Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Ja idag så har de blivit ett garage besök. Men blev inte så där jättemycket gjort. Men har iaf fixat till passningen på sista plåtbiten till rutramen. Målat den på CA primer på undersidan. Så nu skall det få härda. Sen svetsas dit.
Fick sen äran att hjälpa polaren med att greja med hans bil samt tvätta den haha
Men nu så kommer det hända lite mer med bilen då man inte längre är på utbildning på främmande ort. :P
Mvh Mr_Lööf
Bilder
Första lagret med CA primer.
Andra lagret med CA Primer.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Update!
Idag så har man fått gjort lite på bilen igen. Samt varit och hämtat min nya bagagelucka som köptes på en SaabFestival för 500kr.
Men nu så har jag svetsat dit sista plåtbiten som skulle bytas. Så nu skall man bara fylla hålen med svets så man slipper spackla så mycket.
Så nu skall man bara slipa rent från limrester och rost som finns kvar på rutramen. Och då åker innertaket ut så man inte förstör det när man ska slipa.
Lite bilder från dagens verk.
Ny bagagelucka.
Svetsprimer pålagt.
Svetsprimer pålagt.
Liten skarv att fylla. :P
Plåten på plats. Och polaren undrar vart rutan är..
Nytt gångjärn skaffat. Då det gamla satt lite fast och behövdes lite lätt våld för att dela dem. :P
Nytt gångjärn skaffat. Då det gamla satt lite fast och behövdes lite lätt våld för att dela dem. :P
Blir bra det här.
De var allt för denna gången.
Från Mr_Lööf, Klart Slut!
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Oj här har det inte hänt något på länge ser jag. Ber om ursäkt för det. Har haft mycket annat för mig under semestern. Men lite har hänt med bilen.
Har nu gjort de sista svetsjobben på rutramen. Så nu är det slipning och sen spacklning som gäller.
Efter det så kan jag börja med rosten i bak.
Har även skaffat mig ett nytt Aero emblem till bilen. Så man har bara Saab kvar att fixa nytt. Kommer bli kanon bra sen när bilen är nylackerad och nya emblem åker på.
Sen så gör jag en fattigmans förbättring på expansionskärlet. Dvs jag tvättar rent den hehe
De var allt för denna gången.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Har varit lite dåligt med uppdateringar, men på torsdag är det åter en ny mekarkväll med bilen. Då skall det försökas göras så mycket som möjligt med bilen.
Har i fredags fått hem mina skärmar jag beställde. Har dock inte haft tid i helgen att ta kort och lägga upp dem här. :/
Men nu så har jag gjort det. :P
Får se om jag hinner kanske kapa skärmkant på torsdag. Den som lever får se.
PS: Väldigt underbart att läsa sina egna inlägg.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Följer med spänning! Keep up the good work...
Så idag har man fått gjort lite granna igen på bilen sen hjälpt polaren med ett topplock. :P
Men idag så slipade jag bort färg och rost. Efter det så la jag på rostätare på det som fanns kvar så man får köra över med den roterande stålborsten sen igen. Så med små steg så närmar jag mig att säga att rutramen är klar. Men fasen vad rost kan krypa utan att synas på lacken.. Var några ställen som jag fann rost under färgen men inte några bubblor eller så.
Så nästa gång ska det som sagt köras med roterande stålborste igen och sen spackla och fixa till en fin yta.
Lite bilder från idag då.
Före
Blää!!
Rostätare och gladpack.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Blir det effektivare med gladpack över rostätaren ?
Med gladpack över så kan den ligga och verka längre utan att torka.
send from space.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Update!
Ja nu har det inte var någon uppdatering på ett tag. Har haft annat för mig tyvärr. Men nu så idag så har jag fått slipat bort lite rost med den roterande stålborsten. Dock så hade rostätaren legat på förlänge så den hade torkat och gav ett mindre bra resultat. Så efter att jag slipat bort de gamla resterna så la jag på nytt och lät det verka en stund. Sen rastade jag stålborsten igen.
Så nu har jag fått bort mesta dels av rosten och hoppas att det inte kommer tillbaka. Så efter lite rengöring med förtunning så lades ett lager med finspackel på rutramen. Så nästa gång jag åker till garaget så blir det att slipa ner spacklet.
Så nu kan man säga att nu är jag jävligt nära att avsluta rostlagningen av rutramen. Tog mycket längre tid än vad jag tänkt mig.
Sen så för några veckor sedan så vann jag en tradera aktion på en träpanel som skall vara runt växelspaken. Då jag saknar den sedan jag bytte från automat till manuell växellåda på bilen. dock så verkar folk tycka det är kul att separera träet från plastdetaljerna. Vilket med för lite skador. Men inget som kommer att vara direkt i iögonfallande.
Bildspel
Så här såg de ut när jag lämnade bilen sist gång.
Så här såg det ut under gladpacken..
Några av kvällens verktyg.
Där pilarna pekar har det lagts spackel idag. Vänster nedre hörn har jag redan lagt spackel för några månader sen.
Träsargen då.
De var allt för denna gången.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Kära Bullen!
I torsdags och igår(söndag) så har det hänt lite med bilen. Slipat spackel som jag la för en vecka sedan. Sen så lades det på lite mer spackel. Så snart är rutramen klar för att få på sig CA primer! =D
Ja något mer har det inte hänt med bilen. Ska nästa gång slipa lite till och noggrant kolla över alla ställen som kommer synas om det kommer att krävas mer spackling.
Samt börja borra bort punktsvetsa i plåtarna som jag fick tag i från en reservdels bil jag köpte och kapade ur de bakre skärmkanterna då de var relativt fräscha. Har ju ny och fräsch ytterplåt som ska svetsas på. Men för att slippa tillverka egen innerskärm så tänkte jag ta de från plåtarna jag skar ut.
Nog jiddrat här kommer lite bilder.
Sopsäck monterad för att slippa få in så mycket damm från slipningen.
Halva jobbet gjort.
Slipat klart. (torsdags kvällen)
Före påläggning av mer spackel(söndag).
Mer spackel.
//Mr_Lööf
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Riktigt bra jobbat ! . Riktigt tidskrävande jobb det där :/
Sommarbil: Saab 9000 Talladega -89 2,3T TD04 19t/7 vinklade ~400hp 18x9" Jnc 010 http://www.garaget.org/?car=173361
Sommarbil: Saab 9-3 1,8t biopower -08 nordic steg 1 230hp/340nm 19X8,5 Axe cs-lite http://www.garaget.org/?car=390621
Vinterbil: Saab 9-3 aero -01 t7 suit steg 3 ~260hp 17" 9-3ss aero fälgar http://www.garaget.org/?car=274138
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
spacklar du på ren plåt?
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Ja Broberg jag spacklar på ren plåt.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Man kan ju göra så, men det är inte rätt
fast att du skulle få problem dom närmaste 20-30 åren kan vara svårt att se. inte direkt så att du kommer få ett stenskott på det.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Om CA primern är så tät som vi tror och hoppas så har det nog ingen betydelse om den ligger under eller över spacklet. Blir det tätt så kan det inte rosta. Det gäller att det inte går för lång tid innan primern kommer på. Tiden från plåtrent till primer blir ju lite kortare om man lägger primern först så jag brukar göra så. Det vore intressant om någon undersökt saken mer vetenskapligt. Själv är jag bara en glad amatör som tycker illa om rost.
jag tennspacklar före jag spacklar
konrad hade ett vacekrt inlägg där han tennspacklat först på ena sidan och bara lagt CA primer + spackel på andra sidan, bubblade på sidan med CA primer men inget på andra sidan där det var tennspackel.
Senast redigerat av M.Broberg den 2015-09-16 klockan 08:55.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Tennspackling är överlägset. Men krävande, inte lika billigt som vanligt spackel. Skulle det nu börja bubbla igen så får jag väl helt enkelt göra om arbetet. Men är rätt säker på att det håller mer än ett år det jag gör.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY