Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Nyinköpta Saaben rasade direkt!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    17

    Nyinköpta Saaben rasade direkt!

    Köpte en begagnad 9-5 i fredags. En 2.0T 02a som gått 14300 mil. Fungerade perfekt när jag testkörde den och hela vägen från Trollhättan till Göteborg. Dagen efter sprutar den vitgrå rök. Går att köra några kilometer sen lägger den nästan av helt. Den startar men går väldigt ojämnt och sprutar vit rök. Kul när man köpt en bil för 90000. Snacka om dyr milkostnad. Låter det som att det är topplockspackningen som gått eller? Dyrt att fixa? Kan säljaren ha vetet om detta på nåt sätt? Väldigt tacksam för alla tips om vad felet kan vara och bra billiga verkstäder i GBG-området. Saab ligger inte högst upp på min tyckaomlista just nu
    SAAB 9-5 Vector kombi -02 Nordic Uhr steg 2

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Låter mer som turboproblem.
    Jag antar att du kollade servicen på den innan du köpte?

    Turligen behöver det inte bli så fasligt dyrt. GT17-aggregat är rätt billiga beg och byts rätt lätt om du har någon mekarkunnig kamrat.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    313
    brorsan bytte topplockspackningen och fick toppen planad, tror han gav 5500 men det va lite kompispris. har för mig saab här i stan skulle ha 6500 men vet inte om dom planade toppen då. kan dock varken bekräfta el förneka att det skulle va just detta fel på din bil då.

    btw: riktigt tråkigt att höra, hoppas det löser sig och att bilen förblir krångelfri efter du åtgärdat detta för det är ju en riktigt skön bil i övrigt.
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    17
    Men den borde väl inte gå så ojämnt på tomgång om det skulle vara turbon? Och hur kommer det sig att den sprutar vitrök i så fall?
    SAAB 9-5 Vector kombi -02 Nordic Uhr steg 2

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Lossa på inloppsröret och känn på axeln i turbon! Ska i stort sett inte glappa ngt varken radiellt eller axiellt. Känns det OK kan ett kompressionsprov vara på sin plats!

    /M

  6. #6
    Jag tycker det definitivt låter som topppackningen, men det borde du se om expansionskärlet sjunkit/sjunker kraftigt när motorn var igång.
    Eller om någon cylinder tar in vatten så ser du ju det ganska lätt bara genom att titta ner genom tändstiftspluggen.
    Saab 9000 CSE 2.3 T16 -93

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    23
    om du lossar på downpipen märker du fort om de är turbon... är massor med olja där isåfall... kan räcka o ta bort röret som går till spjällhuset oxå... när de hände mej hade jag olja i hela systemet (ic,tryckrör m,m)

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798
    hörtde om ett liknade problem för en kille på morsans jobb, där va det turbon, så jag tror det är så, är väl inte allt för ofta topppackningen går på en orginal bil bara sådär snabbt??
    turbon kan väl komma lite mer plötsligt.

    men tråkigt är det!
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona/Hasslö
    Inlägg
    488
    Jag skulle säga att du kollade turbon först.
    Min 9-5:a gjorde likadant. och det va turbon som hade tackat för sig.

    Sen så är det enklare att byta turbon, så börja med att kolla den.
    //Dennis
    9-3 Aero-01**900 T8 special-89**ng900 2,0T-95**
    Med i RACE CREW (och har en GUL väst på sig)

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Nyinköpta Saaben rasade direkt!

    Citat Ursprungligen postat av danielsundin
    . Går att köra några kilometer sen lägger den nästan av helt. Den startar men går väldigt ojämnt och sprutar vit rök.
    Varför testar man att köra med bilen efter den gått sönder ? Den lär inte "gå till sig"

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    Ring KO! Kolla konsument-köplagen!
    Du ska veta att en privat-person har samma
    rättigheter och skyldigheter som en handlare.
    Och det finns inget som heter "befintligt skick"
    när det gäller sådana affärer.
    Så hävda din rätt
    till antingen avhjälpning av felet eller hävning
    av köpet så kommer han ge med sig och du
    får antingen en bil som går bra eller pengar till
    en bra bil. Om du mäktar med persen alltså.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788

    Re: Nyinköpta Saaben rasade direkt!

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Varför testar man att köra med bilen efter den gått sönder ? Den lär inte "gå till sig"
    Onödig kommentar.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Nyinköpta Saaben rasade direkt!

    Citat Ursprungligen postat av WannabeeGBG
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Varför testar man att köra med bilen efter den gått sönder ? Den lär inte "gå till sig"
    Onödig kommentar.
    Lika onödigt som att ringa KO. Svårt för säljaren att veta att topplockspackningen eller turbon ska gå sönder dagen efter, alltså kommer inte säljaren inte behöva betala något.
    Varför tror du säljaren kommer att ge med sig ?

    Sen tycker jag fortfarande att det verkar rätt dumt att köra bilen om det bolmar vitrök, men det kanske är säljarens fel ?


    Edit:
    Konsumentköplagen
    gäller när en privatperson köper en vara av en näringsidkare, exempelvis i en affär. I lagen finns bland annat konsumentens rättigheter när det är fel på varan och när leveransen blir försenad.


    Gömda fel
    Om säljaren har uppträtt "svikligt", det vill säga om han känt till ett fel på bilen och uttryckligen förnekat att bilen hade det felet. Eller om säljaren dolt till exempel en rostskada, har du rätt att häva köpet även om felet inte är väsentligt.

    När säljaren förfarit svikligt gäller inte heller att du måste reklamera inom två år efter köpet. I stället gäller tioårig preskriptionstid, det vill säga att du kan åberopa felet ända upp till tio år efter köpet. Men det är du som har bevisbördan och som alltså måste visa att bilen var felaktig redan när du köpte den. Kom det vitrök när han köpte bilen ?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    126
    Om du köpt en bil av en privatperson och den inte omfattas av någon garanti (dvs en bil som är så gammal att nybilsgaranti ej finns) gäller de regler som finns i köplagen.

    Köplagen är dispositiv, vilket innebär att reglerna i lagen endast gäller om ingenting annat har avtalats. Var därför noga med att skriva in allt du kommer överens med säljaren om i ett avtal.

    Att göra upp en bilaffär genom att bara skriva ett enkelt kvitto utan att skriva ner vad man kommit överens om, kan lätt leda till att det efter köpet uppstår en tvist. Även om säljaren inte är ute efter att lura någon kan missförstånd lätt uppstå. Därför är ett skriftligt avtal en trygghet både för köpare och säljare.

    När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet.

    Allmänna köplagen är dispositiv. Med det menas att den kan sättas ur spel genom att partema träffar avtal om andra regler än de som finns i lagen.
    Du har alltså inte samma rättsliga skydd vid privatköp som när du köper av en bilhandlare. Allmänna Reklamationsnämnden prövar inte tvister mellan privatpersoner.

    I köplagen finns en allmän definition av vad som avses med fel.
    Utgångspunkten vid bedömningen är vad som har avtalats mellan köpare och säljare. I övrigt gäller att bilen är felaktig om:
    den inte är sådan som säljaren har sagt
    säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till
    bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta.

    Om säljaren inte vill ansvara för de fel bilen har bör han precisera dem i ett avtal.
    Defekter som köparen själv borde ha upptäckt omfattas inte av detta krav. Vid privatköp har köparen således en omfattande undersökningsplikt.

    En klausul om befintligt skick är inte till någon fördel för dig som köpare. Det är bättre för dig om du kan få säljaren att ta bort den. Kräv i stället att få information som motsvarar den varudeklaration som krävs vid försäljning av begagnade bilar i bilhandeln.

    En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:
    den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,
    säljaren låtit bli att berätta för köparen om något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till
    eller om bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.

    Om det är fel på bilen kan du kräva avdrag på priset som motsvarar kostnaden för att avhjälpa felet eller hävning av köpet, om felet är väsentligt.
    Med hävning menas att du får rätt att lämna tillbaka bilen mot att säljaren betalar tillbaka vad du betalt. Du kan dock bli tvungen att betala för den nytta du har haft av bilen.

    Om säljaren har uppträtt "svikligt", det vill säga om han känt till ett fel på bilen och uttryckligen förnekat att bilen hade det felet, eller om han dolt till exempel en rostskada, kan du häva köpet även om felet inte är väsentligt.
    När säljaren förfarit svikligt gäller inte heller att du måste reklamera inom två år efter köpet. I stället gäller tioårig preskriptionstid, det vill säga att du kan åberopa felet ända upp till tio år efter köpet. Men det är du som har bevisbördan och som alltså måste visa att bilen var felaktig redan när du köpte den.

    mvh
    Jag är inte alltid snäll, jag är inte alltid glad men jag är alltid jag
    FÖRVÄXLA INTE MIN SNÄLLHET MED DUMHET!!

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Nyinköpta Saaben rasade direkt!

    För övrigt kan man välja att se en rasad turbo på två sätt till en 2,0t ifall man blir tvungen att bita i det sura äpplet och betala.

    1) Skit också, flera tusenlappar som jag hade kunnat göra något roligare för

    2) Jaaa, men vilket tillfälle att få byta ut myggturbon GT17 mot Aerons TD04-15T och sedan avgasrör och chip till ca 270 hk


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391

    Re: Nyinköpta Saaben rasade direkt!

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    För övrigt kan man välja att se en rasad turbo på två sätt till en 2,0t ifall man blir tvungen att bita i det sura äpplet och betala.

    1) Skit också, flera tusenlappar som jag hade kunnat göra något roligare för

    2) Jaaa, men vilket tillfälle att få byta ut myggturbon GT17 mot Aerons TD04-15T och sedan avgasrör och chip till ca 270 hk




    Mvh/Patrik (som skulle valt alt. nr:2 )
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788

    Re: Nyinköpta Saaben rasade direkt!

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Lika onödigt som att ringa KO. Svårt för säljaren att veta att topplockspackningen eller turbon ska gå sönder dagen efter, alltså kommer inte säljaren inte behöva betala något.
    Varför tror du säljaren kommer att ge med sig ?

    Sen tycker jag fortfarande att det verkar rätt dumt att köra bilen om det bolmar vitrök, men det kanske är säljarens fel ?


    Edit:
    Konsumentköplagen
    gäller när en privatperson köper en vara av en näringsidkare, exempelvis i en affär. I lagen finns bland annat konsumentens rättigheter när det är fel på varan och när leveransen blir försenad.


    Gömda fel
    Om säljaren har uppträtt "svikligt", det vill säga om han känt till ett fel på bilen och uttryckligen förnekat att bilen hade det felet. Eller om säljaren dolt till exempel en rostskada, har du rätt att häva köpet även om felet inte är väsentligt.

    När säljaren förfarit svikligt gäller inte heller att du måste reklamera inom två år efter köpet. I stället gäller tioårig preskriptionstid, det vill säga att du kan åberopa felet ända upp till tio år efter köpet. Men det är du som har bevisbördan och som alltså måste visa att bilen var felaktig redan när du köpte den. Kom det vitrök när han köpte bilen ?
    Visste det skulle bli såhär..

    Jag har gått igenom ett ärende själv av sådan art att jag fick häva köpet.
    Detta handlade om en 9-5 SE 2,0t Kombi -99. Där var det fasligt många
    fel som säljaren inte upplyst om och i detta fall så krävdes juridisk hjälp
    för att få igenom mina krav. Lärdomen av det blev att ALLTID göra
    ett M-test på bilen i fråga innan köp. Har säljaren inget att dölja så går
    han/hon säkert med på det.

    I detta fall kan det ju tyckas märkligt att turbon rasade blixtsnabbt och att
    säljaren inte märkt/hört/sett någonting alls under sin tid med bilen. Det
    försökte säljaren hävda i mitt fall också, men M-testet talade om vad som
    var fel och då är det svårt att hävda annat. Jag fick rätt och säljaren fick
    tillbaka en bil med fel för över 50 lakan att åtgärda, däribland AC,
    turbo, vxl-låda.

    Tror ni att felen åtgärdades?

    Edit: Så jag VET att det går att lösa.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Nyinköpta Saaben rasade direkt!

    Citat Ursprungligen postat av simmar´n
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    För övrigt kan man välja att se en rasad turbo på två sätt till en 2,0t ifall man blir tvungen att bita i det sura äpplet och betala.

    1) Skit också, flera tusenlappar som jag hade kunnat göra något roligare för

    2) Jaaa, men vilket tillfälle att få byta ut myggturbon GT17 mot Aerons TD04-15T och sedan avgasrör och chip till ca 270 hk




    Mvh/Patrik (som skulle valt alt. nr:2 )
    Jag skulle också köra på alternativ 2 och inte alls gråta över den trasiga turbon (om det nu är det som är felet i den aktuella bilen) Oh, happy day!

    Fast det är klart, har man tömt kassakistan till bilköpet så kanske man gärna hade velat byta snurra lite senare. Men men, här är det positivt tänkande som gäller ifall det känns motigt
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    Det lönar sig...

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    17
    Tack så mycket för alla inlägg! Snackade med en mekaniker som bara sysslar med saab. Han var typ 99% säker på att det var topplockspackningen som gått. 6000 spänn ville han ha för att byta packing och plana toppen. Låter priset rimligt? Surt att slänga ut så mycket pengar efter en dag med bilen, men jag tror det blir svårt att hävda att säljaren känt till att packnigen var på väg att ge sig.
    SAAB 9-5 Vector kombi -02 Nordic Uhr steg 2

Liknande ämnen

  1. Är min nyinköpta 9-3 SC 2.0T 2007 trimmad?
    Av Stefan E i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 11:22
  2. Rasade motorer på 9-3ss på blocket
    Av sfeer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 23:51
  3. växellådan rasade i går....
    Av Tobbsen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-21, 04:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •