Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hittade 1dl av något smörj på länkarmen...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    30

    Hittade 1dl av något smörj på länkarmen...

    Kör 9-5 -98 som jag precis fixat lite sänkning och fälgar på. Blev ju jävligt rolig att köra, så här i veckan var jag på semester och drog på lite inne i ett samhälle. Helt plötsligt slog jag i ett hål i ganska bra fart så bilen lyfte och fick sig en redig smäll. Mycket ledsamt med nya 18" . Upplever numera lite vibrationer tyvärr. Höger fram sliter snett på ytterkant också. Dessutom klonkar det till lite när bilen liksom "lyfter" litegrann.

    Ska förstås åka och kolla framvagsninställning och hjulbalans men klonkandet SAMT att jag hittade massa smörj som låg på länkarmen efteråt oroar mig något. Såg ut som sånt fett man har i lager typ. Var ungefär samma konsistens också. Det man tänker på är drivaxel, dämpare eller fjäderbenslager kanske? Vad tror ni det kan vara?

    MVH Joppe
    Saab 9000 2.3i-16 CDE -93
    Saab 9-5 SE 2.3t -98

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 394
    troligen har damasken till drivknuten gått sönder, om du inte vill byta drivknut också bör du byta den omgående.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 377
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    troligen har damasken till drivknuten gått sönder, om du inte vill byta drivknut också bör du byta den omgående.


    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    30
    Jo ska kika på det imorgon! Tackar för tipsen....

    Tyvärr är det ju som så att jag inte var hemmavid när det inträffade utan långt upp i finland så jag har ju kört en bra bit med det så här. Antagligen något som gått sönder ordentligt.

    Själv hoppas jag bara på att fälgen(-arna) klarade sig någorlunda... Helt nya
    Saab 9000 2.3i-16 CDE -93
    Saab 9-5 SE 2.3t -98

Liknande ämnen

  1. byta bulten i länkarmen?, ng900
    Av kvistarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 13:17
  2. Smörj-rör för Kamaxlar T16.
    Av TurboCab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 07:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •