Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kan jag ha dumpventil?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    281

    Kan jag ha dumpventil?

    Skulle vilja ha dumpventil på min pärla men kan jag ha det?Bilen är en Saab 9-5 2,0T års 99 med steg 2 från speedparts.Om jag kan vad skall jag köpa den?O hur monteras den på min bil?
    Saab 9-5 (Speedparts steg2)

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 881
    Svar: Ja

    Hur: Lossa 2st slangklammers, dra bort en vaccumslang, ta bort org AV.
    Gör sedan samma sak fast baklänges.
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Klart du kan! Det sitter även redan en i bilen om du inte visste? Du kanske är ute efter en fast and the furious dump som låter lik en buss "Öppen dumpventil". Detta bör du inte ha på din 9-5a då den sabbar systemet. Utan i så fall måste du byta plats på LMM. Du har en "Återcirkulerande Dumpventil", den ger inte ifrån sig mycket ljud.

    MvH
    -FaeN

  4. #4
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850
    jag kan säga att, du behöver ingen annan AV(dump) till din bil om inte din AV e paj.. Inte med steg 2 iaf..
    Du tjänar ingen effekt på det alls över huvudtaget, bortkastade pengar om du inte vill ha det för syns skull.
    Du får heller inte BÄTTRE FETARE dump ljud om du köper en Kolv dumpventil i samma storlek som orginal dvs 25mm.
    Dumpen som du har nu har ingen kolv som går upp o nerm utan ett membran, och köper du en eftermarknads dump så är det oftast med en kolv ist, som är inget annat än mer slitstark.
    Om du ska trimma och ladda på utav helvete så kan du skaffa en större dump. annars relativt meningslöst.

    Skaffa ett öppet luftfilter istället, då för du fränt insugsljud samt ett lagom Dump pys..
    Ska förklara..
    eftersom AV du har är återcirkulerande vilket menas med att Det du hör som pyser, åker tillbaka in till insugsröret så att din luftmassemätare mäter luften som kommer.
    om du skaffat ett Öppet filter utan luftfilter box så får du återcirkulerande luften att PYSA ut genom filtret.
    Du kommer att bli nöjd..
    Eller borra lite hål här och där i din luftburk för ett billigare alt.

    Vet ej om det sitter Luftmassemätare på 95 2.0t 99 oxå kallad.. om inte så kan du ha en öppen dump om du vill ha Pysljud.

    Jag hade en 95 aero 04 bsr steg 3, jag tog bort filterburken framför höger framhjul där den e placerad svåråtmekad om man ej har en lyft.

    finns öppet filter kit med anslutningar att köpa på speedparts.
    http://www.speedparts.se/images/prod/filter/xf-902.jpg
    610 kr. och monteringsanvisning
    http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... xf-902.pdf
    du hör garanterat ljudet i kupén och dom du kör förbi. dock ej störande ljud.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    281
    Oki tack för de snabba svaren
    Saab 9-5 (Speedparts steg2)

Liknande ämnen

  1. Dumpventil på 9-5
    Av 9000 TS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 20:41
  2. Dumpventil på 1.8T
    Av ventus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 09:07
  3. Dumpventil
    Av Aero lover i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 23:44
  4. Dumpventil?
    Av MR.M.Johansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 18:53
  5. Dumpventil
    Av owenball i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 16:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •