Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 63

Ämne: Dålig AC-kyla OG9-5

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    51

    Re: Trasig kylfläkt 9-5 -06

    Citat Ursprungligen postat av AddeA
    Börja med att kräva tillbaka pengarna för felsökningen och gå därefter igenom elen igen Fläktarna ska alltid gå samtidigt och har två lägen, låg- eller högfart beroende på kylvätskans temperatur och trycket i kondensorn till ac:n. Prestandan på ac:n blir lite lägre med bara en fläkt, men kökörning en varm sommardag kan nog bli desto mer spännande för motorn dessvärre.

    El-schema över kylfläktarna med reläerna jag pratade om tidigare hittar du här på sidan 3:
    http://ftp.spb.saabnet.ru/.temp/Saab_9-5_M05_Aero.pdf

    Du har även kollat maxi-säkringarna i motorutrymmet va?
    Nu är problemet löst, framför allt tack vara el-schemat på sidan 3. Det visade sig vara ett relä som var defekt (vänster högfartsrelä). Det var utgång 87A som aldrig lade ut spänning, så jag bytte plats med ett relä där den utgången ej används, gick utmärkt.

    Jag tänkte ta ett snack med verkstaden som felsökte och kom fram till att jag skulle byta fläkten för 10 000kr. Jag har ju trots allt köpt en begagnad fläkt för 400kr, bortkastade pengar...kan ju de stå för!

    Bara en sista fundering: kan någon snabbt gå igenom villkoren för fläktarna? Stängs de helt av vid hög fart, eller går de då ner på lågvarv? Mina fläktar verkar gå på lågvarv redan när jag startar bilen, ska det verkligen behövas när bilen är kall? Bör de bara gå upp på fullfart vid t.ex. kö-körning?

    Slutligen, TUSEN TACK för all hjälp, hade inte gått utan er, framförallt AddeA och Johan S.

  2. #42
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101

    Re: Trasig kylfläkt 9-5 -06

    Hej,

    Kylfläktarna går rätt ofta pga. AC-anläggningen, prova att tryck på ECON så går inte fläktarna så ofta.
    Det är olika kriterier för fläkt halv och helfart:
    Hastighet
    Tryck i AC-systemet
    Temperatur, ute, kylvätska osv
    Tidsparametrar

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    51

    Re: Trasig kylfläkt 9-5 -06

    Återkoppling:

    Problemet är som sagt var löst, och jag tog kontakt med verkstaden som lämnat prisuppgift på 10 000kr för byte av fläkt. När de fick höra att det var ett trasigt relä skämdes de öronen av sig och återbetalade hela felsökningen/kontrollen av kylmedium (1250kr) och ersatte mig 400kr för fläkten jag köpt på skroten. Jag tror det var ett genuint misstag från deras sida, så jag är nöjd.

    Återigen, tack för all hjälp!

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    51

    Re: Trasig kylfläkt 9-5 -06

    Som jag skrev tidigare så löste sig problemet när jag bytte plats på reläna och det trasiga sattes i en plats där utgång 87A ej behövs.

    Nu har tyvärr samma sak inträffat igen, alltså att relä nummer 8 (kylfläkt, lågfart) har gått sönder så att det inte lägger ut effekt på utgång 87A när relät är "av". Vad kan det vara som orsakar sådan här relä-död?

    För att förtydliga, det verkar som att utgången nästan glappar lite grann, när jag tar upp reläet i lägenheten och matar med 12V så visar utgång 87 noll ohms motstånd och utgång 87A "out of limit". När jag sedan slår av matningen så visar utgång 87 "out of limit", men utgång 87A visar 26 ohm, alltså ganska hög resistens. Det verkar alltså som att "strömbrytaren" inte går tillbaka ordentligt när matningsspänningen slås av.

    Några idéer?

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    51

    Re: Trasig kylfläkt 9-5 -06

    Jag har nu hittat lösningen till problemet. Det var att kontakten till reläet glappade, alltså den som man stoppar ner reläet i. Det syntes på kontaktytan att det blivit brännmärken och när jag kontrollerade under säkringsboxen så satt kabeln löst i hållaren.

    Jag antar att om det glappar kraftigt så slits reläet ut mycket snabbt.

    Det känns ju ganska skönt att gå från en offert på 10 000kr till att det var ett glappande relä. Dessutom hittade jag reläet på Clas Ohlsson för 35kr istället för 300kr på Saab. Yey!

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    358

    Dålig kyla i AC OG9-5

    Hej!

    Lite märkligt ”problem” som jag tänkte höra om jag kan få hjälp med att bli klok på här. Saab 9-5 Aero -02 oskruvad.

    ACn har börjat kyla lite dåligt och låter lite ”kärv”. Så jag tänkte göra en egen liten felsökning.

    Helt klart så låter ACn lite kärvt för bilen är tyst och fin på ECON läge eller OFF. Men kompressorn verkar iaf gå i gång för bilen går ner lite i varvtal. Så det är steg ett i felsökningen.

    Steg 2 är att jag kopplat på en manometer på en kulkoppling för att mäta trycket vid serviceporten. Den står på 100 psi med motorn avslagen (vilket låter högt) men sjunker till 25 psi med motorn igång och ACn på LO vid 25 grader ute vilket indikerar att det är lågt.

    Vad kan vara fel och är det ens lönt att åka iväg till AC firman eller ska jag bara veva ner rutan och inse att ”Skrållan” sjunger på ålderns höst.
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  7. #47
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 477
    Det finns två serviceportar, lågtryck och högtryck, jag gissar att du mäter på lågtrycksporten?
    https://fam-bjork.se/citroen/AC/

    Det finns mycket som kan gå fel och gör ofta så efter många års drift. Har du tur så är det bara det "normala" läckaget av köldmedium under många år som gör att AC inte fungerar som förväntat. I så fall kan en "kylfirma" återfylla det som saknas. Läckage i kondensor, slangar, torkfilter m m är vanligt efter många års drift. Om systemet har körts med för lite köldmedium under lång tid så brukar kompressorn ta skada och behöva bytas ut. Det är den dyraste komponenten i kylsystemet.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #48
    Sugmotor N0rdins avatar
    Reg.datum
    okt 2023
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Hej på er!
    Jag har ägt min första Saab (2008 9-5 2.3t) i strax över en månad nu och med värmens ankomst så märkte jag såklart att ACn inte fungerar.

    Jag hade bilen inne för att protrycka, tömma och fylla köldmedium igår och systemet var helt tätt, det var något för lite köldmedium men inte ”utanför ramarna” som han uttryckte sig.
    Han kunde inte heller hitta något uppenbart fel i själva ac-systemet.

    När jag trycker igång ACn på knappen i kupén så märker jag att varvtalet ökar lite och man hör att kompressorn belastar motorn.
    Men någon kyla får jag inte, rören blir inte kalla ens.
    Det jag märkt är att kylfläktarna aldrig startar - vilket de borde göra.

    Jag får inte några felkoder, varken via OBD eller bilens klimatanläggning (som jag kalibrerat två gånger bara idag)

    Vad kan det vara som spökar tror ni?
    Senast redigerat av N0rdin den 2024-05-17 klockan 05:32.

  9. #49
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 474
    Medlem#
    6973
    Kan du se att magnetkopplingen drar så att kompressorn verkligen går? Titta på remskivan, eller ja, plattan utanför. Den ska snurra med.

    Annars kanske expansionsventilen krånglar, eller själva kompressorn.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #50
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 974
    Medlem#
    12120
    En vanlig ODB-läsare kommer inte hitta några AC-felkoder även om det finns.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #51
    Sugmotor N0rdins avatar
    Reg.datum
    okt 2023
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Nej jag kan inte se, det är för trångt där nere

    Testat med två olika, en bluedriver och en tech2, om det har någon betydelse

  12. #52
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 295
    Med Tech2 kan du läsa av AC tryck mm.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1571020
    Blir inte rören kalla eller varma verkar du inte ha något flöde i AC systemet.

  13. #53
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 974
    Medlem#
    12120
    Det finns även nån steg-för-steg guide i WIS för AC-problem, som förutsätter att du har en tech2 tillgänglig.

    Jag felsökte min silversaab via den för många år sedan.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #54
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 474
    Medlem#
    6973
    Måste inte ha Tech2 eller något diagnosverktyg för att felsöka AC. Finns det köldmedia i systemet och kompressorreläet
    dras så är är felkällorna begränsade. För att se om om kompressorn går kan man lysa ner med en ficklampa.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #55
    Sugmotor N0rdins avatar
    Reg.datum
    okt 2023
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Den känslan har jag också, får ta och se över ifall det kan tänkas vara stopp någonstans - av någon anledning.

  16. #56
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 124
    Medlem#
    2555
    Titta på Hyvens inlägg igen om expansionsventilen.
    Vi fick byta på våran NG9-3 förra året, inga felkoder på det.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #57
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2024
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    AC kyler inte, 9-5 2010

    Hej!

    Är helt ny på forumet och har för någon månad sen skaffat en Saab 9-5 2.0t från 2010.

    Vi är mycket nöjda med bilen, det märks att den har tagits väl omhand av sin tidigare ägare under sina 16900 mil.

    Men, nu när värmen börjar stiga har vi tyvärr upptäckt att AC:n inte kyler överhuvudtaget. Lämnade då in bilen på AC-service där det kunde konstateras att det knappt fanns någon gas kvar.

    Den fylldes på och vid snabb funktionstest verkade den funka, enligt verkstaden. Men när jag plockar upp bilen och börjar köra märker jag att bilen fortfarande inte kyler.

    Åker därför direkt tillbaka till verkstaden. På plats kollar de systemet mot någonting (som jag har glömt namnet på) och ser att det finns gas och att kompressorn verkar fungera. Det ser inte ut som att felet ligger där, helt enkelt.

    Personen på verkstaden avrådde från felsökning, då detta kunde ta flera timmar utan att problemet hittades. Han rådde mig till att prova först med att byta expansionsventil för 2 500 kr. Skulle inte det avhjälpa felet skulle vi testa något annat, etc.

    Jag har extremt dålig koll och vet inte alls hur jag ska göra. Vad hade ni gjort? Lämnat in den någon annanstans? Testat att byta expansionsventil? Felsökt? Eller bara accepterat och gått en varm bilsemester till mötes?

    Jättetacksam för råd.

    EDIT: skapade först en separat tråd, men blev flyttad till denna. Ser Hyvens tips om expansionsventil. Men någon som har andra förslag?

    Igen, tack!
    Senast redigerat av ibster den 2024-05-21 klockan 11:24.

  18. #58
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 474
    Medlem#
    6973
    Skriv vart i Sverige du finns (gärna i profilen) så kanske du kan få tips på kompetent verkstad.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #59
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2024
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Yes, jag bor i Malmö.

  20. #60
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 974
    Medlem#
    12120
    Jag tycker inte det tyder på en seriös firma om dom rekommenderar chansbyte.

    Inget fel på chansbyte hemma i garaget iofs, men en firma som sysslar med AC kanske skulle felsöka på riktigt istället.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] AC problem -Dålig kyla OG9-5
    Av Paudius i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-07-30, 17:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •