Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Luftfilter

  1. #1
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Luftfilter

    Goddag,

    dags att byta luftfilter på Saaben. Har ju en snikmotor och allt original så jag är inte ute efter nåt sportfilter, eller är det värt att köpa det till en originalare också?

    Hur som helst, har varit inne på OKQ8 men de hade inga filter. Så är det nån som kan rekomendera vart man ska köpa? Vet inte hur pass bra Mekonomens filter är, vet bara att Biltema är det värsta skiten. Höll på att kväva farsans 940 när han hade ett Biltema filter i.

    Tips?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Norrlands Metropol
    Inlägg
    21
    Har kört med både Mekonomen och Biltema, inget av de har varit sämre eller bättre...
    men föredrar nog Mekonomens eller att köpa på Saab.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601

    Re: Luftfilter

    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Goddag,

    dags att byta luftfilter på Saaben. Har ju en snikmotor och allt original så jag är inte ute efter nåt sportfilter, eller är det värt att köpa det till en originalare också?

    Hur som helst, har varit inne på OKQ8 men de hade inga filter. Så är det nån som kan rekomendera vart man ska köpa? Vet inte hur pass bra Mekonomens filter är, vet bara att Biltema är det värsta skiten. Höll på att kväva farsans 940 när han hade ett Biltema filter i.

    Tips?
    Biltemas filter är ju samma som orginal HEHE, vad skulle skilja ??? JO priset. Jag har kört med biltema filter i många år och de är ju papper precis som meckonomens och saabs. Skulle de bli skitigare snabbare eller vadå?? Biltemas är inte värsta skiten, men de är billigare är än dyra så kallade orginal SAAB delar.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    191
    Om du vill ha öppetfilter så kan jag varmt rekomendera KN filtern. Dom säljs på bla Mekonomen. Annars har ju speedparts JR (http://www.speedparts.se/). Annars vet jag inte om jag skulle våga slänga i ett biltema filter i min Hoppas du hittar något!
    //Felix
    Saab OG9 3 aero Nordic Steg III
    http://www.garaget.org/Fel_xi

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Luftfilter

    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Så är det nån som kan rekomendera vart man ska köpa?
    Varför inte tralla in på SAAB och köpa ett original.
    Möjligt att det är samma tillverkare oavsett om man handlar på SAAB, Meko eller Biltema men köper man ett original då slipper man iaf att fundera över kvalitén.

  6. #6
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Luftfilter

    Citat Ursprungligen postat av Jowlot

    Biltemas filter är ju samma som orginal HEHE, vad skulle skilja ??? JO priset. Jag har kört med biltema filter i många år och de är ju papper precis som meckonomens och saabs. Skulle de bli skitigare snabbare eller vadå?? Biltemas är inte värsta skiten, men de är billigare är än dyra så kallade orginal SAAB delar.
    Har bara den erfarenheten att farsan satte in ett sånt filter i Volvon, och att bilen då gick markant sämre! Om jag inte kommer ihåg fel, så är det i botten på filtret ungefär som ett filttyg, och det blev som en propp som inte släppte igenom tillräckligt med luft. Men det är ju möjligt att det inte är samma sak till Saab. Helt klart billigt dock, har inget emot Biltema i övrigt, men som sagt...vill inte riskera att bilen går sämre.

    Hade gärna köpt Saab original. Problemet är att den närmsta butiken att handla Saab delar för mig har stängt på helger. Och jag kommer inte hinna hem och köpa ett idag. Däremot har Mekonomen öppet imorrn, därav mina funderingar.

    Är det värt att köpa ett sportfilter, typ KN? Drar inte mer soppa eller så? Tycker det känns lite "bonnigt" att dra in "öppet filter" som att det skulle vara en trimatteralj när resten i motorn är original. Missförstå mig rätt

    Tack för tipsen!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242
    Om du söker runt på forumet kommer du se att så länge du håller dig under 300 hästkrafter så fungerar origalfiltret bäst.

    Ett billigt pappfilter från Biltema renar nog betydligt bättre än alla öppna filter på marknaden skulle jag tro.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Jag skulle knalla in på Mekonomen o köpa filter. Verkar klart smidigast !

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Om du söker runt på forumet kommer du se att så länge du håller dig under 300 hästkrafter så fungerar origalfiltret bäst.

    Ett billigt pappfilter från Biltema renar nog betydligt bättre än alla öppna filter på marknaden skulle jag tro.
    Kommer en bra bit över 300hk också.... Men jag håller med tidigare talare.. Saab orginal ifall du tycker bilen är värd det. Annars duger Speedparts,Mekonomen eller Micro.

    Biltema fungerar säkert kanon också och jag har använt mig av det i många bilar dock inte Saaben...
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  10. #10
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Okaj! Svänger förbi Mekonomen imorrn!

    Tack allihop för tipsen! Stcs e kanon.

Liknande ämnen

  1. ang Luftfilter
    Av Jwa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 09:40
  2. Luftfilter?
    Av Gulingen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 07:44
  3. Luftfilter, 9-5
    Av nejo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-02, 00:30
  4. Vad har du för luftfilter?
    Av Eyeball i forum Allmänt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 14:30
  5. K&N Luftfilter (9-3 2.0t -98)
    Av winmine i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-07-11, 21:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •