Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Någon idé att moda APC'n utan bränsle chip?

  1. #1

    Någon idé att moda APC'n utan bränsle chip?

    Är det någon idé att moda APC'n utan att köpa bränsle chip?
    Går det att köra på 1.5bar med allt orginal förutom öppet filter och 3"?
    (T16 -88b)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    174

    Re: Någon idé att moda APC'n utan bränsle chip?

    Citat Ursprungligen postat av Divinity
    Är det någon idé att moda APC'n utan att köpa bränsle chip?
    Går det att köra på 1.5bar med allt orginal förutom öppet filter och 3"?
    (T16 -88b)
    1,5 bar är bara att glömma, det enda som händer är att motorn spikar
    sönder. Gör det rätta köp ett bränslechip och höj laddtrycket med förnuft.

    Edit: Här kan du läsa lite om APC trimning, http://popeye.rty.nu/2002/apctrim.htm
    Saab 900 SE Turbo -95
    Saab 9000 T16 -85
    Saab 9-5 Aero -00

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Någon idé att moda APC'n utan bränsle chip?

    Citat Ursprungligen postat av Divinity
    Är det någon idé att moda APC'n utan att köpa bränsle chip?
    Går det att köra på 1.5bar med allt orginal förutom öppet filter och 3"?
    (T16 -88b)
    Du riskerar en redig fläskläpp vid 4000-4500 rpm.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Skara
    Inlägg
    104
    Visst går det! Frågan är hur länge innan totalhaveri!
    Nej men seriöst sätt i saabs röda spridare så håller det för i alla fall 1.2bar men ska du ladda 1.5bar så bör du nog byta ut orginalturbon för den överlever inte det så läge. Dessutom är den inte vidare bra till så höga laddtryck.
    SAAB FOR LIFESTYLE!!
    9000t 86a 9000i 89a 99 t16 Under uppbygnad
    Bmw E36 318is Cupe

  5. #5
    Vad är max laddtryck ni rekomenderar med respektive utan bränslechipp med en relativt sliten motor med (som sagt) allt orginal förutom 3" och öppet filter?
    Har aldrig ägt en saab förut så jag har noll koll.
    Men med röda spridare så borde den orka med 1.2 bar?
    Antar att IC inte behöver bytas förrän vid runt 1.5?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Är det en 9000 eller 900?
    Om det är en 900 är det definitivt idé att byta IC:n på en gång. Ex till en 9000 IC (nyare mod.)

    --> Varför inte köpa ett soppachip?

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    586
    Citat Ursprungligen postat av Divinity
    Vad är max laddtryck ni rekomenderar med respektive utan bränslechipp med en relativt sliten motor med (som sagt) allt orginal förutom 3" och öppet filter?
    Har aldrig ägt en saab förut så jag har noll koll.
    Men med röda spridare så borde den orka med 1.2 bar?
    Antar att IC inte behöver bytas förrän vid runt 1.5?
    Sätt dit en 9000 intercooler också så orkar den nog med 1 bars tryck, förhoppningsvis. Sen får du sjustera tryckvakten om du inte vill ha en överaskning!

    Mvh Jakob
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

  8. #8
    Det är en 9000.
    Den är inte i bästa skick, tänkte ha den som "busbil" bara, vill inte kasta ut pengar på den.
    Ett soppachip är nog dyrare än vad jag gett för hela bilen

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    146
    Citat Ursprungligen postat av Divinity
    Det är en 9000.
    Den är inte i bästa skick, tänkte ha den som "busbil" bara, vill inte kasta ut pengar på den.
    Ett soppachip är nog dyrare än vad jag gett för hela bilen

    Sätt på röda spridare o strunta i allt vad apc heter om du bara skall busa... NU KOMMER DET KOMMA MASSA SKIT HÄR O JA DET STÄMMER, MEN du skall bara busa med den. Det kommer kosta att köra den efter som den bara öser in soppa.... har själv provat laddade på 1,1 med peak på 1,2 och döm om min förvåning då det inte kom en enda spik! som sagt en kul o billig bus lösn!
    T8 special 220hk *såld* Saab 9000 2,3T(ventilsallad) og900i T16 *new project*---> Peformance by Friends *såld* turned to the darkside MB SLK 250 AMG -12

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    203
    Ja programerade om mitt orginalchip med ragnars program, ställde tändningen lite vassare och skruvade lite i APC boxen å fick min ladda 1,3-1,4 beroende på väder... hela trimmets kostnad typ 100 spänn

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av epoxie
    Ja programerade om mitt orginalchip med ragnars program, ställde tändningen lite vassare och skruvade lite i APC boxen å fick min ladda 1,3-1,4 beroende på väder... hela trimmets kostnad typ 100 spänn
    Vad är det för programvara då ? Något som går att köpa löst ? :]

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    203
    Det finns att ladda hem gratis på ragnars hemsida. Han som gjort programet själv. han har även gjort ett program til latt programera DI boxen. (8

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av 900turbotokig
    Sätt dit en 9000 intercooler också så orkar den nog med 1 bars tryck, förhoppningsvis. Sen får du sjustera tryckvakten om du inte vill ha en överaskning!
    Jag satte på en röd 9000 APC-box på min og900, och den laddar 0,9 bar, peakar nästan 1 bar vid fullgas. Jag har fått 2st spikar totalt vid riktigt plågsam fullgas för motorn, inte samtidigt..

    Jag har ej bränslechip, standard BTR för og900 T16 -88B, och allt annat standard med Det funkar verkar det som!
    og900 T16 -88B

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Bränslechip är inte ett måste, men det hjälper effekten när det är varmt ute. Jag hade aldrig bränslechip på mina 9000T 86 och 87. Endast pulad APC och 3". Bästa noteringen med 86:an en kylig vårkväll 0-200 km/h på mätaren 19,8 s. Låt vara att det hade blivit annat i testdator, men få kommer faktiskt i närheten av denna "moraklockning" med steg 3 trimmade nyare Saabmodeller. Den var grym på omkörningar tack vare att det började med en laddöversläng upp på 1,4 bar innan det lade sig kring 1,2 bar. Så 80-120 avverkades som bäst på 3,1 s.

    Jag piskade bilen i 10.000 mil. Sedan rev jag ur motorn, inte för att den rasat, utan till förmån för ett "litet" projekt. Fanns inga spikmärken i ngn kolv - allt såg bra ut. Topplockspackningen behövde jag aldrig byta trots att jag körde bilen från 17.000 när jag köpte den, till 31.000 mil. Dock blåste jag packningen det sista jag gjorde. När jag skulle plocka ur motorn så tänkte jag testa gränsen för skoj skull. Ryckte WG-slangen, ställde upp tryckvakten max och sedan ut och gasade. Gick bra till 1,7 bar, sedan knastrade det till och packningen gick på bara ngn sekund. Detta med original förtändning - vilket jag tyckte gick bäst i alla lägen.

    Så visst kan jag å ena sidan hålla med om att det är ett visst litet vansinne i att ösa på max i APC-boxen och låta knacksensorn sköta jobbet. Å andra sidan har jag kört två bilar på detta sätt, och jag har väl inte varit rädd att ngt skulle hända, för gamla bilar är billiga att fixa om man är beredd att skruva.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Låter som ett problam man EGENTLIGEN borde låta vara o lämna ifrån sig bilen... Men va fan, har du hemsidan ? :] :]

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av Macke_sk
    Låter som ett problam man EGENTLIGEN borde låta vara o lämna ifrån sig bilen... Men va fan, har du hemsidan ? :] :]
    här har du en länk till hans sida.

    http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/

    Ja lånade en Eprom programerare på högskolan där jag gick. hade funderingar på emulatorer osv med så man kunde mappa soppa i realtid men orkade aldrig ta mig an detta.

    Lycka till!

    MVH johan

  17. #17
    Epoxie, tycker din lösning låter alldeles utomordentlig, om man vet hur man ska programera om chipet. Antar att det inte är något man ska ge sig på om man inte har 100% koll på vad man gör.

    Men det verkar som att man som vanligt får gå den hårda vägen och prova sig fram själv. Så det är väl bara för mig att löda lite i helgen, och se hur pass bra det går.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    hehe så kommer dumfrågan :P Vad gör man sen med programmet (A) Eller ska jag säga, vad behöver jag för hårdvara?

    Skulle vara litekul att bara testa sig fram med att ändra lite på soppaflödet och så.. Hellre rasa en motor och ha lärt sig lite o haft en del kul än o lämna ifrån sig och låta andra göra :]

    Mvh

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    203
    Spara orginalprogramvaran på chipet så är det ingen fara. bara spara ner på hårdisken, sen kan du leka hur du vill, råkade göra lite fel i början, då blev bilen rolig, sprutade eld och small ur avgasröret och gick väldigt dåligt

    Men annars gjorde ja inget avancerat, ökade soppan på fullasten lite bara. linjärt...

    Hårdvara till programet. Eprom programerare och en dator, den programeraren jag lånade behövde MS dos. så fick köra på en skitgammal dator som ja hade liggandes på vinden...men lär ju finnsa betydligt bättre programerare än den ja lånade..

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    203
    Sen måste du Låna en UV-lampa också föresten, det är så man raderar informationen på epromen Men det lär den som har brännaren ha också..

Liknande ämnen

  1. bränsle chip???
    Av marta_jag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 16:48
  2. Speedparts bränsle chip
    Av erixonn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 03:33
  3. bränsle chip
    Av marta_jag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-17, 08:46
  4. Bränsle chip
    Av viggen959 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 17:24
  5. Bränsle Chip i LH 2.2 - 2.4 (Typ).
    Av DualC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-24, 11:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •