Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: ACC på uppehällningen Torkfiltret?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    622
    Medlem#
    6922

    ACC på uppehällningen Torkfiltret?

    Hejsan!

    Acc:en i bilen vill inte jobba mera. Utan det är vanliga fläktsystemet som får jobba, lite surt nu till våren. Detta visste jag dock om när jag köpte bilen och dåvarande ägaren sa att det var torkluftfiltret. jag fick bilen får ett mycket bra pris och slog till direkt. Glad att jag gjorde det för det enda felet jag har var då Acc:en, visst det kan bli dyrt.

    Men hur som helst förra ägaren hävade på torkfiltret.
    Så kan torkfiltret orsaka att det inte kommer någon direkt kyla AC KYLA dvs?
    Hur kollar jag upp om det är torkfiltret?

    EDIT* Det handlar om en 9-5 -98

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 895
    du tror inte att det är det gamla vanliga så att kylmediet har läckt ut? Alla system kräver underhåll och inget system är 100 % tätt. Blir trycket för lågt slår inte kompressorn till och så vidare............

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 032
    Medlem#
    4869
    Gasen kan mycket väl läcka ut genom torkfiltret. Det gjorde det på min bil.

    Vad är det för bil du har?
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    622
    Medlem#
    6922
    Oj förlåt glömde säga det. Det handlar om en 9-5 -98år modell.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    622
    Medlem#
    6922
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    du tror inte att det är det gamla vanliga så att kylmediet har läckt ut? Alla system kräver underhåll och inget system är 100 % tätt. Blir trycket för lågt slår inte kompressorn till och så vidare............
    Det kan så vara fallet. Finns det någon möjlighet att kolla "vätskan" på egen hand? Jag är inte bilkunnig.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    340
    Har det läckt ut genom torkfiltret så måste ju filtret bytas, sedan ska du lämna in bilen till en kylfirma för provtryckning, evakuering och fyllning av systemet (om man ska göra det på rätt sätt dvs). Gjorde detta igår på min mondeo, provtryckning evakuering och fyllning gick på 1500 utan allt för noggrant kvitto. Då hade jag redan åtgärdat läckan som i mitt fall var en läckande kondensor som jag bytte.
    Hur visste han att det är torkfiltret som är felet? Har han varit och provtryckt systemet med spårmedel så han såg var det läcker? Jag tycker du ska fråga den förra ägaren, om han bara antog att det är torkfiltret det är fel på så kan han lika gärna vara ute och cykla. Kan vara en läcka i en o-ring eller kondensor eller var som helst. För att utröna vad som är felet så borde du lämna in bilen för provtryckning, själva provtryckningen med spårmedel brukar gå på en femhundring ungefär.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    224
    Har samma problem på min 9-3og. Verkstaden tog en snabbtitt vid servicen igår och konstaterade att systemet var tomt på kylmedel, men tittade inte närmare på felorsak. Kunde kosta upp till 15000:- att reparera beroende på fel
    SAAB 9-5 SC 2.3t Vector -04

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    622
    Medlem#
    6922
    Enligt senaste servicen gjord 17.000mil för 500 mil sedan. Står det på pappret AC ger ej kyla. Servicen var inte gjord av en aut saab verkstad, men alla tidigare gånger varit. Han sa att dem hävdade på torkfiltret. Men själv vet jag inte vad jag ska tro. Att lämna in den till diverse verkstad "Byt torkfiltret" och så är det inte det som spökar, då får man en sådan där onödig utgift.

    Men efter bilens ålder 98a? Kanske det har läckt ut eftersom vad förstod var det inte 100% tätt. Så det kan mycket möjligt vara felet? Kan man själv kolla det?

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 102
    Ganska vanligt att det rostar runt "ögat" på torkfiltret och att gasen läcker ut där sen. Många 9-5or har det felet.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    224
    Är det lättåtkomligt? Så att man kan ta en titt hur det ser ut.
    SAAB 9-5 SC 2.3t Vector -04

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    340
    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Enligt senaste servicen gjord 17.000mil för 500 mil sedan. Står det på pappret AC ger ej kyla. Servicen var inte gjord av en aut saab verkstad, men alla tidigare gånger varit. Han sa att dem hävdade på torkfiltret. Men själv vet jag inte vad jag ska tro. Att lämna in den till diverse verkstad "Byt torkfiltret" och så är det inte det som spökar, då får man en sådan där onödig utgift.

    Men efter bilens ålder 98a? Kanske det har läckt ut eftersom vad förstod var det inte 100% tätt. Så det kan mycket möjligt vara felet? Kan man själv kolla det?
    Ja som jag sa tidigare så är det ju lättast att lämna in den för provtryckning så vet du ju garanterat var det läcker sen... Men att gissa går också bra om man tycker det är kul
    2007 9-3 Aero 2,8T

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 102
    Torkfilteret är en svart "burk" med ett glasöga på framme vid kylaren någonstans, brukar vara lätt att hitta.

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 985
    Instämmer. Torkfiltret är en typiskt felkälla på 9-5. Bytte mitt förra våren. AC-firman sa att det var vanligt...
    Fredrik J

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    622
    Medlem#
    6922
    Okej får tacka för era inlägg. Får hoppas på det bästa att det är torkfiltret för det är ju inte allt för dyrt. Men man lär ju åka på en påfyllning då ochså. Men detta är ju som sagt bara småpotatis när vi snackar AC reperationer.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    9
    den vanligaste läckan på en ac i bil beror på stenskott i kondensorn,

    Så var det sagt
    Saab 9-5 2,3T Arc Sportkombi -02

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 985
    Lite väl generellt tycker jag. Det beror ju lite på hur kondensorn sitter placerad och hur grillen ser ut.
    På 9-5 sitter just torkfiltret väldigt utsatt på vänster sida där det inte finns någon motorsköld...
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Flytta torkfiltret till AC ?
    Av pade900 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-11, 09:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •