Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

Ämne: Min 9-5 SC Aero '02 har tagit nära 2 liter olja på 350 mil

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    141

    Min 9-5 SC Aero '02 har tagit nära 2 liter olja på 350 mil

    Vad kan det röra sig om?

    Oljebyte sedast vid 8650 mil och nu står mätaren på 9000.

    Jag hörde på motorn att det inte stod riktigt rätt till då det började ticka lite så jag kollade stickan och det var bara olja längst ned på stickan, ca 5 mm på klumpen, alltså bra under "min".

    Fyllde på med nästan 2 liter olja och nu står nivån ca 1/2 upp på stickan.

    Vevhusventilationen är bytt till "senaste versionen" i januari i år (samtidigt som oljan byttes).

    Ingen rök från avgaset vad jag sett, och absolut ingen rök på tomgång.

    Inte heller något synligt läckage, ingen fläck på garageuppfarten osv.

    Några idéer vad det kan röra sig om?

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Det är ju ingen ovanlighet att T7-motorer drar mycket olja, snarare regel än undantag. Jag har slutat bry mig om att bilen drar olja, Saab har haft många år på sig att lösa problemet utan att lyckas vilket bara gjort mig uppgiven och förbannad. vad jag har förstått så ligger hela problemet i att det försvinner för mycket olja via kolvringarna, det där med nya VV-satser verkar bara vara en dimridå för att dölja de verkliga problemen. Enligt de jag pratat med (både saabverkstäder och trimfirmor) så är det byte av kolvar och kolvringar som gäller för att få ner förbrukningen.
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Som sagt ingen ovanlighet, åk till Saab o fråga vad DOM ska göra åt saken.
    Blev lite förvånad att från 5mm på klumpen till halva stickan var 2 liter

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    141
    negative: Inte fullt 2 liter, utan snarare en vit över 1 1/2 l. Har en skvätt kvar i en av de två litersflaskorna.

    Menar du att det borde vara något som SAAB ska åtgärda? Har de åtgärdat sådant på "good will"?

    Till saken hör att jag köpte bilen för lite mindre än 3 månader (och 350 mil) sedan hos en annan handlare än SAAB och jag begärde då alla serviceprotokoll från SAAB-verkstaden.

    I Januari i år (2007-01-25) var den inne för åtgärd med beskrivningen "Bilen tar olja, koll byte stag krängningshämmare fram" och jag ser att de bytte vevhusventilationen bl.a. så jag kunde ju inte annat än att anta att det var källan till oljeproblemet och att det var åtgärdat.

    Nu så gick jag tillbaka till handlaren igår då jag menar att detta borde helt klart täckas av den 3 månader / 500 mils garanti som jag fått på bilen fast säljaren tog en defensiv inställning på direkten. Menade i sin tur att det blir svårt att visa att felet funnits men jag tycker det känns solklart i och med att jag har att bilen tar olja på papper och att så pass mycket olja saknas efter bara 350 mil.

    Han skulle höra av sig under dagen efter att ha pratat med SAAB-verkstaden så jag håller tummarna

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av EuphoniC
    negative: Inte fullt 2 liter, utan snarare en vit över 1 1/2 l. Har en skvätt kvar i en av de två litersflaskorna.

    Menar du att det borde vara något som SAAB ska åtgärda? Har de åtgärdat sådant på "good will"?

    Till saken hör att jag köpte bilen för lite mindre än 3 månader (och 350 mil) sedan hos en annan handlare än SAAB och jag begärde då alla serviceprotokoll från SAAB-verkstaden.

    I Januari i år (2007-01-25) var den inne för åtgärd med beskrivningen "Bilen tar olja, koll byte stag krängningshämmare fram" och jag ser att de bytte vevhusventilationen bl.a. så jag kunde ju inte annat än att anta att det var källan till oljeproblemet och att det var åtgärdat.

    Nu så gick jag tillbaka till handlaren igår då jag menar att detta borde helt klart täckas av den 3 månader / 500 mils garanti som jag fått på bilen fast säljaren tog en defensiv inställning på direkten. Menade i sin tur att det blir svårt att visa att felet funnits men jag tycker det känns solklart i och med att jag har att bilen tar olja på papper och att så pass mycket olja saknas efter bara 350 mil.

    Han skulle höra av sig under dagen efter att ha pratat med SAAB-verkstaden så jag håller tummarna
    Har du motorgarantin ? Dvs Helt fullservad, inga glapp i boken. Då tycker jag att SAAB borde fixa problemet.
    Sen har du ju fina bevis på att problemet fanns före.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    Citat Ursprungligen postat av EuphoniC
    Nu så gick jag tillbaka till handlaren igår då jag menar att detta borde helt klart täckas av den 3 månader / 500 mils garanti som jag fått på bilen fast säljaren tog en defensiv inställning på direkten. Menade i sin tur att det blir svårt att visa att felet funnits men jag tycker det känns solklart i och med att jag har att bilen tar olja på papper och att så pass mycket olja saknas efter bara 350 mil.
    Kolla med dom här. Dom vet vad du ska göra mot handlaren om han dummar sig. http://www.konsumentverket.se/
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    126
    När ringarna nått "point of no return" vad gäller sin livslängd går det fort med ökad oljeförbrukning. Rekordet enligt den lokale Saabhandlaren var hos dom 1 liter på 50 mil...... efter att dom bytte ringar var bilen sedan ok vad gällde förbrukningen.

    mvh
    Jag är inte alltid snäll, jag är inte alltid glad men jag är alltid jag
    FÖRVÄXLA INTE MIN SNÄLLHET MED DUMHET!!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Det hjälper inte ett smack att montera världens största vevhusventilation ifall du redan har klegg på kolvringarna.. Bara att byta shortblock/kolvar som gäller, med tanka på den förbrukningen så är garanterat lagrena i motorn slitna, så se till att de byter shortblock, antingen står saab för det om bilen är bra servad, annars åker firman på det, solklart fall.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    141
    Har inte så bra koll på hur motorgarantin fungerar, 3k, 5k, 7k, 9k väl?

    Avviket då?

    Ser här på serviceprotokollen att den varit servad vid följande miltal:

    3260,8 mil
    5043,9 mil
    7124,0 mil
    8646,0 mil (gjordes när jag skrev på papperen)

    9050 mil just nu på mätaren.

    Vilket avvik från udda tusantal accepteras för att garantin ska gälla? 260 mil från 3000 känns lite långt ifrån gör det inte???

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    200 mil +-250mil mellan serviceintervall och max 15 månader. Båda kraven ska vara uppfyllda. Har hänt att Saab töjt lite på det också, om bilen är regelbundet servad hos aukt. verkstad. Tycker dina serviceintervaller ser bra ut, så länge de håller sig inom 15 månaders intervall.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Ska det inte vara en 1000 mila service också ?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Torque
    När ringarna nått "point of no return" vad gäller sin livslängd går det fort med ökad oljeförbrukning. Rekordet enligt den lokale Saabhandlaren var hos dom 1 liter på 50 mil...... efter att dom bytte ringar var bilen sedan ok vad gällde förbrukningen.

    mvh
    Min tog 1liter på 30 mil!! när den var som sämst. Men efter Saab tog sitt ansvar i fråga om motorgarantin och bytte bla. kolvringar så hamnade min förbrukning på noll
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    141
    Sant, den fanns med där också.

    1123,7 mil

    Det är slirat med antal månader mellan service tyvärr så det ser inte så bra ut. Detta känns väldigt irriterande då jag frågade säljaren angående detta vid köp och han sa att den var servad korrekt och att den förlängda garantin var OK

    2002-02-27 Leveransservice
    2002-09-24 1123,7 mil
    2004-01-21 3260,8 mil, 3000 mil service *för långt intervall*
    2004-12-20 5043,9 mil, 5000 mil service, bytt bromsolja
    2006-02-28 7124,0 mil, 7000 mil service *för långt intervall*
    2007-02-28 8646,0 mil, 9000 mil service

    Utöver detta:

    2007-01-25 8597,6 mil (extra oljebyte i samband med bytt vevhusventilation)

    Enligt säljaren samt tidigare ägare (ringde honom) så är det bytt olja varje 1000 mil, vet inte av vem och inga stämplar eller papper på det så det är ju inte mycket att hänga i granen.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    141
    Förresten, vilka är bestämmelserna, är det exakt 12 månader och max +250 mil över 2000 sedan förra servicen eller tänds lampan exakt vid 12 månader och sedan har man lite tid på sig att boka service?

    Min nästkommande service kommer senast 2008-02-28 eller 10896,0 mil, är det korrekt - om vi bortser från ett extra oljebyte däremellan?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    141
    Det har tagit ett bra tag detta, ägarbyte på verkstaden, semestertider osv har slöat ned processen men nu börjar det hända saker.

    Jag har fyllt på några liter olja sedan sist och nu idag fick jag bilen godkänd av SAAB och även fått en tid för byte av bl.a. vevhusventilation, kam- och balanskedja, drev, streckare, styrplåtar, oljetrågssil mm så jag hoppas nu att oljeförbrukningen blir åtgärdad.

    Skönt att få motorgarantin OK så är det upp till mig att sköta serviceintervallen hädanefter.

    Löser detta inte problemet så förmodar jag att de kommer att byta vidare tills dess att förbrukningen är åtgärdad.

  16. #16
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Skönt att du fick det genom. Har vart i samma sist så vet hur det är, dock stod ja med rasad motor.

    Kan väl säga som så att de åtgärder dom gör nu kommer inte förbättra oljeförbrukningen speciellt mkt kanske lite till en början.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    141
    Det var tråkigt att höra att du inte tror det kommer att hjälpa, men det känns lika fullt skönt att få lite gratis "uppdateringar"

    Vad är det som kan tänkas krävas, är det kolvringarna?

  18. #18
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Ja för att oljeförbrukningen så försvinna helt lr ja lite olja går det ju alltid åt men inte så märkbart. så är det ju kolvringarna som är boven till allt, dåliga ringar gör ju att det blir ett förhögt tryck i vevhuset som i sin tur leder till att olja åker ut via vevhusventen.

    Innan ja fick ramlager ras på min gamla motor så drog den kanske 1l olja på 500mil och det var märkbart på stickan nu efter bytet av hela grundmotorn så drar den inte en droppe vad ja kan se stickan var fortfarande på max efter ca: 1000mil

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  19. #19
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988
    Så var min 9-5:a också.
    En dag när man kollade efter drygt en månads körning fattades det ÖVER 2 liter.

    Tur att bilen höll då.
    Men en sväng inom Saab så blev det bra.
    Knappt deciliter var tredje tankning = ca 160 mil.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Flyttar till Verkstäder, försäkringar och köpråd.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Bilen har tagit över en halv liter olja på 4 dagar!!!!!
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 16:22
  2. 4.2 liter olja i en 1.8t biopower ?
    Av prm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 23:45
  3. Hur många liter olja?
    Av PollieT16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •