Sidan 26 av 43 FörstaFörsta ... 16242526272836 ... SistaSista
Resultat 501 till 520 av 858

Ämne: Priset på E85 / Kommer E85 tillbaka

  1. #501
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    Majoriteten av klimatforskningen finansieras på vanligt sätt som annan forskning.
    Det stämmer inte de facto. I en strikt formalistisk meningen kan man tolka det så, för i sista ledet kommer de inte från IPCC.

    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    IPCC sammanställer forskning, som bedrivits av oberoende forskare.
    Det där är tveksamt på flera nivåer. Dels finns det överhuvudtaget få klimatforskare som är oberoende av IPCC, IPCC forskning baserat på resultaten och, då IPCC är en organisation som inte i sig själv arbetar enligt vetenskapliga metoder, uppfyller deras sammanställningar inte minimikriterierna för att betraktas som vetenskap.

    Jag vill åter poängtera att jag diskuterar metodiken och inte resultatet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #502
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 262
    Vad har IPCC för syfte att ve och fasa göra jorden bebolig I framtiden ?!

    Och håller med Niklas med att man får börja på flera håll elbilar, HV100 och
    den nedskjutna E85. Varför kan man inte köpa Flexifule bilar är bara för att bidraget togs bort ?

  3. #503
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    I vilket led kommer pengarna från IPCC?

    Och klimatforskningen är äldre än IPCC. Att IPCC skulle styra forskningen är en av konspirationsteorierna som klimatförnekare framför.
    När det gäller finansieringen så är den tvärtom ett problem för merparten av den "forskning" som förnekar klimathotet. Den forskningen finansieras i stor utsträckning av ekonomiska intressen och lobbyorganisationer som på förhand bestämt vilket resultat de vill ha.

  4. #504
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Är det någon som vet vad som hände med detta projekt

    http://teknikensvarld.se/bsr-visar-s...etanol-130728/

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  5. #505
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    Och klimatforskningen är äldre än IPCC.
    En liten "kul" detalj: Om jag minns rätt har Sverige världens längsta, eller i alla fall en av de längsta, sammanhängande dataserie över (den genom åren negativa) förändringen av glaciäris, för Rabots glaciär i Tarfala.
    https://www.youtube.com/watch?v=IdJldYBqukQ
    https://www.natgeo.su.se/tarfala-for...aciär-1.53718
    Det är lite läskigt att se hur stor skillnad det är när man står där i matsalen och ser bilderna från 50-talet, och kan jämföra med det lilla man ser genom fönstret.
    Men finns så klart en liten möjlighet att alltihop är någon slags global konspiration eller världens största arbetsmarknadspolitiska program.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  6. #506
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Du har helt rätt, IPCC är en PK-blufforganisation som slirar och friserar sanningen tills den passar syftet.
    Det finns de som genomskådat detta och sen de som inte vill för det passar inte deras syften. Höj skatterna så får vi bättre miljö!


    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    De flesta s.k. klimatforskare lever på pengar från IPCC. IPCC, som är en politisk institution, får enligt sina stadgar bara stödja forskning som stödjer tesen att människan påverkar klimatet. Detta implicerar att sådan forskning inte kan uppfylla neutralitetskravet för att betrakta det som vetenskapligt korrekt. Denna slutsats är dock inte gångbar i den allmänna debatten i Sverige.

    Notera att det har inget med att göra om resultatet är korrekt. Det har allt att göra med om resultatet kan användas som bevis för någonting.

  7. #507
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    Citat Ursprungligen postat av jeppanh0e Visa inlägg
    Aerosoler förstör ozonlagret. Men aerosoler har också funktionen att de ökar jordens albedo, vilket är jordens förmåga att reflektera solstrålar tillbaka i rymden. Om man tar bort dessa över städer eller länder där det finns mycket aerosoler t ex så kommer solstrålarna att möta jordens yta och det leder till uppvärmning.
    Med tanke på hur säkert du säger detta är det spännande att ingen av de hundratals västhatande trädkramare hos IPCC någonsin tänkte den tanken när de gjorde sina modeller och skrev sina små rapporter. Vilket leder mig till en av två slutsatser: antingen har ni flytvästsbärare en ogrundad tillit till forskare(tm) eller så är de just västfientliga industrihatare.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  8. #508
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Ni som anser att det inte finns något klimathot, hur mycket tycker ni att vi ska få skita ner?
    Ska vi ta bort katalysatorn och skippa all annan typ av rening?
    Är det ok att hälla gammal olja rakt ut i naturen?
    Var går gränsen och varför?

  9. #509
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    montecarlsson, kan du berätta varifrån du fått din information om IPCC och dess roll för klimatforskningen?

  10. #510
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Ni som anser att det inte finns någon människopåverkad global uppvärmning, hur mycket tycker ni att vi ska få skita ner?
    Ska vi ta bort katalysatorn och skippa all annan typ av rening?
    Är det ok att hälla gammal olja rakt ut i naturen?
    Var går gränsen och varför?
    Ungefär där.

    I övrigt kan du kika på hur mycket tredje världen bryr sig om miljöförgiftning och fråga dig varför det är så viktigt att vår industri ska flytta dit.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  11. #511
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av GhostsOfOnyx Visa inlägg
    Med tanke på hur säkert du säger detta är det spännande att ingen av de hundratals västhatande trädkramare hos IPCC någonsin tänkte den tanken när de gjorde sina modeller och skrev sina små rapporter. Vilket leder mig till en av två slutsatser: antingen har ni flytvästsbärare en ogrundad tillit till forskare(tm) eller så är de just västfientliga industrihatare.
    Apropå att diskutera utan personangrepp som du grät över för någon sida sen..
    Det kallas Geoengineering och är ett koncept som tagits fram som en Eventuell lösning på global uppvärmning. Osäkerhetsfaktorn i att använda sig utav det är stora, så då blir det inte en rättfärdig modell i slutändan.
    SAAB 9-3 2.0t BioPower 2008 med taklucka!

  12. #512
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Är det någon som vet vad som hände med detta projekt

    http://teknikensvarld.se/bsr-visar-s...etanol-130728/
    Intressant, mest tekniskt. För det känns väl inte direkt ekonomiskt försvarbart nu för tiden på en Saab 9-3 där det finns gott om BioPower-exemplar att välja på. Men har de fått något att funka kanske det vore något för alla andra dieselbilar som sålts de senaste åren.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  13. #513
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Citat Ursprungligen postat av GhostsOfOnyx Visa inlägg
    Ungefär där.

    I övrigt kan du kika på hur mycket tredje världen bryr sig om miljöförgiftning och fråga dig varför det är så viktigt att vår industri ska flytta dit.
    ang. industrin så anser jag att det är av ekonomiska samt konkurrensmässiga skäl som den förläggs till länder med billig arbetskraft.
    Jag anser att denna billiga arbetskraft snart är överflödig och det är den med bäst AI / Billig energi / Robotisering som ligger på kortaste transportavståndet till marknaden är framtidens vinnare.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #514
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    Citat Ursprungligen postat av jeppanh0e Visa inlägg
    Apropå att diskutera utan personangrepp som du grät över för någon sida sen..
    Mina personangrepp är bättre än dina.
    Det kallas Geoengineering och är ett koncept som tagits fram som en Eventuell lösning på global uppvärmning. Osäkerhetsfaktorn i att använda sig utav det är stora, så då blir det inte en rättfärdig modell i slutändan.
    Låter som en annan modell i ämnet men jag kan inte komma på vilken, kan du hjälpa mig?

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  15. #515
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    Och klimatforskningen är äldre än IPCC. Att IPCC skulle styra forskningen är en av konspirationsteorierna som klimatförnekare framför.
    Jag vet inte vad du vill uppnå med den kommentaren, eftersom det är ett faktum att IPCC försöker målstyra forskningen. Detta syns mycket tydligt på den klimatforskning som föregick IPCC (och som det då inte fanns mycket pengar i).

    Detta betyder varken att resultatet är fel eller rätt. Det betyder bara att ÍPCC:s slutsatser saknar bevisvärde.

    Om du vill avfärda alla som inte okritiskt accepterar dagens politiska sanning som "klimatförnekare" med "konspirationsteorier" så saknas diskussionsförutsättningar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #516
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag vet inte vad du vill uppnå med den kommentaren, eftersom det är ett faktum att IPCC försöker målstyra forskningen. Detta syns mycket tydligt på den klimatforskning som föregick IPCC (och som det då inte fanns mycket pengar i).
    Detta är nytt för mig. Hur kan man veta att "IPCC försöker målstyra forskningen"?

    Vad jag har förstått sysslar IPCC endast med att sammanställa andras forskningsresultat och fakta för att rapportera om läget.

    Alltså det betyder att IPCC forskar inte. Inte heller styr eller finansierar IPCC någon forskning.

    Informationen på Wikipedia tycker jag bekräftar det.

    Stämmer inte detta?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #517
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Miljövinsten med elbilar uppstår ju först om många byter bort fossilbilar vilket är tveksamt minst sagt. HVO behöver inte vara fritt från palmolja överallt utan det räcker ju om den HVO vi kör med I sverige är det. Det är det enda vi kan påverka ändå.

    Kostnaderna för laddstolpsinfrastruktur är väldigt små i jämförelse med vadå?
    Miljövinsten med elbilar uppstår helt riktigt genom att byta bort fossilbilar, vilket innebär att det långsiktigt ger effekt, inte de närmaste fem åren eller så.
    Min invändning är att det inte är så enkelt att få fram stora kvantiteter HVO100. Det betyder för mig inte att det spåret ska undvikas. Det kan också ge ett värdefullt bidrag. På kort sikt behöver vi använda flera olika verktyg.

    När det gäller kostnaderna för laddinfrastruktur är de väldigt små jämfört med de totala belopp som omsätts av trafiken.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag vet inte vad du vill uppnå med den kommentaren, eftersom det är ett faktum att IPCC försöker målstyra forskningen. Detta syns mycket tydligt på den klimatforskning som föregick IPCC (och som det då inte fanns mycket pengar i).

    Detta betyder varken att resultatet är fel eller rätt. Det betyder bara att ÍPCC:s slutsatser saknar bevisvärde.

    Om du vill avfärda alla som inte okritiskt accepterar dagens politiska sanning som "klimatförnekare" med "konspirationsteorier" så saknas diskussionsförutsättningar.
    Jag ser det snarare som att förutsättningar för diskussion saknas om du inte förklarar hur du kommit fram till att IPCC försöker målstyra forskningen. Tills du gjort det förtjänar ståndpunkten att betraktas som konspirationsteori.
    Jag ställer samma fråga till dig som jag ställde till montecarlsson. Varifrån har du din information om IPCC och dess roll för forskningen?
    Senast redigerat av Niklas Z den 2018-01-26 klockan 09:10.

  18. #518
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Är det någon som vet vad som hände med detta projekt

    http://teknikensvarld.se/bsr-visar-s...etanol-130728/
    Jag undrar hur detta fungerar rent tekniskt, för på dieseletanolbussarna i stockholm så häller man ju i en massa fossilbaserat tändmedel för att det ska fungera, så det ger i praktiken ingenting utom politiska poäng. ..ja, och en stank av vägglim..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #519
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    67
    Säkerligen, gratulerar!!
    SAAB 9-3 2.0t BioPower 2008 med taklucka!

  20. #520
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    ...IPCC försöker målstyra forskningen. Detta syns mycket tydligt på ...
    Om du vill avfärda alla som inte okritiskt accepterar dagens politiska sanning som "klimatförnekare" med "konspirationsteorier" så saknas diskussionsförutsättningar.

    ... om du inte förklarar hur du kommit fram till att IPCC försöker målstyra forskningen. Tills du gjort det förtjänar ståndpunkten att betraktas som konspirationsteori.
    QED
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •