Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Att lackera en bil på hobbynivå?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    244

    Att lackera en bil på hobbynivå?

    Att lackera en bil på hobbynivå?
    Har funderingar på att fixa lite rost på den skabbiga vinterbilen som står där hemma o sen testa att lackera den själv.

    Jag har kompressor och en billig färgspruta att använda, även plats i garage som kan maskeras in i en "plastbur" för värmen. Frågan jag har är hur mycket lack går det åt att lacka en bil (BMW E30) i t ex mattsvart färg? Och vart får jag tag på färgen så den inte kostar flera miljoner? Vill komma så billigt undan som möjligt då bilen inte är värd mer än en halv riktig lackering!

    MvH Mathias

  2. #2
    Hej Matte! Ska bara passa på å säga att ja e ny här;P
    Till ämnet, jaa...det bästa sättet att fixa billig färg på är att vända sig till en billackering. Om du känner någon som jobbar på en billack så skulle du kunna fråga han/hon om denne kan fixa fram den färg du ska ha, är själv snart färdigutbildad lackerare och vet att såntdär sker otroligt mycket i denna branch. Hur mycket som skulle gå åt, det beror på hur mycket du tängt lägga på och hur många vändor du ska lägga. Men med två stadiga kanske 3-4 liter men det beror ju oxå lite på om du ska köra vattenbaserat eller lösningsmedel osv. MVH Jocke!
    När det är strässigt så ökar man inte tempot på sig själv, man vrider bara upp hastigheten på maskinerna.

    Saab 9000 CDE -90 Limited Edition no. 98

  3. #3
    Skulle på att 1-2l skulle gå åt beroende på hur många lager du ska köra... Och själva färgen några hundra om du skall ha mattsvart... Planerar du att lägga på klarlack på det oxå? Vet inte om du behöver härdare etc för ett sådant här projekt?!
    Honda Accord 2.4 Executive
    Garaget.Org

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    244
    Citat Ursprungligen postat av Günther
    Hej Matte! Ska bara passa på å säga att ja e ny här;P
    Till ämnet, jaa...det bästa sättet att fixa billig färg på är att vända sig till en billackering. Om du känner någon som jobbar på en billack så skulle du kunna fråga han/hon om denne kan fixa fram den färg du ska ha, är själv snart färdigutbildad lackerare och vet att såntdär sker otroligt mycket i denna branch. Hur mycket som skulle gå åt, det beror på hur mycket du tängt lägga på och hur många vändor du ska lägga. Men med två stadiga kanske 3-4 liter men det beror ju oxå lite på om du ska köra vattenbaserat eller lösningsmedel osv. MVH Jocke!
    Hejsa o välkommen hit Gunther!
    Tack för svaret! Mattsvart är väl en färg som är ganska förlåtande gentemot underarbetet va? Vet att vanlig svart är de värsta nästan, men mattsvart? Hur vet jag vad jag ska blanda ut med? Varför vatten eller varför lösningsmedel? Grundfärg? Kanske inte behövs om man bara rubbar ner gamla lacken? Dock behövs de över rostlagningen med de är ju en annan sak.

    MvH Mathias

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    403
    Matt svart är den appsolut värsta färgen du kan tänka dig.
    Du ser varena micro meter som är fel på bilen.
    Grund arbetet måste vara 100%.
    Mitt råd om du endå ska lacka den matt svart är att du fixar rosten spacklar upp och slipar så bra du någonsin kan.
    Sen lägger 2-3 skickt av sprut spackel.
    Detta gör att mindre fel försvinner lättare.
    Tänk på att alltid klossa ut bilen mellan skickten.
    Finns ingen i hela värden som kan maskin slipa en bil och får det ricktigt bra.(säg vad ni vill men har sått för många resultat av maskin slipning).
    Där efter lägger du en hällst svart grund.
    vatten slipar den med 2000 papper eller kör över den med schote duk (stavning)
    Sen blåser du över den med mellan 3 och 5 välldigt tunna lager mat svart.
    Försök inte lägga få lager för det flyter samman.
    Skulle nog rekomendera hög temp och ett par % extra härdare för att göra det lite lättare för dig.
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Johmar
    Matt svart är den appsolut värsta färgen du kan tänka dig.
    Du ser varena micro meter som är fel på bilen.
    Grund arbetet måste vara 100%.
    Mitt råd om du endå ska lacka den matt svart är att du fixar rosten spacklar upp och slipar så bra du någonsin kan.
    Sen lägger 2-3 skickt av sprut spackel.
    Detta gör att mindre fel försvinner lättare.
    Tänk på att alltid klossa ut bilen mellan skickten.
    Finns ingen i hela värden som kan maskin slipa en bil och får det ricktigt bra.(säg vad ni vill men har sått för många resultat av maskin slipning).
    Där efter lägger du en hällst svart grund.
    vatten slipar den med 2000 papper eller kör över den med schote duk (stavning)
    Sen blåser du över den med mellan 3 och 5 välldigt tunna lager mat svart.
    Försök inte lägga få lager för det flyter samman.
    Skulle nog rekomendera hög temp och ett par % extra härdare för att göra det lite lättare för dig.
    Men jösses!! lugn i bussen nu.. Sprutspackel slutade man att använda för decenier sen och våtslipa med 2000 papper?? är det en solkig lack du tänker polera? Blir det lättar bara för att man procentar med härdare och kör upp tempen och varför en svart grund? killen har ju en urkig BMW som han vill blåsa mattsvart och då behövs verkligen inga stordåd. Har ifs. själv svårt att förstå varför man ens vill måla en bil mattsvart för det är det som är absolut längst ner på skalan i fråga om utsende. Kan se okey ut på en busig stretrace jänkare eller en rå rod men matsvartade europeer skriker bonne så högt det går...

    Well! Matte J...

    Till en normalstor bil köper jag ca 1,5liter färg och detta ger drygt 3liter sprutbart. Till detta behöver du knappt en liter grund, har du jobbat mycket på bilen. Alltså riktat, plastat och slipat så köper du med fördel en "HS-grund" som du kan köra både som slipgrund och vanlig. Då kör du först ett par vändor med slipgrund just där du jobbat. Dra över slipgrunden i princip vått i vått säg ett par tre varv, sen slipar du ner (med kloss) dessa ställen med 400papper. Matta sen resten av bilen med 400papper, använd maskin (givetvis en ocillerande) så går det hyggligt fort. Finns ingen som helst anledning att gå högre upp i kornstorlek och våtslip använder vi på utställningsbilar.

    Dra ett grundskikt över hela bilen, har du "blödningar" alltså genomslipade partier till ren plåt drar du först nåt extra varv just där. Blås sen hela bilen med ett häftlager och lägg slutligen ett heltäckande. Dessa momentfrån grund till topp gör i princip i ett svep och nästan vått i vått. (känn på maskpapperet, när det knappt klibbar kan du gå på med nästa varv)

    Vattenbaserade lacker införs nu på alla ställen och jag har själv ingen erfarenhet av hur dessa funkar men ska du bara ha Beamern mattsvart så billigaste allternativet är att knalla in till närmaste lokala bilackeringsfirma å fråga om du får köpa loss lite grund, härdare, thinner och kulör till din bil. Antagligen kör denna firma redan med "vatten" och då utgår nån av "burkarna" men det svarar dom dej om på firman.

    Köper du hos en återförsäljare så blir det genast dyrare, ta tex. härdare till gamla petroliumbaserade färglinan. Där är det minsta du kan köpa 1liter och du använder kanske max 0,4liter till en hel bil med grund och allt samma ska med thinner.

    Är du inte så noga alls så dra över hela bilen med slipduk å blås färgen direkt på. Håller nåt år eller så. Ser förjävligt ut men det gör ju en mattsvart BMW ändå..
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    244
    Tack för svaren!

    Haha Hotrodder: Ja du har säkert rätt i det du säger :P Tänkte mest mattsvart för jagfått för mig att det är en färg som inte ska gå att misslyckas med! Har jag fel? hehe. Annars väldigt bra tips, Tackar!

    Vad finns de annars för färger som inte avslöjar än mer än andra färger gör? Givetvis ska jag försöka göra ett så rba underarbete som möjligt, men frågar ändå!

    Grundfärg använder jag alltså enbart på dom ställena jag rostlagat?
    Vad behöver jag thinner till?

    Du verkar ha koll på det här, så vad tror du om resultatet? Hur pass illa kan det bli? Har lackat en del med sprayburk innan som jag blivit hyfsat nöjd med. Vissa bättre o vissa sämre men iaf. Vad skulle du rekommendera för färg? Kommer bilen överhuvudtaget gå att sälja sen om de skulle bli aktuellt tror ni om den är hemmalackad?

    MvH Mathias

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Matte J
    Tack för svaren!

    Haha Hotrodder: Ja du har säkert rätt i det du säger :P Tänkte mest mattsvart för jagfått för mig att det är en färg som inte ska gå att misslyckas med! Har jag fel? hehe. Annars väldigt bra tips, Tackar!

    Vad finns de annars för färger som inte avslöjar än mer än andra färger gör? Givetvis ska jag försöka göra ett så rba underarbete som möjligt, men frågar ändå!

    Grundfärg använder jag alltså enbart på dom ställena jag rostlagat?
    Vad behöver jag thinner till?

    Du verkar ha koll på det här, så vad tror du om resultatet? Hur pass illa kan det bli? Har lackat en del med sprayburk innan som jag blivit hyfsat nöjd med. Vissa bättre o vissa sämre men iaf. Vad skulle du rekommendera för färg? Kommer bilen överhuvudtaget gå att sälja sen om de skulle bli aktuellt tror ni om den är hemmalackad?

    MvH Mathias
    Visst går det att misslyckas med mattsvart men, en mörk solid kulör; svart, mörkblått, grönt rött osv. täcker mycket bättre än tex. en gul som är som att måla med vatten vilket innebär det inte är så lätt att få rinningar som är ett av de stora nybörjarfelen. Du behöver mao. inte dra på lika mycket färg för att få full täckning med en svart som tex ljusblå.

    Gennerellt en mörk färg är mycket mer avslöjande än en ljus, kolla en rentvättad/polerad blanksvart bil kontra en vit. Minsta lilla dörruppslag syns direkt på en mörk kulör och framförallt på en svart. Det är blankheten i färgen som avslöjar, en matt kulör döljer mer oavsett den är röd grön eller gul men visst, mörka kulörer avslöjjar mer oavsett de är blanka eller matta.

    Grundfärg kör man över hela bilen, det är den som gör att färgen fäster. Där du jobbat/rostlagat lägger man slipgrund först, oftast samma som grunden fast man blandar den annorlunda och går att "bygga upp" skiktet med (fylla sliprepor) Thinnern späder du färgen med. Till vattenbaserat använder man destilerat vatten istället för thinner.

    Njae koll å koll, jag har lackat en hel del och är självlärd. Det går inte säga hur resultate blir då det är helt upp till grundarbetet rikt och slip Lägga färg på en bil klarar många av och svårast är att som amatör veta vilka ytor man tar först och i vilken ordning. Få ut rätt färgflyt så det varken blir "apelsin" eller rinningar och förhindra torrsprut (översprutning på redan lackad yta) Färgens blandning är given då man använder blandsticka eller mäter/väger. Även sprutryck är givet så det är chaffören det hänger på. Damnoppor får även en driven bilackerare om lokalen är kass men jag har sett garagelacker som mäter vilken utställning som helst så visst finns undantag.

    Slutligen sälja en garagelackad bil, tjae det går väl frågan är snarare hur ser den ut idag, duger det inte med att bättringslacka/del-lackera dåliga ställen och polera upp resten eller ser hela bilen ut som skit? Sen vad står den i för pengar över huvud taget? På en några tusenkronorsbil spelar nog inte garagelacken nån roll, däremot på en för trettio spelar det givetvis in.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Kan fylla på lite med mina egna efrarenheter:
    Har lackat 2 bilar, en vit och en gul.
    Gick åt ungefär 2,5L färg. O som sagts tidigare så är underarbetet jäkligt viktigt, syns direkt där man fuskat . Även maskeringen är viktig och tar rättlång tid (iaf för mig), inge roligt o få färg på fel ställen . Men annars är det bara o köra på! Man lär sig av sina misstag. Dock blev mitt första försök som lackerare bättre än det andra . Var iofs olika färger o annan spruta.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235
    Ett tips är ju att duscha på avfettning.. silikonborttagare tex på en större yta.. sedan betraktar du ytan ifrån olika vinklar. Minsta fel syns på direkten i den blanka ytan då..
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Ett tips är ju att duscha på avfettning.. silikonborttagare tex på en större yta.. sedan betraktar du ytan ifrån olika vinklar. Minsta fel syns på direkten i den blanka ytan då..
    Ähum.. då är det bra mycket enklare och mindre söligt att lägga en bit av ett gammalt lakan mellan plåten och handflatan. Det gör att du känner bucklor, lackskarvar, småskador osv. på ett helt annat sätt än bara stryka med handen över plåten som en erfaren plåtis/lackerare gör. Trix nr 2 när det gäller superlacker på tex. roddar, dra över ett varv med märkfärg och klossa misstänkta ytor manuellt. Minsta lilla höjning fördjupning avslöjas direkt men åter igen.. det gör man knappast på en BMW som är tänkt att bli mattsvart.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

Liknande ämnen

  1. Lackera fälgar.
    Av Zebsvard i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-01-11, 14:50
  2. Lackera fälgar
    Av johan.eriksson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-03, 14:41
  3. Lackera själv?
    Av Woody i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 21:18
  4. Lackera stötfångare
    Av Mos i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-07-10, 16:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •