Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: CE ger felkod syresensor

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431

    CE ger felkod syresensor

    Tjena

    Idag när jag gick och satt mig i bilen och skulle åka iväg så lyste CE för första gången på ett år och den blinka 6 gånger dvs syresenorn så jag undrar vad som kan vara fel är det helt enkelt lamdasonden som är kass eller kan det vara något annat? typ avgasläckage eller liknande som gör att den ger utslag, ska tilläggas att jag nollade boxen genom att ta av ena batteripolen och sen startade och körde en bit utan någon som helst indikering av CE så vad kan felet vara?

    Kollade även på lamdasonden och tycker den ser bra ut inga skador på kablar och så iaf.

    Om man ska byta sonden vad ska man gå på då, köpa en orginal på saab vad kostar dom? eller köpa på Speedparts för 800kr vilken ska man ha 3 eller 4 trådig?
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Har för mig man ska kunna mäta lambdan men kommer inte ihåg hur.. sök och du lär finna

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Tycker den dära CE grejen verkar helknäpp. Ibland när jag startar bilen så säger den "Bakljus ur funktion" Fast dom är i funktion. Samt får man en lysande "info display" på hastighetsmätaren. Och Check engine lyser utan någon kod. Roligt att den hänvisar till motorn och inte elektroniken !

    MvH
    -FaeN

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Har för mig man ska kunna mäta lambdan men kommer inte ihåg hur.. sök och du lär finna

    Mvh

    Hittade det här någonstans för länge sen.

    Test av Lambdasond

    En lamdasond ger ifrån sig ström.
    Om sonden är hel ska värdet pendla mellan 0.7 - 0.3 V
    Om sonden är hel & motorn går fett så kan värdet stå still på 0.9V
    & Går den magert 0.1V
    Står värdet still på 0.5V så är troligen sonden trasig

    Det finns olika många kablar på olika lamdasonder:
    1 kabel = mät mellan den & jord
    3 Kablar = 2st går till för värmningen (oftast samma färg på dessa) & den tredje ska du mäta på
    4 Kablar = 2st till förvärmning & en +&- till sonden mät på dessa.
    Bruksbil: SAAB 9000 CSE LTT -95

    Busbil: VW Golf GTi 8v -88A

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    Har nu kört en 6-7mil och CE har inte kommit tbx än, kan man vänta sig att den kommer igen snart eller hur kan den bara visa en felkod och sen försvinna??
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av mr.Danne
    Har nu kört en 6-7mil och CE har inte kommit tbx än, kan man vänta sig att den kommer igen snart eller hur kan den bara visa en felkod och sen försvinna??
    Har du felsökt efter luftläckage? Eller så kan vara det eller motorns jordpunkt som konstrar..

    Om allt det är okej, så lutar det mot att syresensorn (labmdasonden) faktiskt sjunger på sista versen. Min konstrade ett bra tag innan den gav upp helt. Den gav helt missvisande värden och motorn fick skitkonstig blandning och drog soppa som bara den. Efter att ha felsökt den med Tech2 i nån timme och lagt till några minuters huvudkrafsande och ett antal "vaffan?", konstaterade vi (jag och SAAB-teknikern) att sonden var boven i dramat...

    När (om) du byter; se till att skaffa en SAAB originalsond. De må vara dyra, men tänk inte ens tanken på att byta mot nåt annat märke/Mekonomen/Biltema/whatever. Om det gäller pengarna; köp en beggad från skroten, men aldrig annat än orginal.

    Det är de bästa tipsen jag kan ge i frågan...

    Lycka till!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Liknande ämnen

  1. O2 syresensor fel
    Av Lidman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 20:38
  2. Frågor angående felkod 6 (syresensor). Saab 9000 2,3T -96
    Av AxlSam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 21:04
  3. Syresensor = LMM?
    Av beagleboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 14:26
  4. Felkod check energy, Syresensor (bytt, felet kvarstår)
    Av Ekan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 01:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •