Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Unichip. För och nackdelar ?!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Östra Ljungby
    Inlägg
    53
    Medlem#
    6785

    Unichip. För och nackdelar ?!

    Jag skrev i en tidigare tråd att jag tänker sätta in ett unichip i min 9-5 2.3T. Jag fick en massa mothugg av förståsigpåare.
    Bilen ifråga är en 2000 och har gått 20400 mil och går för övrigt som en klocka, men alla vill ju ha mer eller hur, och jag fick ett RIKTIGT bra pris på ett unichip, mappat på min bil. Min fråga är nu, och denna är inte till anställda eller ägare till varken unichipmonterare eller andra chipmontörer. Utan till er som har eller har haft unichip. Vad tycker ni ? Vad är det för nackdelar V.S fördelar med ett unichip ?


    Med vänlig hälsning

    JOnas L
    Skräcksvart 9-5 2.3T 2000

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Om frågan avgränsas till enbart folk med Unichippade Saabar, kommer denna tråd sannolikt bli väääldigt kort. Själv känner jag inte till någon öht som har Unichip i sin Saab.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Eftersom det är precis som Tomtefar skrev, att de med Unichipade Saabar är väldigt få, vilket innebär att du inte kommer få några svar så tar jag mig friheten att svara iaf.
    Har en polare som hade en Unichipad Subaru Impreza. Den funkade helt okej så vitt jag vet, men att lura ett så enkelt styrsystem är något enklare än att lura Saabs avancerade Trionicsystem. De installerade även vattenduschning för intercoolern på den Imprezan, men jag vet inte om det fanns någon skyddsfunktion för att ställa ner effekten om vattnet tog slut. Inget som bilägaren kände till iaf, utan han var alltid väldigt noga med att kolla vattennivån.

    Unichip fungerar så att man leder styrsystemets signaler genom Unichips box. Om laddtrycksgivaren t ex känner av 1,0 i laddtryck kanske Unichip-boxen skickar en signal motsvarande 0,5 bar till bilens original styrsystem. I tron att bilen inte laddar så mycket som den ska ökar alltså original styrsystem laddtrycket till 1,5 bars faktiskt tryck medans styrsystemet tror att turbon enbart laddar 1,0.
    På detta vis luras original styrsystem att tro att bilen uppför sig precis som vanligt, fast motorn i själva verket jobbar mycket hårdare. Original skyddfunktioner sätts således ur spel.
    På bilar med enkla styrsystem finns oftast enkla mekaniska skyddsfunktioner (om det finns några öht) som inte är beroende av styrsystemet och därmed fungerar ändå.

    Om vi bortser från vilken tuner jag personligen valt så vill jag ställa frågan till dig och till alla andra som väljer det billigaste alternativet:
    Om ni inte vill/kan betala vad de mer etablerade och välrenomerade trimfirmorna begär för sina programvaror, hur ska ni då ha råd/lust att betala för en eventuell motorreparation till följd av undermåligt utförd styrenhetsoptimering?

    Mvh Stoffe

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Östra Ljungby
    Inlägg
    53
    Medlem#
    6785
    Att jag tänkte slänga i ett unichip i min bil har definitivt inte med vad det kostar, för det kostar precis lika mycket som att trimma orginalboxen. Jag bara undrar och så klart gäller det andra bilar oxå, vad dom har för erfarenheter samt om någon tex blåst motorn pga ett unichip. jag tror således inte att någon gjort det för då skulle nog inte unichip finnas idag, men det skulle vara intressant att få veta lite om andras erfarenheter innan jag sätter i ett. Ni på forumet får mig kanske på andra tankar.
    Skräcksvart 9-5 2.3T 2000

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Citat Ursprungligen postat av Steeldragon
    Att jag tänkte slänga i ett unichip i min bil har definitivt inte med vad det kostar, för det kostar precis lika mycket som att trimma orginalboxen.
    Varför vill du då inte istället satsa på ett konventionellt mjukvarutrim från någon av de stora leverantörerna? Det borde väl ge fler hästar och framförallt mer tillförlitliga med bibehållna säkerhetsfunktioner?
    Med andra ord, vad är det som lockar med unichip?

    Jag säger inte att du har fel, jag är bara nyfiken på dina tankegångar i den här frågan.

    Mvh
    /Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Östra Ljungby
    Inlägg
    53
    Medlem#
    6785
    Jag har väl igentligen inget bra svar på mitt försvar, mer än att jag känner folk på firman, vet lite vad dom gjort på andra bilar. Jag vet inte heller någon saab som har unichip och skulle vilja veta vad det gör i förhållande till andra. Jag är en frågvis jävel och vem vet jag blir kanske missnöjd och tar tex nordic eller nått. Felet är att jag får köra så långt för att komma till tex nordic, medans unichip firman ligger nästan granne med mig. Inget försvar jag vet, men som sagt var, jag vill bara veta vad NI vet och kan om ovanstående chip. Även ni i andra bilar får lägga inlägg, men i synnerhet gäller det såklart saab trionicsystem.
    Skräcksvart 9-5 2.3T 2000

  7. #7
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Steeldragon
    Jag har väl igentligen inget bra svar på mitt försvar, mer än att jag känner folk på firman, vet lite vad dom gjort på andra bilar. Jag vet inte heller någon saab som har unichip och skulle vilja veta vad det gör i förhållande till andra. Jag är en frågvis jävel och vem vet jag blir kanske missnöjd och tar tex nordic eller nått. Felet är att jag får köra så långt för att komma till tex nordic, medans unichip firman ligger nästan granne med mig. Inget försvar jag vet, men som sagt var, jag vill bara veta vad NI vet och kan om ovanstående chip. Även ni i andra bilar får lägga inlägg, men i synnerhet gäller det såklart saab trionicsystem.
    Då tycker jag att du ska be om att få prova trimningen ett par dagar,, se om det är något för dig,, och om du blir nöjd osv..
    Blir du nöjd så köper du trimmet ,, är det inget o ha så har du ju lite över till en fin present till frun.


    Det borde inte vara några problem för dom att fixa..

    Mvh Rob
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Östra Ljungby
    Inlägg
    53
    Medlem#
    6785
    ingen dum idé Robert
    jag tänker prova och se hur bilen beter sig sen får jag ta ställning till det sen, men så klart blir man orolig när personer trycker ner detta trimsätt så mycket. Då undrar man ju om det blåser min motor eller bara att det inte ger den effekt som övriga chip ger. Det är ju och en fråga. Är det motorhaveri eller effekten som gör att ni inte rek. unichip ?
    Skräcksvart 9-5 2.3T 2000

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Läs Stoffes inlägg ovan en gång till så trillar poletten ner. Att lura Trionic att inte signalera och skydda motorn INNAN ett haveri inträffar.

    Saabar tål mer effekt under kontrollerade former. Unichip är inte kontrollerade former.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    På grund av saabs avanserade motorstyrning kan de resultera i motorhaveri om man trimmar på fel sätt vilken inte är kul.
    Att sända fel signaler när de gäller turbo tryck är ju som att sätta en säkerhetsfunktion ur spel.
    Men funkar de så funkar de.

    Du kan ju testa så får du ju se hur de blir.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Inte heller jag har erfarenhet av UNICHIP och SAAB utan min erfarenhet är av UNICHIP och BMW M5 -95 E34.

    Mig veteligen hade jag kvar alla säkerhetsfunktioner efter UNICHIP-ningen.
    I brist på djupare kunskaper om chippning så bestämde jag mig för att jag ville ha mitt "chip" injusterat på rullande landsväg. Dessutom lockades jag av att enkelt kunna ta bort "chippet" (utan att ge mig in i motorstyrboxen) och köra original om jag av någon anledning skulle vilja det. Dock gjorde jag aldrig det. Och mig veteligen har inte nuvarande ägaren gjort det heller!

    Per L

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Problemet med detta är att många har inte testat de på bilar med turbo och med den avanserade styrsystem som på T5 bilarna!

    De är ju de som är problemet och därför jag aldrig skulle testa heller.
    Går säkert bra på andra bilar men om de funkar på Trionic motorer är ju en annan sak.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Östra Ljungby
    Inlägg
    53
    Medlem#
    6785
    Per L ?

    Var du nöjd med UNICHIP i Bmw:n då ?
    Fick du det lilla extra som du ville ?
    Strulade motorn för díg ?
    Jag vet inte hur avancerade motorerna är i Bmw jämför med Saabs T7 system ?
    Jag ska skicka ett mail till unichip och höra om T7 motorn, unichip eller inte ? Men sluta för alldel inte att skriva inlägg i min fråga !!!!
    Skräcksvart 9-5 2.3T 2000

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    T7 är väl jämförbart med den nya M5ans styr system vilket är väldigt avancerat.

    Den gamla M5an är väl jämförbart med bosch system från den tiden som den tillverkades!
    De går inte att jämföra igentligen!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  15. #15
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    hallå i denna döende tråd!
    jag har själv kollat på jättemånga olika eftermarknadsstyrsystem....anledningen till att jag har kollat lite extra på UNICHIP är att jag lätt vill kunna koppla ur chippet vid t.ex. besiktning eller liknande. (dock har jag nu avfärdat unichip som alternativ eftersom jag inte verkar kunna programera det själv)

    angående säkerhetsfunktioner och andra standard T5/T7 funktioner så ser jag dom inte som något att räkna in då jag även kollat på Nira, MegaSquirt, VEMS och många andra... jag vill ha ett styrsystem som jag har tänkt monterar parrallelt och som med annan hårdvara (turbo, spridare, intercooler m.m) ger mig över 350hk...(blir dock till at byta tillbaka åtminstonde luftfilter & andra synliga delar samt plocka apc säkring & magnetventil före besiktning också)

    har dock inte hittat nått prisvärt än. Nira ligger närmast till (c:a 15k utan kostnader för installation osv), som jag i så fall skulle koppla in parrallelt. Med någon smart switch funktion så bara behöver bryta strömmen & koppla in det system (T5/Nira) jag vill köra på... någon som försökt sig på detta?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  16. #16
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    hallå i denna döende tråd!
    jag har själv kollat på jättemånga olika eftermarknadsstyrsystem....anledningen till att jag har kollat lite extra på UNICHIP är att jag lätt vill kunna koppla ur chippet vid t.ex. besiktning eller liknande. (dock har jag nu avfärdat unichip som alternativ eftersom jag inte verkar kunna programera det själv)

    angående säkerhetsfunktioner och andra standard T5/T7 funktioner så ser jag dom inte som något att räkna in då jag även kollat på Nira, MegaSquirt, VEMS och många andra... jag vill ha ett styrsystem som jag har tänkt monterar parrallelt och som med annan hårdvara (turbo, spridare, intercooler m.m) ger mig över 350hk...(blir dock till at byta tillbaka åtminstonde luftfilter & andra synliga delar samt plocka apc säkring & magnetventil före besiktning också)

    har dock inte hittat nått prisvärt än. Nira ligger närmast till (c:a 15k utan kostnader för installation osv), som jag i så fall skulle koppla in parrallelt. Med någon smart switch funktion så bara behöver bryta strömmen & koppla in det system (T5/Nira) jag vill köra på... någon som försökt sig på detta?
    Varför inte köpa en lös box om du vill köra original och sen ha någon av de duktiga T5-mapparna att plocka fram en programvara till dig och på det vis slippa mycket krångel och behålla säkerhetsfunktioner, allt till en låg kostnad?

  17. #17
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Varför inte köpa en lös box om du vill köra original och sen ha någon av de duktiga T5-mapparna att plocka fram en programvara till dig och på det vis slippa mycket krångel och behålla säkerhetsfunktioner, allt till en låg kostnad?
    mjoo...det är också ett alternativt... men det vore intressant att kunna mappa om bilen själv när man byter hårdvara. kanske är helt onödigt, vet iofs inte ens vad priset ligger på en mappning hos t.ex. nordic eller maptun...
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453
    BSR har väl PPC annars?

  19. #19
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av NiV3Rt
    BSR har väl PPC annars?
    INTE intressant! vi snackar mappat utefter min bils "unika" värden samt tillhörande komponenter samt annan turbo, intercooler, luftfilter, avgassystem m.m. m.m. vilket skall landa nånstanns ~350hk är målet... steg 1 är inte aktuellt

    dessutom finns väl inte ppc till 900ng...? inte för att det spelar någon roll att få reda på
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  20. #20
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Varför inte köpa en lös box om du vill köra original och sen ha någon av de duktiga T5-mapparna att plocka fram en programvara till dig och på det vis slippa mycket krångel och behålla säkerhetsfunktioner, allt till en låg kostnad?
    mjoo...det är också ett alternativt... men det vore intressant att kunna mappa om bilen själv när man byter hårdvara. kanske är helt onödigt, vet iofs inte ens vad priset ligger på en mappning hos t.ex. nordic eller maptun...
    Tror faktiskt inte det är så dyrt. Tycker du ska maila och fråga. Brukar vara intressant att höra deras åsikt kring de funderingar man har också.

Liknande ämnen

  1. T5 vs T7 för respektive nackdelar
    Av sluggo74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-01-29, 20:43
  2. För och nackdelar med E85
    Av saabsport83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 15:42
  3. Nackdelar med 2.0t från -01
    Av bottenvrid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 22:19
  4. För & nackdelar 9000 t
    Av kikkan i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-24, 21:22
  5. För/nackdelar med DI+apc vs DI/apc
    Av johamn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-07, 14:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •