Skillnad mellan EU och USA i sättet att mäta.
Ligger det någon sanning i 'Lögn, förbannad lögn och statistik'?
https://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-m...erklig-trafik/
Skillnad mellan EU och USA i sättet att mäta.
Ligger det någon sanning i 'Lögn, förbannad lögn och statistik'?
https://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-m...erklig-trafik/
Till mitt garage: Garaget
Har ändå svårt att tro det. Den kistan anses nog färdigspikad och står och dammar någonstans. Tycker det är uruselt. Skulle inte bli förvånad om min biopower kvalar in som supermiljöbil om man räknar på de siffror jag läste senast. Och då är den - vad jag förstått - inte ens färdigoptimerad för etanol (men mest optimerad bland alla etanolbilar). Kineserna satsar ju friskt på etanol och kommer förbruka enorma mängder, som det verkar. Visar det sig bli en framgång där är nog förutsättningarna för spridning goda. Sverige hade väl ledartröjan vad gällde etanol, men den slängdes glatt i soptunnan. Nu hattas det omkring med olika PK/mediagodkända, dåligt genomlysta, marginallösningar och man låtsas åstadkomma något. Fast om jag ska vara mindre grinig har det ju faktiskt åstadkommits något, genom inblandningen av etanol i bensinen. F ö skulle det verkligen vara på sin plats och grymt bra med en ordentlig genomgång av vad metanol har att erbjuda.
SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)
http://www.varmlandsmetanol.se/Om%20bioMetanol.htm
VärmlandsMetanol har under 8 år utan problem kört en Volvo 850 årsmodell 1992 med olika metanolblandningar. Bilen har fungerat perfekt under ca 6 800 mil utan några tekniska förändringar och bl a körts
2 178 mil med 35% metanolinblandning, 536 mil med 35% metanol+ 3,25% etanol samt 2 354 mil med 20% metanol + 4% etanol. Bränsleförbrukningen legat på ca 0,9 liter per mil tom 25% inblandning för att sedan öka till 1,07 resp 1,09 liter/mil.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Sedärja, intressant, verkar inte alls så dumt Och kul med dieselmotorer som får högre verkningsgrad med metanol än med diesel! Sluta snacka om Euro 5, 6 och förbudszoner och börja konvertera!! En rapport på sidan för/från Energimyndigheten är från 2006 och behandlar låginblandning av metanol+etanol. Det har gått 12 år sedan dess. Man kan fråga sig om drivmedelsfrågan inte är aktuell längre? Men det är förstås mycket skojigare med elhybrider och andra hippa nyheter som tär ungefär lika mycket som gamla hederliga bilar. Som för övrigt har jättefördelen framför de som ännu inte framställts, att de kostar exakt noll (i t ex energi/miljöbelastning) att tillverka. Eftersom de redan finns. En seriös inställning till miljöfrågor borde leda till offentlig satsning på konvertering till etanol/metanol. Investeringen i infrastrukturen för bränsle är redan gjord. Snabbt, enkelt och effektivt och skulle förmodligen leda till intressanta industrisatsningar för utvinning av etanol och metanol. Förutom en direkt stor miljövinst, mindre importberoende och bättre handelsbalans, skulle det även ge ett rejält andrum för det som ska komma sedan. Men varför göra något häpnadsväckande enkelt och bra när man kan plottra runt och inte åstadkomma någonting.
SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)
Metanol-blandningar har sålt som bränsle tidigare och säljs fortfarande som bränsle på sina håll. Det är egentligen inga som helst problem att hantera metanol, som för övrigt är en av våra vanligaste industrikemikalier och som produceras i relativt stora volymer. Det enda problemet är egentligen oavsiktlig förtäring. Nu är som bekant även etanol giftigt och om man dricker det så kan man dö, men det krävs betydligt mer etanol för att man ska dö än med metanol, som för övrigt har ungefär samma smak och berusande effekt som etanol vid förtäring. Detta är varför man inte vill ha metanol i konsumentprodukter, att folk dricker fordonsbränsle som blandats ut med bensin av misstag får väl dock anses som ganska liten.
Att man tidigare valde etanol beror huvudsakligen på att det tillverkas av jordbruksprodukter såsom majs och vete vilka vi i utvecklade länder fått ett stort överskott av på grund av kraftigt ökande skörder sedan den gröna revolutionen. Således var valet av etanol till stor del jordbrukspolitik snarare än energipolitik, nu har detta snarare vänt och man vill istället minska jordbruksprodukternas andel i drivmedel.
Metanol är inte cancerframkallande, och de förbränningsprodukter som kan orsaka cancer hittas även i avgaserna hos etanolbilar.
Dieselmotorer tappar verkningsgrad om man kör dem på metanol/etanol, därtill så måste tändningsförbättrare tillsättas bränslet för att det ska fungera. Konvertering är heller inte lätt gjort då bland annat kolvar måste bytas för att öka kompressionsförhållandet. Konvertering löser heller inte problemet med kväveoxider, som är ett resultat av att katalytisk reduktion av kväveoxider inte fungerar med avgaser som har syreöverskott.
Produktionsmetoden för metanol är ungefär densamma som för FT-diesel vilket är ett mer lämpligt bränsle för dieselmotorer, samt förstås gasturbiner såsom i flygplan. Metanol kan dock omvandlas till DME vilket är ett lämpligt dieselbränsle, eller till bensin med Mobil-processen (kallas ibland också Methanol-to-Gasoline, eller MTG).
Synd angående kväveoxiden. Angående ökad verkningsgrad hos en konverterad dieselmotor togs den upp i rapporten till/från Energimyndigheten, på sidan det länkas till ovan. Sedan, att "man" vill minska betydelsen av grödor som utgångspunkt för bränsle till bilar säger mig inte ett smack. Men det stämmer ju väl med etanolens utveckling som drivmedel. Vem är "man", kan man fråga sig (petroleumindustrin?). Frågan om minskat koldioxidavtryck har ju hissats hysteriskt och grödor finns det överskott av lokalt. Grödor är inget det allmänt värnas om i vårt land! Och Lantmännens etanol minskar koldioxidavtrycket med 90%, enligt deras egen hemsida. Förstår inte alls vad som är problemet!
SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)
Det där med grödor blir lätt vansinnigt.
Hela idén med biobränslen är ju att ta tillvara solenergi, och en av de bästa omvandlarna är sockerrör, så det faktum att det även används för livsmedelsproduktion skulle i så fall betyda att det vore mer Ok om man använde växter som var giftiga men med lägre verkningsgrad?
Det relevanta är om man skapar ett underskott sockerrör genom att använda dem, men vad jag har förstått är att man inte använder samma infrastruktur eftersom man hygienaspekter m.m. är ointressanta när man ska använda det för bränsle, och sockerrörsproduktion för livsmedel är i balans med avseende på tillgång och efterfrågan.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Dags att införa sockerskatten på livsmedel och göra etanol av det istället....
Synd med den sista etanol bilen fast det är en VAGare.
Det verkar inte ha något att göra med färgen på det styrande partiet. Långtidstrenden är ständigt ökande skatter, oavsett partifärg, förmodligen i takt med inflationen.
Den hitills brantaste ökningen i modern tid var under moderatregeringen mellan 2009-2012, enlgit detta diagram.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/En...5/1,2,3,4/all/
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
En allvarligt och långtidsverkande beslut togs an nuvarande regering med årlig höjning av bränsleskatten, muppartiet lurade troligen svetsloppan och vart de vill lägga pengarna vet vi och inte är det till våra fattigpensionärer som byggt upp landet
Lite OT men en stor orsak till behovet att öka utsugningen
Vad fan får jag för pengarna som Leif sa.
Det är häftigt att betala skatt som sossemona sa och då menade hon du och jag inte sig själv så klart, hon är ju sosseadel.
Senast redigerat av montecarlsson den 2018-04-14 klockan 22:56.
Det beror på storleken av den årliga höjningen. Långtidstrenden är som sagt uppåtstigande, så om den årliga höjningen är lägre än tidigare skillnader i höjningar och sänkningar så blir det ett nollsummespel. Att en person i det svenska näringslivets absoluta toppskikt tycker det är jobbigt att betala skatt har inte så mycket med något att göra. Det finns ingen samhällsvinst i att ha stora klyftor mellan hög- och låginkomsttagare. Men det är OT som sagt.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Håller med om att för stora klyftor inte är bra, tyvärr har det inte blitt bättre för våra gamlingar, det gör ont i hjärtat att se våraegna hemlösa frysa o svälta medan politikerfrälset fjäskar för nyanlända och därmed ställer grupp mot grupp för att få vara en humanitär stormakt med andras, våra, pengar.
Jag är så gammal attjag träffat landsfadern Tage Erlander, mkt OT, en annan tid och ett annat land, troligen fridfullare och mindre klyftor då och inda sociala medier som upptog människors sinnen och tid, på gott och ont, OT
- - - Uppdaterad - - -
Har jobbat i omhändertagandebranschen för länge sen då vi hann bry oss och skapa lite mervärde för kunderna och inte bara kasta fram uptinad frysta matlådor
Jag måste säga, visserligen OT, men jag gillar den sansade nivån på den politiska debatten på det här forumet.
När man jämför med journalisternas rapportering. Men främst med våra "kära" politikers extremt låga nivå i debatten. I princip alla ledande riksdagspolitiker som syns i TV kan inte skilja på sak och person. Eftersom ingen verkar ha lösning på något problem (överdrift, visst! men hur stor?) satsar man på personangrepp av typen "att under förra regeringens tid var det värre". Lösningar har ingen, annat än undantagsvis. Här tycker jag det är uppfriskande att folk håller sig till sakfrågan på ett helt annat sätt. Kanske för att vi är de som drabbas av bilpolitiken...
Att varken moderater/alliansen eller socialdemokrater verkar se bilister som något annat än en ren kassako verkar ställt bortom allt tvivel. Det är bekvämt att skylla på de teknikfientliga partierna C resp MP, men att störst bestämmer fattar väl alla. Naturligtvis skulle det vara intressant att se om en SD ledd regering skulle klara det bättre, men vad tyder på det egentligen? S har redan strypt invandringen enligt SDs recept så speciellt mycket extra pengar kan de inte tjäna där. Men det har vi väljare inte prövat ännu förstås, så vem vet?
Nej, som bilist får man nog räkna med att fortsatt vara nettobetalare till statsbudgeten. Helt oavsett vilket drivmedel som dominerar marknaden.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Media har alldeles för stort inflytande, politiker viker sig till höger och vänster för att vinna/inte förlora röster. Politiken blir opportunistisk och feg och bristande sakkunskap hos media ett jätteproblem. Media - som numera verkar helt specialiserade på identitetsaktivism - ska ju granska makten, inte styra landet. Oförutsägbart, slösaktigt och dumt blir det. Inte alls bra. Vill inte bli politisk, men har en känsla av att MP inte bryr sig om bränslefrågan, att de hellre löser problemet genom att försvåra och helst få bort privatbilismen helt. Är det så kan jag respektera den ståndpunkten. Men då borde de också ha en rimlig plan för hur det ska gå till och där har rimligtvis etanol en roll att spela. För alla vet ju att privatbilismen varken kommer eller kan försvinna över en natt.
SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)
Nu när E85 kostar ca 9.50 och BF95 ca 15.50 så är valet enkelt mer effekt och lägre kostnad när man kör med E85. Så just nu borde väl alla "biopower"-bilar ha återvänt till E85?
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Snart kan man flyga med biobränsle långa sträckor. Provas från Östersund bla och det betyder att det är driftsäkert.
( nåt för Fridolinjen?)
Hur påverkar aĺla olika bränsleblandningar livslängd på motorer? Xtra oljebyten, cylinderslitage? Behöver jag byta oftare om jag bara kör nån tank E85 då och då?
Jag använder E85/75 som tändvätska i kaminen, superbra och miljövänligt och prisvänligt med
Att S skulle ha strypt invandringen är tyvärr inte sant, dom bara luras. Jag kan inte begripa varför dom vill sänka landet med den olagliga importen av bidragsberoende ekonomiska flyktingar samtidigt som det sparas på fattigpensionärer och andra som inte har några aktivister som hävdar deras rättigheter. Är det bara import av röstboskap som driver dom eller är dom onda eller bara obegripligt korkade? Vad tror ni? Jag läste igår om vad M lovade 2010, det var mycket som blev tvärtom så där finns inte heller någon trovärdighet. Vill man ha fortsatt kaos så finns det många partier att välja på som garanterat kommer att ge samma resultat som nu. Kan SD vända utvecklingen? Det blir svårt men vi som inte gillar dagens utveckling har inte mycket till alternativ.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Att dieselmotorer får sämre verkningsgrad om de går på alkoholer, vilka har väldigt låga cetantal är väl känt. Ex. Scania har länge sålt dieselmotorer som går på Ed95 (etanol med tändförbättrare) och dessa har alltid haft sämre verkningsgrad än sina dieseldrivna motsvarigheter.
Vilka "man" som försker begränsa användningen av grödobaserade biobränslen är? Tja, vad sägs om EU och olika miljöorganisationer? Begränsningen ingår i EU's andra förnybartdirektiv.
Trafa skriver ex. "Användningen av konventionella biodrivmedel är omdiskuterad och förknippad med frågor kring gömda utsläpp av växthusgaser till följd av indirekt markanvändning (ILUC), avskogning, biologisk mångfald och höjda livsmedelspriser."
Från en hektar jordbruksmark kan man få ut ca 6 ton vete och det åtgår ca 2,65 kg för att producera en liter etanol, dvs man kan få ut ca 2200 liter etanol per hektar jordbruksmark. Detta motsvarar ca 1400 liter bensin/diesel. Sveriges totala jordbruksmark ligger idag på ca. 2,5 miljoner hektar, dvs om all idag tillgänglig jordbruksmark användes för att producera etanol så skulle vi få ut ca 3,5 miljoner m3 räknat i bensin/diesel ekvivalenter. Sveriges drivmedelsbehov är i storleksordningen 10 miljoner m3.
TCarlsson! Dagens mest klockrena analys!