Sidan 15 av 55 FörstaFörsta ... 5131415161725 ... SistaSista
Resultat 281 till 300 av 1085

Ämne: Saab 9000 Aero T-Gul

  1. #281
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 265
    Varför byter du inte hela ytter skärmen? Det finns nya så slipper du så mycket jobb.
    /Hälsningar Dagboken (he, he)

  2. #282
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Varför byter du inte hela ytter skärmen? Det finns nya så slipper du så mycket jobb.
    /Hälsningar Dagboken (he, he)
    Skulle tro att det är lika mycket jobb att byta hela. Sen tänker jag som så här, varför byta det som är bra.

    send from space.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #283
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 059
    Ett tips från en plåtslagare, fårbjag välja mellan att byta hela bakskärmen eller bara skärmkant, så väljer jag hela skärmen alla dagar i veckan! Det blir så mycket mindre efterarbete gämfört med kantbyte, dessutom blir slutresultatet bättre.

    //Konrad S.

    1 användare gillar detta inlägg

    SRD


  4. #284
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 774
    Medlem#
    2723
    Citat Ursprungligen postat av -Konrad- Visa inlägg
    Ett tips från en plåtslagare, fårbjag välja mellan att byta hela bakskärmen eller bara skärmkant, så väljer jag hela skärmen alla dagar i veckan! Det blir så mycket mindre efterarbete gämfört med kantbyte, dessutom blir slutresultatet bättre.

    //Konrad S.
    Menar du alltså att det blir billigare att byta hela skärmen, kontra att byta skärmkanten?

    Har fått min ena skärmkant fixad;





    ...och behöver fixa andra sidan snart.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av SS9000K den 2015-12-26 klockan 22:08.
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  5. #285
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 059
    Citat Ursprungligen postat av SS9000K Visa inlägg
    Menar du alltså att det blir billigare att byta hela skärmen, kontra att byta skärmkanten?

    Har fått min ena skärmkant fixad;





    ...och behöver fixa andra sidan snart.
    Hade du frågat mig om pris så hade jag sagt byte hela skärmen men en hel skärm kostar ju mer än en skärmkant, men är å andra sidan original, och inte av halvdan passform stampad i Danmark (klokkerholm) dock är CD lite besvärligare än CS, pga bakrutan, antingen så skär man ur rutan, skarven läggs ungefär mitt på C-stolpen, fördelen är atr set blir en kort sträcka att svetsa, liten risk för att det slår sig, ocj mindre efterarbete. Eller så lägger man skarven längre ner, för att slippa bry sig om bakrutan, nackdelen är att der blir en längre sträcka att svetsa, högre risk att det slår sig, och risk för mer efterarbete.

    En annan fördel med att byta hela skärmen på höger sida, är att det blir busenkelt att fixa rosten som "alltid" finns i hjulhuset vid tankpåfyllningsröret

    Poängteras bör är att detta är MIN åsikt och erfarenhet, en annan plåtslagare byter kanske hellre enbart kanten.

    //Konrad S.

  6. #286
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Hehe klart att alla får ha sin åsikt. Visst är de som du säger Konrad att original är original. Men mötte inga problem med Klokkerholm sist jag renoverade min CC. Det som är dåligt är ju att hålen för skärmlisten inte är förborrade.

    send from space.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #287
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 265
    Det jag menade var att framskärmarna är enklare att byta än att reparera.
    Bakskärmarna är nog enklare att reparera än att byta hela (allt beror på hur mycket som behövs repareras)

  8. #288
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Det jag menade var att framskärmarna är enklare att byta än att reparera.
    Bakskärmarna är nog enklare att reparera än att byta hela (allt beror på hur mycket som behövs repareras)
    Framskärmarna har jag köpt nya då de var billiga.

    send from space.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #289
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 774
    Medlem#
    2723
    Citat Ursprungligen postat av -Konrad- Visa inlägg
    Hade du frågat mig om pris så hade jag sagt byte hela skärmen men en hel skärm kostar ju mer än en skärmkant, men är å andra sidan original, och inte av halvdan passform stampad i Danmark (klokkerholm) dock är CD lite besvärligare än CS, pga bakrutan, antingen så skär man ur rutan, skarven läggs ungefär mitt på C-stolpen, fördelen är atr set blir en kort sträcka att svetsa, liten risk för att det slår sig, ocj mindre efterarbete. Eller så lägger man skarven längre ner, för att slippa bry sig om bakrutan, nackdelen är att der blir en längre sträcka att svetsa, högre risk att det slår sig, och risk för mer efterarbete.

    En annan fördel med att byta hela skärmen på höger sida, är att det blir busenkelt att fixa rosten som "alltid" finns i hjulhuset vid tankpåfyllningsröret

    Poängteras bör är att detta är MIN åsikt och erfarenhet, en annan plåtslagare byter kanske hellre enbart kanten.

    //Konrad S.
    Okej.. Ja min är ju som sagt en CD, så då låter din beskrivning rätt omständig och dyr. Vet inte om det är dålig passform på Klokkerholms-grejer, inget plåtslagarna klagade över iaf Vet faktiskt inte om jag har rost runt tankpåfyllningen, inget jag sett. Så får hoppas på det bästa, bilen har bara rullat vinter 6 år av sina totalt 25 år.
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  10. #290
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Uppdatering!

    Nu så är de slut på julmat och nyårs raketer. Dags att greppa tag om bilen så den blir klar någon gång!

    Idag så rastade jag lille Bosch (vinkelkapen). Han var så ivrig att få tugga plåt så man blev nästan lite rädd för han. Kan ha varit för att Mr Tusch vandrade lite långsamt över plåten som gjorde honom ivrig.

    Kan även varit Mr Skil också som tuggade lite långsamt också. Var ju tvungen att borra ur lite punktsvetsar också. hehe

    Men sen så fick lille Bosch arbeta. Så man fick bort lite infekterad plåt från bilen. Så nu kan man börja skära bort lite mer dålig plåt från innerskärmen. Ska bli kul att se hur detta slutar. haha Kommer man få till det så det liknar en Saab igen eller kommer det bli ett nytt objekt för någon konsthall?

    De var allt för denna gången, nu över till bilderna.


    Kluddat lite..


    Lille Bosch tuggar på.


    Lille Bosch tuggar på.




    Jaha och nu då?

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #291
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Kära dagbok!

    Idag har jag varit i garaget och grejat med min bil. Har kapat, slipat, lagt på rostätare (utan att smaka på det!) och lekt med gladpack.

    Börjar komma närmare att kunna svetsa dit nyplåt, eller ja rostfri plåt. Sen så har man bagagerumsgolv och andra sidans hjulhus.. Humm kanske får åka fler gånger i veckan till garaget?

    Aja nu kom idétorkan om vad man ska skriva så avslutar med lite bilder.


    Man måste ju ha ett snyggt svetsdraperi i garaget ju!


    Stötdämpare och fjädern åkte ut. Planen var bara dämparen. Men fjädern smet ut när den fick chansen.


    Rost bortkapat!


    Lite frisk plåt fanns det allt av skärmkanten!




    Det inringande är rost som inte har gått så djupt och som behandlas med rostätare.


    Det inringande är rost som inte har gått så djupt och som behandlas med rostätare.


    Yey gladpack time!! =D



    2 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #292
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 957
    Medlem#
    Dolt
    Vet inte riktigt vad jag är mest imponerad över denna gången, men kan konstatera att plasten som hänger som skydd bakom bilen är riktigt snygg.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #293
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Äh har ju inte gjort något speciellt imponerande. Mest kapat plåt och slipat. får se om man kanske svetsar nästa gång.

    send from space.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #294
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 265
    Kan man göra täcke och kudde med samma tryck som på draperiet hade man kunna sova gott.
    Det verkar som att vi är mer imponerad av draperiet än ditt jobb, men så är inte fallet.
    Hade det vart annan färg på rostätardrickan så hade man blivit lite sugen på en klunk.
    Lite skit rensar magen eller....

  15. #295
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Timpa2: Ja draperiet stjäl lite(läs all) uppmärksamhet.

    Jajemen lite skit rensar. Åt båda hållen som bäst.

    send from space.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  16. #296
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Kära dagbok!

    Idag så har jag varit en extra tur till garaget och fixat lite med min ena bil. Istället för att ta bort plåt så tillförde jag plåt idag. Dock så är jag lite missnöjd med hur svetsarna ser ut men är bara jag som vet hur de är så de får gå för denna gången. :P

    Dock så nästa svetsning så ska jag vara noggrannare med ersättningsplåten så man inte bränner igenom så mycket som jag gjorde idag. Men är ju en glad amatör karossare. :P Men känns gött att få tillföra plåt istället för att ta bort.

    Lite bilder på dagens verk.


    Grov inpassning.


    Grov inpassning.


    Lite finare inpassning.


    Här har jag fuskat lite och inte fått till en bra passning. :|


    Färdigt!


    Usch.. Skäms..

    Ja det var allt för denna gången.

    Mvh Mr_Lööf

    2 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  17. #297
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Nice!

    det där med o passa in... fy fan vad jag gjort tabbar ibland så till den grad att det gnagt i dagar och jag sedan fått kapa bort och göra om. bara för att jag tyckte att "äsch, det lilla glappet går nog".

    förarbete är typ allt känns det som. att väl svetsa dit är bara en formalitet tycker jag ibland..

  18. #298
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Kommer nog bli bättre nästa bitar. Det som var piss idag var att man har skadat kanten på den friska innerskärmen med stålborsten på vinkelharry, så kanten har blivit vågig och mindre rak.. Hoppas på att det går bättre på torsdag som sagt.

    3 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  19. #299
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Hej dagboken!

    Idag så har jag fortsatt med att tillföra rostfri plåt på bilen. Börjar närma sig att få dit ytterskärmkanten. Sen kan jag börja kapa och rostlaga inne i hjulhuset också. Ska bli så skönt att få ett rostfritt hjulhus!

    Har även fått köpt mig ett par riktiga svetshandskar så man slipper bränna upp fingrarna när de skvätter vid svetsningen. Bränns ju så förbaskat när de går igenom nylon handskar.

    Svetsningen gick lite bättre denna gången men brände igenom några gånger. Men det tar sig som mordbrännaren sa.





    Inpassning!



    Klart!

    Mvh Mr_Lööf

    2 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  20. #300
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Hej dagboken!

    Idag så har jag fått på en plåtbit till på bilen. Så de börjar verkligen likna en innerskärmkant igen. Tyvärr så när jag la de sista punktsvetsarna så tog gasen slut. Så nu måste man skaffa sådant innan man kan fortsätta. Så va gjorde man då när man inte kunde svetsa mer? Jo man hjälper polaren att tvätta hans bil både invändigt och utvändigt. Blev bra trots att man inte hade alla grejer med sig.

    Aja lite bilder på dagens verk då.


    Inte så möe plåt kvar att skära loss. Får dock fixa neder delen som är lite luftig.



    Plåtbiten på plats.


    Slipat svetsarna.


    Oj oj börjar se bra ut nu.

    De var allt för denna gången. Nästa gång blir det att slipa rost och behandla det innan man stänger in det med ny frisk plåt.

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. Airbagslampa lyser efter laddning av batteri. Saab 9-5 -05.
    Av Mr Aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-21, 23:15
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 19:46
  3. Laddning 9-3 Aero
    Av jowin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2005-07-01, 11:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •