Citat Ursprungligen postat av Caffe
    Om man skall använda hjälmen senare, i folkracesammanhang. Vilken klass skall den vara? (För jag antar att hjälmar specas upp på samma sätt som all annan säkerhetsutrustning.)
    Om du skall ha hjälmen senare så kan jag bara rekomendera Peltor G6.

    Jag köpte en sån för ett tag sedan och den väger inte mycket (800g enligt Peltor, men jag vette tusan om den inte är lättare).

    Det kanske är lite mer pengar än du tänk dig (?) men den är klassad och klar.

    EDIT:
    Såg nu att även Peltor Race, G18 väger endast 800 gram och är godkänd för nationellt tävlande.

  8. #8
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 103
    Medlem#
    6234
    Om ni ska ha en hjälm till bana så ska ni kolla på denna hemsidan. http://www.ga1.se/personlig/hjalmar.htm Sen så skaffar ni en halskrage också. Då minskar ni chansen att få nackskador som whiplash. Ta en hjälm som är inte väger så mycket. Peltor G6 är en bra hjälm som ja tänkter köpa mig när ja skall börja köra med stcs på bana. Sen så är G6 den populäraste bilsporthjälmen också. Ser många som köper sig en moped/mc hjälm intergral också. Dom är inte till banracing. Så dom rekommenderar jag inte att ni köper till banracing.

    Caffe: Bilsporthjälm RACE duger gott å väl till folkrace min bror har en sådan. Har för mig att det står att man inte får en hjälm som väger över 800gram enligt reglementena för folkrace.

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 632
    Hämtade ut en G6 ifrån jobbet, det är skillnad på hjälm och hjälm. Märker direkt varför den kostar 2500 kr i butik.
    Finns ytterligare en hjälm nu, som ska vara ännu lättare, det märktes direkt skillnad på nackskador och dyl, trots att det är så otroligt liten skillnad i vikt... Har ni tänkt att köra aktivt, skaffa en riktig hjälm!

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 905

    Re: köpa billig hjälm till bankörning

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Vad ska man köpa för en skithjälm Räcker det med en vanlig mopedvariant? och vad kostar i så fall en sådan?
    Köpte en enkel vanlig mopedhjälm på McVaruhuset (torsplan) för runt 400-500:-

  11. #11
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 103
    Medlem#
    6234

    Re: köpa billig hjälm till bankörning

    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Vad ska man köpa för en skithjälm Räcker det med en vanlig mopedvariant? och vad kostar i så fall en sådan?
    Köpte en enkel vanlig mopedhjälm på McVaruhuset (torsplan) för runt 400-500:-
    Gå köp dig en riktig hjälm istället. Det är ett bra råd ifrån mig till dig. Tumma inte på säkerheten.

    mvh//Mr_lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    18
    Har en virstinghjalm till hogstbjudande, en sk gretzky hjalm, ackelgul ca 342,5 gram med plastspanne. Pannskador vid avakning ar garanterad.
    Live for nothing or die for something - John James Rambo

    9-3 Aero -02

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Hej,

    Jag kör med min vanliga skidhjälm. Heltäckande, grymt skön, bra "hörförmåga" (alltså inte helt sluten vid öronen utan med skum där - grym fördel att "höra" motorn faktiskt...) och väldigt lätt.

    Bra att ha till annat än banåkning m.a.o.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 500
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Jag kör med min vanliga skidhjälm. Heltäckande, grymt skön, bra "hörförmåga" (alltså inte helt sluten vid öronen utan med skum där - grym fördel att "höra" motorn faktiskt...) och väldigt lätt.

    Bra att ha till annat än banåkning m.a.o.

    Mvh

    KK
    "Höra motorn"...I riktiga racerbilar hörs det ändå.trots att det är ljud-dämpningskåpor i hjälmen!
    Men åker man glidarvagn så....

    Mitt tips till Johnken är också att satsa på en lätt och bra hjälm,det är säkrare om man skulle trilla av banan samt att det är inte så jobbigt att ha den på skallen,man blir annars rätt trött i nacken.

    /Magnus

    (ps:det är också lite mer flash med en Peltor än en "no-name"hjälm,om man är märkesmedveten)
    Akta skinnet!

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    "Höra motorn"...I riktiga racerbilar hörs det ändå.trots att det är ljud-dämpningskåpor i hjälmen! Men åker man glidarvagn så....
    Konstigt, jag hörde inga klagomål på vägen till Mantorp ifjol...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 905

    Re: köpa billig hjälm till bankörning

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Vad ska man köpa för en skithjälm Räcker det med en vanlig mopedvariant? och vad kostar i så fall en sådan?
    Köpte en enkel vanlig mopedhjälm på McVaruhuset (torsplan) för runt 400-500:-
    Gå köp dig en riktig hjälm istället. Det är ett bra råd ifrån mig till dig. Tumma inte på säkerheten.

    mvh//Mr_lööf
    Så är det ju, jag anser dock att en godkännd hjälm bör klara jobbet i en bil, men en lätt hjälm är väl att föredra.

  17. #17
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 103
    Medlem#
    6234

    Re: köpa billig hjälm till bankörning

    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Vad ska man köpa för en skithjälm Räcker det med en vanlig mopedvariant? och vad kostar i så fall en sådan?
    Köpte en enkel vanlig mopedhjälm på McVaruhuset (torsplan) för runt 400-500:-
    Gå köp dig en riktig hjälm istället. Det är ett bra råd ifrån mig till dig. Tumma inte på säkerheten.

    mvh//Mr_lööf
    Så är det ju, jag anser dock att en godkännd hjälm bör klara jobbet i en bil, men en lätt hjälm är väl att föredra.
    Jo men den hjälmen är inte godkännd för att ha till banracing. Visst den klarar av att ta smällen men gör din nacke de?

    Har läst på lite om regler för Racing. I en bil med tak så får man bara ha jet-hjälmar som väger 800g eller 950 med intrercom. Bara öppna bilar får ha Intergalhjälm på 1100g(juniorer å damer) och 1500g(seniorer)

    Så mitt råd till er alla här som skall eller kör bana. Skaffa er en hjälm som är till för banracing. Skit i priset. Va är en nacke, er famtid värd??

    mvh//Mr_lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 905

    Re: köpa billig hjälm till bankörning

    [quote=Mr_Lööf]
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Citat Ursprungligen postat av "Mr_Lööf":1g97k8pv
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Vad ska man köpa för en skithjälm Räcker det med en vanlig mopedvariant? och vad kostar i så fall en sådan?
    Köpte en enkel vanlig mopedhjälm på McVaruhuset (torsplan) för runt 400-500:-
    Gå köp dig en riktig hjälm istället. Det är ett bra råd ifrån mig till dig. Tumma inte på säkerheten.

    mvh//Mr_lööf
    Så är det ju, jag anser dock att en godkännd hjälm bör klara jobbet i en bil, men en lätt hjälm är väl att föredra.
    Jo men den hjälmen är inte godkännd för att ha till banracing. Visst den klarar av att ta smällen men gör din nacke de?

    Har läst på lite om regler för Racing. I en bil med tak så får man bara ha jet-hjälmar som väger 800g eller 950 med intrercom. Bara öppna bilar får ha Intergalhjälm på 1100g(juniorer å damer) och 1500g(seniorer)

    Så mitt råd till er alla här som skall eller kör bana. Skaffa er en hjälm som är till för banracing. Skit i priset. Va är en nacke, er famtid värd??

    mvh//Mr_lööf[/quote:1g97k8pv]

    Sant, det jag menar är att iaf jag änvänder min hjälm väldigt sällan.
    När jag åker bil till jobbet använder jag ingen hjäm ex. sannorlikheten att det går åt pipsvängen där ser jag som större.
    Men visst är olyckan framme så får jag hoppas att det inte är så vådligt att jag ska behöva åka med HANS skydd och att bilen börjar brinna osv osv.

    Skulle jag däremot tävla så skulle jag garanterat väja utrustnings nivå lite högre.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 301
    Med tanke på att jag kommer använda hjälmen kanske 2-3 ggr / år och inte har några intentioner att pressa till 110% på banan (är alldeles för rädd om bilen ) så duger det med en hjälm typ Pumpe:s. Ska bara hinna med att inhandla innan sön...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 377
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av jurkko
    Rallyimport har en hjälm för 980:-
    Lätt & prisvärd tycker jag.

    http://www.rallyimport.se/


    Peltor Race G18, den har jag! Lätt, bra och kostar inte skjortan heller


    Heltklart en prisvärd hjälm!
    Jag är mycket nöjd med min .

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

Liknande ämnen

  1. Var köpa bra och billig bättringsfärg?
    Av risig9000 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2021-02-13, 20:49
  2. Köpa bra och billig billack?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-11-20, 10:48
  3. Hjälm val vid bankörning ?
    Av hammarslag i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 02:13
  4. Vilken hjälm till bankörning med Saaben?
    Av Roger #2378 i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-05-30, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •