Sidan 9 av 10 FörstaFörsta ... 78910 SistaSista
Resultat 161 till 180 av 199

Ämne: GE Motorsports Sänkningssats!

  1. #161
    Citat Ursprungligen postat av eppe
    Citat Ursprungligen postat av Falken
    eppe, om du får tid kan du slänga in lite bilder? Sugen på se "stuket" på den...
    Finns i signaturen nedan
    Ser mycket bra ut!!
    // Jonas F

    | Owner of Falkens.se | Owner of Divejobsonline.com.se |

  2. #162
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    735
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av eppe
    Hejsan.

    Tänkte skicka in lite input i denna tråd nu när jag kört ca 250mil med sänksatsen från GE på min 9-5.

    Bilen beter sig mycket trevligare nu vad gäller väghållning och den ser bra mycket trevligare ut med 19" på.

    Kan tycka att den skulle blivit ännu lite hårdare men det kan ju ordnas med powerflex, tror dock att varddagskörning blir väl studsigt. Den enda igentliga minuspunkten som jag hoppas kunna få lite tips om är att vid stillstående och sakta fart tillsammans med kraftigt svängande så uppstår ett trist knakande ljud. Jag tror det beror på att fjädern vrider sig i tallriken men inte säker??

    Någon som har något tips? Vet att bulten till krängningshämmarstaget diskuterats, att det kan vara för hårt draget?

    Mvh
    Jesper
    Har inte hört något knakande. Satte du dit zinkplattan i botten av stötdämparkoppen, där fjädern ligger an. Bytte du krängningshämmarstaget, annars så kan det vara det som knakar.

    mvh
    victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  3. #163
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    321
    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Citat Ursprungligen postat av eppe
    Hejsan.

    Tänkte skicka in lite input i denna tråd nu när jag kört ca 250mil med sänksatsen från GE på min 9-5.

    Bilen beter sig mycket trevligare nu vad gäller väghållning och den ser bra mycket trevligare ut med 19" på.

    Kan tycka att den skulle blivit ännu lite hårdare men det kan ju ordnas med powerflex, tror dock att varddagskörning blir väl studsigt. Den enda igentliga minuspunkten som jag hoppas kunna få lite tips om är att vid stillstående och sakta fart tillsammans med kraftigt svängande så uppstår ett trist knakande ljud. Jag tror det beror på att fjädern vrider sig i tallriken men inte säker??

    Någon som har något tips? Vet att bulten till krängningshämmarstaget diskuterats, att det kan vara för hårt draget?

    Mvh
    Jesper
    Har inte hört något knakande. Satte du dit zinkplattan i botten av stötdämparkoppen, där fjädern ligger an. Bytte du krängningshämmarstaget, annars så kan det vara det som knakar.

    mvh
    victor
    Det låg ingen zinkplatta i botten på orginaldämparna, visste om det innan så det kollades, borde kanske köpt nya ändå....
    Risken är att det är avsaknaden av brickor som låter, det e liksom ett "fjäderljud" som uppstår...

    Fundera också på krängsningshämmarstaget, kanske skulle prova med att byta dem. De såg dock rätt fräscha ut.

    Tack för tipsen!
    9-5 SC Aero -03 SÅLD!
    Audi A4 1.8T -05
    Sv650 -06

  4. #164
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    oskarshamn
    Inlägg
    109
    jag har varit på GE med min och pratat om ett klonkande ljud vid ex farthinder

    detta berodde på att andra varvet nerifrån på fjädern tar i tallrikens uppvikta kant syns på fjädern underifrån vart det tar emot

    löste vi genom en skiftnyckel som vi böjde ut tallriken lite med på ljust det stället

    nu fungerar det mkt BRA

    mvh sulo
    9-3 ss vector -08 biopower 2,0t http://www.garaget.org/?car=197453
    9-5 aero kombi-02 såld http://www.garaget.org/?car=87190
    9-3 aero-01 såld http://www.garaget.org/?car=24713

  5. #165
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    321
    Sulo>> Tror du e inne på rätt spår. När jag hissade upp bilen och satte på sommarsulorna såg jag att ett varv av fjädern har avskavd färg till följd av fjäderskålen. Kanske räcker med att bända ut skålen lite.

    Får testa till hösten då vinterhjulen ska på.

    /J
    9-5 SC Aero -03 SÅLD!
    Audi A4 1.8T -05
    Sv650 -06

  6. #166
    Hej,

    Har ej läst hela tråden (ännu), men tänkte höra om det är någon som vet vad en verkstad (saab eller annan) tar på ett ungefär för att montera säkningsfjädrar som man har handlat själv?

  7. #167
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    oskarshamn
    Inlägg
    109
    Citat Ursprungligen postat av eppe
    Sulo>> Tror du e inne på rätt spår. När jag hissade upp bilen och satte på sommarsulorna såg jag att ett varv av fjädern har avskavd färg till följd av fjäderskålen. Kanske räcker med att bända ut skålen lite.

    Får testa till hösten då vinterhjulen ska på.

    /J

    det räcker att du vrider fullt ratt utslag så kommer du åt att göra detta med framvagnen upphissad

    behöver ej ta bort däcken

    vi gjorde så...
    9-3 ss vector -08 biopower 2,0t http://www.garaget.org/?car=197453
    9-5 aero kombi-02 såld http://www.garaget.org/?car=87190
    9-3 aero-01 såld http://www.garaget.org/?car=24713

  8. #168
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    362
    Har läst igenom sidorna nu, dock mitt i natten så jag kan ha missat något...

    Men jag hittar inga som testat detta på en og9-3, gärna AERO. Är sugen själv på att köpa det lite hårdare kitet (fjäder+dämpare). Men ni som har detta på en sådan modell SKRIV!! snälla...behöver lite feedback från er med tanke på att många varit lite missnöjda.

  9. #169
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av StefanHav
    Hej,

    Har ej läst hela tråden (ännu), men tänkte höra om det är någon som vet vad en verkstad (saab eller annan) tar på ett ungefär för att montera säkningsfjädrar som man har handlat själv?

    Hej!

    Enbart fjäderbyte går på runt 2000kr beroende på vart du gör det.



    Mvh Anders
    Carlsson

  10. #170
    Tackar för svaret!

  11. #171
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    321
    StefanHav: Jag e jättenöjd med mina. Klart lyft mot orginal, lite hårdare men absolut inget som hindrar vardagskörning vare sig med barnvagn eller matkassar
    9-5 SC Aero -03 SÅLD!
    Audi A4 1.8T -05
    Sv650 -06

  12. #172
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Ja har nu kört runt 5000mil med mina GE dämpare (svarta) och fjädrar (Lila 45/35) Och dämparna verkar sjunga på sista versen, bilen har blivit sjukt svampig nästan så man blir sjösjuk så ja är liiite missnöjd att dom inte har hållt längre än så.

    Nu har ja tänkt och slå till stort koni lr bilstein så fort pengarpåsen tillåter.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #173
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376
    ja kör på GE coilovers, hittills jättenöjd. inga missljud och hårdare än original men ändå inte så illa som ja trodde det skulle bli.
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  14. #174
    Incredibool,

    Fick precis ett pris av Biva, 5 000 kr inkl hjulinställning. Låter lite saftigt, då jag redan har köpt fjädrarna. Kanske skall göra det själv (även om det tar ett halvår ; - D). Blir åtminstone lite billigare.

  15. #175
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    735
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av StefanHav
    Incredibool,

    Fick precis ett pris av Biva, 5 000 kr inkl hjulinställning. Låter lite saftigt, då jag redan har köpt fjädrarna. Kanske skall göra det själv (även om det tar ett halvår ; - D). Blir åtminstone lite billigare.
    tycker jag låter riktigt dyrt, då jag fick pris av en meck i Oxelösund på byte av stötdämpare o fjädrar och bromsar runt om för 3500:- (Självklart hade jag alla prylar). Men det slutade med att jag gjorde det själv, det är inte så svårt
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  16. #176
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892
    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Citat Ursprungligen postat av StefanHav
    Incredibool,

    Fick precis ett pris av Biva, 5 000 kr inkl hjulinställning. Låter lite saftigt, då jag redan har köpt fjädrarna. Kanske skall göra det själv (även om det tar ett halvår ; - D). Blir åtminstone lite billigare.
    tycker jag låter riktigt dyrt, då jag fick pris av en meck i Oxelösund på byte av stötdämpare o fjädrar och bromsar runt om för 3500:- (Självklart hade jag alla prylar). Men det slutade med att jag gjorde det själv, det är inte så svårt
    1. vilken mek i Oxelösund frågade du?
    2. Ett tips rent generellt är att byta bussningar samtidigt som fjädrar och dämpare byts. Speciellt 9-5 som har problem med bussningarna i bakvagnen och dessutom så behöver man inte göra fler än en fyrhjulsinställning. (Det rekommenderas ju både efter fjäderbyte och bussningsbyte.)

    Jag byter till PF bussningar i bakvagn och GE Motorsport 40/40 sats hård inom kort.

    Mvh Johan

  17. #177
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    735
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Citat Ursprungligen postat av StefanHav
    Incredibool,

    Fick precis ett pris av Biva, 5 000 kr inkl hjulinställning. Låter lite saftigt, då jag redan har köpt fjädrarna. Kanske skall göra det själv (även om det tar ett halvår ; - D). Blir åtminstone lite billigare.
    tycker jag låter riktigt dyrt, då jag fick pris av en meck i Oxelösund på byte av stötdämpare o fjädrar och bromsar runt om för 3500:- (Självklart hade jag alla prylar). Men det slutade med att jag gjorde det själv, det är inte så svårt
    1. vilken mek i Oxelösund frågade du?
    2. Ett tips rent generellt är att byta bussningar samtidigt som fjädrar och dämpare byts. Speciellt 9-5 som har problem med bussningarna i bakvagnen och dessutom så behöver man inte göra fler än en fyrhjulsinställning. (Det rekommenderas ju både efter fjäderbyte och bussningsbyte.)

    Jag byter till PF bussningar i bakvagn och GE Motorsport 40/40 sats hård inom kort.

    Mvh Johan
    Jag pratade med Niklas på Oxelösunds bilverkstad, INTE bilakuten.

    Har du råd o tid, så byt bussningar fram oxå. det kommer du inte att ångra. Jag ångrar att jag inte satsade på att byta bussningar samtidigt, nu får det vänta till våren

    // Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  18. #178
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288

    Re: GE Motorsports Sänkningssats!

    Någon som provat deras Kilformade sänksats till 9-5 Kombi och Sedan 45/35mm (951810N)? Någon som har några bilder på en Sedan med dessa?

    Hur upplever ni att fjädrarna funkar nu när dom fått rulla några mil?

  19. #179
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220

    Re: GE Motorsports Sänkningssats!

    Citat Ursprungligen postat av Kelso
    Någon som provat deras Kilformade sänksats till 9-5 Kombi och Sedan 45/35mm (951810N)? Någon som har några bilder på en Sedan med dessa?

    Hur upplever ni att fjädrarna funkar nu när dom fått rulla några mil?
    Min bil har 45/35 sänkning. Se signatur.

    Fjädrarna är det inget fel på dock tyckte inte ja att de sänkte så mkt som ja hoppades.

    De svarta dämparna är dock inge vidare för mina sjunger på sista versen efter 6000 mil.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  20. #180
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 035

    Re: GE Motorsports Sänkningssats!

    Fick på min sats idag, dock var en av framdämparna feltillverkad då det saknades öron för krängarstaget fram. Så jag fick slänga på den gamla sålänge.

    Annars ser det vettigt ut, jag köpte satsen med de svarta dämparna. Eftersom jag har en aero så sänkte det inte mycket bak, desto mer fram, vilket jag gillar stenhårt.

    Synd bara på framdämparen som blivit fel. Men det är inte så lätt att se det och jag tror inte det kommer bli några problem med att få en ny från GE, de har varit väldigt tillmötesgående och svarat snabbt på mail även efter normal "kontorstid".
    Gone country....

Liknande ämnen

  1. Hårdhet på GE motorsports chassisats
    Av Woody i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 10:37
  2. Ge Motorsports husvagnkit till 9-5?
    Av chrill3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 13:34
  3. GE motorsports bromskitt
    Av Mr_Andersson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 02:15
  4. Bra/dåliga erfarenheter av GE motorsports väghållningssatser
    Av Cheffen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 10:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •