Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Steg3 laddproblem

  1. #1

    Steg3 laddproblem

    halloj allesammans

    Jag börjar bli tokig på min bil mest beror väl det på att jag inte är tillräkligt motor kunnig

    jag har köpt en steg 3 box till bilen och satt i men jag fick inget laddtryck utan bara samma tryck som jag hadde när jag körde orginal ca 0.8

    Då började jag med att byta stift men det blev ingen skillnad...

    Sedan testade jag att rycka slangen till wastgaten för att se om turbon laddade som den skulle och det gjorde den 1,5bar sedan slog laddtryckspärren i antar jag Till saken hör att när jag tog bort den slangen så hadde jag glömt att sätta till baka kontakten till mv:n...

    Iallafall så satt jag tillbaka slangen till wastegaten och kontakten till mv:n och hällde i lite wd40 i mv:n och prövade igen då laddar den upp emot 1,5bar för sedan lägga sig på runt 1,3bar men den bludrar och rycker en hel del går verkligen inte som den ska

    Nån som har nån ide vad det kan vara?? är det mv:n som kan göra så att den bludrar så hemskt eller har jag kört sönder nånting när jag tog av slangen till wastegaten??? Frågorna är många

    Super tacksam för svar

    EDIT: Bilen är en saab ng900 -96

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Antar att du har rätt Hårdvara i bilen till ett steg 3?
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Japp

    3" avgas från turbo
    JR insattsluftfilter

    Dock ingen förstärkt wastegaste...

  4. #4
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220
    Ok, har du provat med nya stift, och du har väl 98 oktan i tanken?
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    jajamen satt i nya NGK BCPR7ES-11 idag och full tank med 98 oktan

  6. #6
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220
    hmm..

    har du kollat genom alla vaccum slangar så alla är hela och inte har torr sprickor? isåfall byt ut dom. Annars kan det ju vara soppa filtret lr pumpen som inte lirar till 100.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 454
    Sportkat? Racekat?
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 744
    Hej!

    Vem e leverantör för programet? Pratat med dem?


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  9. #9
    Sitter ingen kisse på just nu men jag har beställt en racekatt som kommer i veckan..Det är nordic men det är röd dag i dag åå jag hadde viljat skruva lite i solskenet

    Men min mv borde väl vara dålig efter som den började ladda efter lite wd40??? kan tändkasseten vara dålig så den bludrar åå rycker???

    ska till lägga att det är nästan endast på full gas den rycker iaf ladd över 1bar....

    vart ska man börja kolla???Tänkte iaf börja med soppafiltret

  10. #10
    Nu är vakumslangarna byta till mv:n och soppafiltret är byt men samma jävla sak händer fortfarande

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    439
    Citat Ursprungligen postat av tosson85
    Sitter ingen kisse på just nu men jag har beställt en racekatt som kommer i veckan..Det är nordic men det är röd dag i dag åå jag hadde viljat skruva lite i solskenet

    Men min mv borde väl vara dålig efter som den började ladda efter lite wd40??? kan tändkasseten vara dålig så den bludrar åå rycker???

    ska till lägga att det är nästan endast på full gas den rycker iaf ladd över 1bar....

    vart ska man börja kolla???Tänkte iaf börja med soppafiltret
    Testa med en annan magnetventil.. verkar kärva lite! Ang tändkasseten är det riktigt att billen kan börja bluddra och misstända vi laddtryck.. den kan du också försöka låna av nån kompis! Att den ser fräsch ut är absolut ingen garanti.

    Mvh
    Saab 900 2.0T -95 Nordic Individuell
    Saab 9-5 Aero SC -02 Nordic St2
    http://www.garaget.org/BACKLER

  12. #12
    Tackar för hjälpen
    Nu har jag satt i en annan tändkasset och en ny magnetventil så nu går bilen mycket bättre...

    Men problemet är nu ungefär 50% av gångerna jag trycker fullgas oavsett växel så laddar den bara 1bar genom hele registret...

    vad kan det bero på?

    Kan det vara av:n som spökar?

  13. #13
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    6850
    ja det kan det va,,
    jag hade en dålig AV med orginal programvara, då den laddar annars 0.9 max, men den laddare bara 0.5 med kass AV.. Gick som skit..
    som sagt prova att låna en hel AV, av en polare lr nåt..
    kolla efter sprickor i eller lösa Slangar till och från IC..
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  14. #14
    Ja jag får börja med åå kolla på av:n då...Glömde skriva det, men ibland så laddar den 1,5bar åå slår i laddtryckspärren...

    Satt åå tänkte om jag kan ha monterat wastegaten galet..hur mycket i spänn ska man sätta wastegatearmen i när man monterar den???

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    619
    Medlem#
    6922
    Kan väll kanske vara IC som inte ger tillräckligt med kyla. Men du sa 50% så om du får 100% ladd efter en misslyckad så är väll det ur värden...

    MvH
    -FaeN

  16. #16
    Ja jag har oxå funderat det där med insugstempen för jag kör ju med orginal ic än så länge och t5 programet ska väl tydligen sänka laddat ner mor 1bar om insugstempen blir över 65 grader om jag har fattat det rätt

    Men i bland laddar den 1,4bar när det är 24 grader ute och ibland endast 1 bar när det är 14 grader ute så jag tycker att det inta kan ha med det åå göra heller....

    Lite luddigt förklarat av mig kanske men när den bara laddar 1bar så då gör den det ett tag till rätt som det är så går det fullt igen..det är ju lite som ett lotteri ibland går det ibland inte

    Naturligtvis vill han inte ladda fullt när det ska rejsas

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 454
    WG-armen är kollad och att GLT ligger rätt?

    Låter som läckage av luft någonsatns eller att armen till turbon kärvar eller membranet som läcker.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  18. #18
    Jag har nyss monterat en annantryckklocka med en hårdare fjäder men har inte vetat exakt hur mycket i förspänn den ska sitta i...

    Var ut och testade glt nu och det ligger på 0.85 det är en anningens högt va?

    Så när bilen har laddat runt 1 bar vad jag har trott så har den troligtvis bara gått på glt

    Hur justerar man ner glt då

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 961
    Citat Ursprungligen postat av tosson85
    Jag har nyss monterat en annantryckklocka med en hårdare fjäder men har inte vetat exakt hur mycket i förspänn den ska sitta i...

    Var ut och testade glt nu och det ligger på 0.85 det är en anningens högt va?

    Så när bilen har laddat runt 1 bar vad jag har trott så har den troligtvis bara gått på glt

    Hur justerar man ner glt då
    Det höga GLT beror på att katten inte sitter där. Hade nästan 1 bar GLT när jag körde utan.

  20. #20
    Ok bra och veta...men saknaden av katten lär väl inte ha nått med att laddtrycket går ner på glt va?

    Ska montera en bättre ic snart så jag får väl gå igenom då och leta läckor...

    Tillsvidare så får jag väl fortsätta åka min lotto bil

    Förresten angående av:n så såg jag att det fanns 2 varianter på mekonomen...en scan-tech och en bosch är det någon skillnad på dom?


    Mvh Tobbe

Liknande ämnen

  1. laddproblem
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-03, 20:10
  2. Svar: 81
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 20:57
  3. 9-3 Aero steg3: laddproblem (uppdaterad)
    Av Hyppe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 21:29
  4. 900/9-3 Steg3 VS. 9-5 Aero Steg3 ?
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 18:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •