Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kamkedja till 9000 aero

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235

    Kamkedja till 9000 aero

    kollar lite speedparts vad det kostar att byta kamkedja till en 9000 aero..

    stämmer det att delarna bara kostar 1900:-??

    låter ju billigt tycker jag. är väll inte så supersvårt att göra jobbet själv heller?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 649
    Ja det kostar 1990:- plus frakt. Inte farligt dyrt

    Du måste riva en hel del. Vad som behöver rivas kan nån annan fylla i då jag inte orkar skriva allt just nu

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235
    ok. då är det ju lugnt. hur orolig ska man vara när kedjan börjar höras lite om man lyssnar noga?

    bytte toppakning på min gammla 9000 så jobbet är nog lugnt. har hjälp att tillgå med om det skulle uppkomma problem.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Jag är inte direkt någon saabvetare dock tror jag att kedjan ska hålla över 20.000mil? (rätta mig om jag har fel) Då det på min service bok på saab 9-5 2.3t -98 står "kamkedje byte" vid 24.000 mil, och inte innan? Jag kan dock missminna mig. Sen om den låter... tja... den låter ju normalt mycket mera än en kamrem.

    Din bil var en -03a men den kanske redan har gått över 20.000mil? Dock är jag inte vettig källa :P

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235
    njae!!

    över 20.000 håller dom ju normalt. men det är inte på min 9-3 det ska bytas utan en 9000 jag är på g att inhandla.

    och jag vill ju inte påstå att jag någonsin hört en frisk kedja låta något.

    men det känns som om jag ändå slutat oroa mig då delarna kostar under 2000:-

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462
    Om du använder sök funktionen o söker lite så lär du finna en hel del info om kamkedjan.
    Rasslar kedjan så är det nog dags och byta, men du skall även inspektera och bytta spännare och dom kostar en slant också om dem inte redan ingår i speedparts kittet? En auktoriserad verkstad tar allt mellan 10-15k för ett kamkedjebyte! OBS! Går kedjan sönder lär det inte bli billigt, då är hela motorn förstörd. Kedjan skall inte rassla, för isåfall sitter den nog väldigt löst. Dvs den är uttöjd och den går inte att spänna mer, rättare sagt nära att rasa.

    Mvh
    SAAB 9-3 Aero -01

  7. #7
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 327
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Rasslar kedjan så är det nog dags och byta, men du skall även inspektera och bytta spännare och dom kostar en slant också om dem inte redan ingår i speedparts kittet?
    Det följer med ny spännare från speedparts.

    Kan lägga till att min kedja var totalt slut efter "bara" 15k mil, spännaren var ute max och kedjan slak, men konstigt nog inte något slammer från den.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 313
    Kan nån beskriva ljudet hur det låter ?
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 649
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Kan nån beskriva ljudet hur det låter ?
    Du hör det garanterat. Det rasslar riktigt högt när det är illa ifrån motorn på vänster sida om du står framför

    Men blanda inte ihop rassel/missljud från remskivorna och kamkedjan. Ljudet ska komma ifrån slutet av ventilkåpan om det är kedjan.

    Men du hör skillnad

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 171
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Tias
    ok. då är det ju lugnt. hur orolig ska man vara när kedjan börjar höras lite om man lyssnar noga?
    Inte särskilt. Det ska till rätt mycket innan kedjan hoppar, om den just börjat låta så är det inte bråttom. Saab säger att den ska bytas (på B235) när den är ute 15mm, men jag körde 2000 mil efter att vi mätt den till 18mm. Fast då lät den rätt ordentligt när vi bytte, efter 29000 mil...

    Och, mycket viktigt, det som behöver bytas är inte bara kamkedjan utan även balansaxelkedjan samt alla drev och linjaler/styrskenor.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 313
    Citat Ursprungligen postat av -= Marcus =-
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Kan nån beskriva ljudet hur det låter ?
    Du hör det garanterat. Det rasslar riktigt högt när det är illa ifrån motorn på vänster sida om du står framför

    Men blanda inte ihop rassel/missljud från remskivorna och kamkedjan. Ljudet ska komma ifrån slutet av ventilkåpan om det är kedjan.

    Men du hör skillnad

    Okej, blev lite orolig där. Min gör ett rasslande ljud när jag gasar, eller rättare sagt släpper gasen, dvs om ja gasar till sen släpper gasen.
    Låter nästan som det kommer ifrån turbo området, så jävla svårt att höra.
    Men det låter mer tydligt i kupén än om man står vid motorn, skumt nog.
    Kanske nåt skit som sitter löst, som om det rasslar när motorn går ner i varv igen. småskumt, vill gärna veta vad det kan vara.
    Ska fråga runt lite imorgon på saabträffen, finns säkert nån där som vet.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

Liknande ämnen

  1. Byta kamkedja og9-3 Aero
    Av Skalman88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 11:55
  2. Kamkedja 95 Aero
    Av Ex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 18:05
  3. Kamkedja på en 9000 Aero
    Av Aero lover i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-30, 10:44
  4. Tickande oljud efter byte av kamkedja - 9000 Aero CC [FIXAT]
    Av frostyman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 20:43
  5. Kamkedja 9-3 aero-00
    Av Engström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-14, 23:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •