Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 2,0 T viker sig?

  1. #1

    2,0 T viker sig?

    Hej! Har en liten fråga, jag har en 9000 -88 2,0 turbo med 3" och speedparts bränsle chip och öppet filer, tänkte ladda på den lite mer, hur mycket klara den efter 18000 mil och vad är det första som viker sig?

    MVH Simon

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 369
    Prova att SÖKA: http://forum.saabturboclub.com/search.php
    Men på 9000 är ju vxl-lådan en akilleshäl.


    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Växellådan kan mycket väl hålla för bra mycket om den är i gott skick och har en växellådsvårdande körstil. Vad som däremot obönhörligen ger sig när man kommer uppåt 400 Nm är kopplingen (även om den kan hänga med ett par 1.000 mil ifall den är fräsh). Det du behöver är ett svänghjul från en 2,3turbo årsm. 91-93 så du kan montera passande 240 mm koppling. Efter det ska det mycket till för att ur 2,0T16 krama fram vrid nog för att den kopplingen ska tappa greppet.

    Effektmässigt ligger du nog med de grejor du har omkring max vad den kan ge. Så att bara skruva upp laddet kommer nog inte ge högre toppeffekt. Då behöver du större spridare, sedan större turbo, och om du vill att hästarna stannar inne och svalkar sig i stallet när det är varmt ute så är annan IC ett måste. De gamla IC:na är inga höjdare egentligen. De klarar säkert att flöda 300 hk utan problem när det är minusgrader. Men på sommaren är egentligen allt över 200 hk mer än de kan kyla tillfredsställande.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Okej!! Nu förstår jag lite mer, tackar! Men hur mycket ska man ladda med dom där grejorna då? förtillfälllet laddar jag inte mer än 0,7 bar. Vad är det optimala laddtrycket?

    MVH Simon

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Eftersom du har ett lägre laddtryck än original så blir det ju inte så mycket vridmoment i alla fall. Sedan beror det ju på hur den håller laddet på höga varv vilken effekt det blir. Nu vet jag inte om du har en bil med katalysator eller inte. Du kan ju ladda uppåt 1,4 bar, men hur länge den vill hålla det beror ju på spridare och IC. När min 86:a gick som bäst och jag klockade den till 19,8 s på 0-200 km/h, då laddade den ungefär 1,3 bar i mellanregistret och sjönk till ca 1,0 bar vid 5.000 rpm och ca 0,8 vid 6.000 rpm. Då hade jag 3" och APC:n inställd på max på både P och F samt byglad R42. P, på max innebär i princip att spikningarna skapar laddkurvan, men jag hade inga hörbara spikningar någonsin och kolvtopparna var i nyskick efter 30.000 mil och åtminstone 10.000 mil av dessa med maxskruvad APC. Om jag ska vara försiktig så rekomenderar jag inte den APC-inställningen - vem vet, den kan ju spika sönder - men själv är jag inte så orolig när det gäller min bil.

    Innan du bytt koppling kan det vara idé att skruva P lite lagom så man hamnar runt 1,1 bar som mest, men F ska alltid vara maxskruvad. Med lite tillbakadragen P på det viset får man dessutom ett jämnare laddtryck. Maxskruvning resulterar i att laddtrycksnålen åker lite jojo kring 1,2-1,4 bar, och det är i de övre peak:arna som kopplingen börjar klaga.

    Det går att få högre laddtryck om man tycker det är häftigt. Har man P på max och backar tändningen så drar laddnålen iväg längre utan att spika, men den får inte ett dugg bättre prestanda, utan blir snarare något slöare, får sämre spool up och drar mer soppa. Även i trimmat skick är min erfarenhet att originalinställningen på tändningen ger bästa prestandan (har för mig det är 16 grader före). Om du nu inte har DI, för då kan man ju inte justera detta själv.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Jag har en 88A så det finns inga kat, APC boxen ska va omlödd och så vidare,det finnns inget varvstopp, men du säger att 1,4 bar inte ska va något problem då. Jag har en aluintercooler som ligger hemma för tillfället som jag tänkte plocka på när bilen är klar, mer ladd då ett? elller mer effekt

    MVH Simon

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Vet inte hur mycket man kan ladda som mest, för det beror i hög grad på hur mycket soppa den får. Men om jag säger så här. Innan jag skulle lyfta ur motorn för pensionering i den bilen så testade jag gränserna lite. Jag ryckte wastegate-slangen och reglerade trycket med gasen. När jag kom upp i ca 1,7 bar så knastrade det till rejält och topplockspackningen gick sönder på ca 1 sekund. Innan dess hade jag aldrig hört motorn spika med min maxskruvade box, men då hade jag kvar laddtrycksspärren fast uppflyttad till ca 1,5 bar. Att ta bort spärren helt är både dumt och onödigt.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Solskydd saab 9000 "Flärpen man viker ner"
    Av id0len i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •