Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Är TD04 turbon bättre än Garrett GT1752?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186

    Är TD04 turbon bättre än Garrett GT1752?

    Tror min orginal turbo håller på att gå sönder. I bland vid kallstart så ryker det vitaktigt rök ur avgasröret. Det brukar sluta efter några sekunder.

    Har sökt lite och det verkar vara ett tecken på oljeläckage till avgassidan. Hade samma rök på min 9000 och då var det turbon. Motorförsäkringen gäller i några månader till så jag funderar på att göra det nu då man bara betalar 25% av kostnaden. Eftersom jag servat bilen själv de senaste 4 åren och "bara" bytt olja två gånger om året (jag är inte bitter...) så lär jag inte få något från SAAB då mina potatisstämplar i serviseboken inte räknas.

    Men jag funderar på om det är värt för mig att uppgradera till Mitsubishi TD04HL-15t 5# istället för orginal Garrett GT1752 (myggturbo)?

    1) Håller TD04 bättre än orginal Garrett?
    Är inte så sugen på att behöva byta turbo om 9000 mil igen.

    2) Har steg 1 men jag är inte ute efter 300 hk vid 6000 varv utan jag vill ha kraft på låga och mellan varv. TD04 är ju större, laddar den mindre på låga varv och har den längre responstid då den är större, eller är den bättre även där?

    3) Måste man byta mjukvara om man byter turbon till den större TD04?

    Bilen är den nedan som har gått 9100 mil. Har uppdaterat vevhusventilationen till den som släptes i somras.
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Är TD04 turbon bättre än Garrett GT1752?

    Citat Ursprungligen postat av Magnuslink

    1) Håller TD04 bättre än orginal Garrett?
    Är inte så sugen på att behöva byta turbo om 9000 mil igen.
    Ja...mitsut är ett riktigt kvalitetsagg och jämför man antal haverererade ligger de bättre till än Garrett. Mycket spelar in men jag hävdar ändå att det är ett bättre agg kvalitetsmässigt.

    2) Har steg 1 men jag är inte ute efter 300 hk vid 6000 varv utan jag vill ha kraft på låga och mellan varv. TD04 är ju större, laddar den mindre på låga varv och har den längre responstid då den är större, eller är den bättre även där?
    Visst är den något större men de laddar endå ruuuuskigt tidigt.
    På en motor med 0.3 liter större volym i jämförelse mot din (t.ex. 9-5 aero) vaknar den till liv vid 1850rpm vilket är lågt.


    3) Måste man byta mjukvara om man byter turbon till den större TD04?Ja.
    Eftersom du har eftermarknadsprogramvara redan nu brukar en "uppgradering" på samma firma inte bli så dyr.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    OK, tack för svaren. Ligger i linje med vad jag tror.

    Ja, jag ångrar att jag inte köpte en 2.3t eller en Aero direkt, men då jag köpte så hittade jag ingen till överkomligt pris. Den motorn skulle passat mig bättre, men nu har man 2.0t så jag får passa på att försöka göra den lite bättre när ett sådant här "tillfälle" kommer.

    Men måste man uppdatera mjukvaran?
    Om man gör det så borde den kunna ge mer såklart, men är det skadligt (korkat eller dumsnålt) att köra vidare med den vanliga steg 1?

    Den borde väl begränsa trycket på samma sätt, eller?
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Jag skulle se det som ett måste med mjukvarubyte, om man byter en så pass avgörande del av hårdvaran som turbon är. Men visst går det att köra en kortare tid med TD04 och program för GT17.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    38
    lägger mig i lite här..
    om man inte har råd att byyta mjukvara , skulel man inte kunan köra på mitch agget. utan att förstöra något, dvs även om man inte upplever någon förbättring. kommer motorn gå dåligt med en annan turbo ?som då är större.

    Jag kanitne så mycke om motorer.
    men logiskt för mig så borde ju bilen iaf itne bli sämre eller ta skada av att köra med något annat aggr. så länge de inte styper bilen mer.

    som sagt jag kan inte mycke om bilar, men vore intressant o veta, varför det inte går. ÄVEN om man inte är ute efter någon höjning av effekten såa tt säga..

    mvh
    iMP
    SAAB 9-5 Vector 2.3t -04
    Forumets enda Hasselnöts metallic kod 286 ?
    Medlem: #6724

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Citat Ursprungligen postat av Magnuslink
    OK, tack för svaren. Ligger i linje med vad jag tror.

    Ja, jag ångrar att jag inte köpte en 2.3t eller en Aero direkt, men då jag köpte så hittade jag ingen till överkomligt pris. Den motorn skulle passat mig bättre, men nu har man 2.0t så jag får passa på att försöka göra den lite bättre när ett sådant här "tillfälle" kommer.
    Jag har nyligen haft en 9-5 2,0t med Nordics steg 3+ som gav 290hk och har idag en 2,3t med 300hk (aero steg 3) och frågan är om inte 2,0:an är roligare med den effekten.

    Har även testat ett par st av Nordics BioPower extreme 2,0 och dom är ilsknare tycker jag faktiskt.

    Tror inte du ska va allt för ledsen att du har en 2,0t

    Det som mest väger för 2,3t T Aero är ladtrycksmätaren som är rätt kul att vila ögonen på när man kör

    en 2,0t med TD04 blir lite tröttare på lägre varv men vaknar riktigt sen, man får den där lite roligare ketchup effekten i lagom dos.

    Kanske inget svar på dina frågor men kanske nått lite givande trots allt.

    Mvh Patrik
    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 226

    Jag har nyligen haft en 9-5 2,0t med Nordics steg 3+ som gav 290hk och har idag en 2,3t med 300hk (aero steg 3) och frågan är om inte 2,0:an är roligare med den effekten.

    Har även testat ett par st av Nordics BioPower extreme 2,0 och dom är ilsknare tycker jag faktiskt.

    Tror inte du ska va allt för ledsen att du har en 2,0t

    Det som mest väger för 2,3t T Aero är ladtrycksmätaren som är rätt kul att vila ögonen på när man kör

    en 2,0t med TD04 blir lite tröttare på lägre varv men vaknar riktigt sen, man får den där lite roligare ketchup effekten i lagom dos.

    Kanske inget svar på dina frågor men kanske nått lite givande trots allt.

    Mvh Patrik
    Mvh Patrik
    Kommentarer är välkomna. Är ju egentligen inte ute efter massa effekt på höga varv. Vill ju ha bra bottenvrid, men med en turbo som håller. Kollade med Maptun och det var inte så farligt dyrt att uppdatera mjukvara, så om det blir TD04 så blir det med rätt mjukvara. Hårdvaran blir då rätt lik gamla 9-3 Aero, känns inte helt fel.

    Efter 14 år i en 9000 så saknar jag fortfarande orginalladdmätaren, även om den numera inte visar riktigt tryck.

    Men det är väl egentligen svar på det jag undrade, den blir lite sämre på låga varv med TD04. Men helheten blir nog trevligare ändå.

    BTW. Aeroratten som jag köpte av dig passar fint i bilen.
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

Liknande ämnen

  1. Jämföra Garrett Gt1752 mot Mitsubishi agg
    Av maaaakn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 23:29
  2. Bättre än påsvetsad T25-fläns? (TD04 #7)
    Av Wigglo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-05, 12:18
  3. Söker specifikation Garrett GT1752
    Av Ek_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 10:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •