Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: SAAB 9-5, höjdmätning av olika chassiekombinationer

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 051
    Medlem#
    1941

    SAAB 9-5, höjdmätning av olika chassiekombinationer

    Hej!

    Det har ju varit mycket diskussioner om bl.a. fjädersänkning till SAAB 9-5 senaste tiden. Det verkar inte vara helt enkelt att finna lämplig produkt. Vissa sk. sänkningsfjädrar ger hängrumpa, vissa ger ingen märkbar sänkning, andra t.o.m. gör att bilen blir högre. Måtten som uppges av leverantörer/tillverkare verkar inte alltid stämma så bra. Visst måste man ta viss hänsyn till olika modellers utrustning & vikt. Men ibland kan man ändå undra.

    Så denna tråd dedikerar jag till uppmätning av SAAB 9-5 . Finns det intresse för liknande mätning av andra SAAB modeller så starta lämpligen en ny tråd per bilmodell.

    För att kunna få någerlunda jämförbara mätresultat så behöver bilarna stå på en plan yta, ligga i friläge samt givetvis inte vara nerlastade. Hur mycket bränsle man har i tanken kan påverka lite, så om man kunde mäta vid ca halv tank så vore det bra.

    Själva mätförfarandet går till så att man mäter nere ifrån axel/nav-centrum, alltså i mitten på fälgen, sedan upp till nederkant på skärmens plåtytterkant. Mäter man på detta sätt så påverkar inte hjulens dimmensioner måtten.


    Lämpliga uppgifter;
    ------------------------
    Bilmodell:
    Årsmodell:

    Fjäder-märke/modell:
    Stötdämpar-märke/modell:

    Mått fram:
    Mått bak:

    Bränslevolym:

    Övrigt:
    ------------------------

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 051
    Medlem#
    1941
    ------------------------
    Bilmodell: 9-5 Aero SC
    Årsmodell: MY2003

    Fjäder-märke/modell: Original Aero
    Stötdämpar-märke/modell: Original Aero

    Mått fram: 360mm
    Mått bak: 345mm

    Bränslevolym: ca halv tank

    Övrigt: All utrustning förutom taklucka & nivåreglering.
    ------------------------

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 241
    ------------------------
    Bilmodell: 9-5 Aero SC
    Årsmodell: MY2004

    Fjäder-märke/modell: G&M 40/40mm
    Stötdämpar-märke/modell: Sachs fram (original aero?) Lip Mesa bak

    Mått fram: 340mm
    Mått bak: 340mm

    Bränslevolym: C.a halv

    Övrigt: Nuvarande och slutgiltig setup

    ------------------------

    Andra testade sänksatser:

    ------------------------
    Bilmodell: 9-5 Aero SC
    Årsmodell: MY2004

    Fjäder-märke/modell: H&R 295015 30mm
    Stötdämpar-märke/modell: Sachs fram (original aero?) Lip Mesa bak

    Mått fram: 350mm
    Mått bak: 350mm

    Bränslevolym: C.a halv

    Övrigt: I stort sett ingen höjdförändring mot original, betydligt bättre styrrespons dock.
    ------------------------
    Bilmodell: 9-5 Aero SC
    Årsmodell: MY2004

    Fjäder-märke/modell: Vogtland 45/35mm
    Stötdämpar-märke/modell: Sachs fram (original aero?) Lip Mesa bak

    Mått fram: 355mm
    Mått bak: 320mm

    Bränslevolym: C.a halv

    Övrigt: Troligtvis sänksats avsedd för sedan, bilen blev groteskt låg bak och även riktigt stötig.
    ------------------------

  4. #4
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 019
    Medlem#
    1540
    Lämpliga uppgifter;
    ------------------------
    Bilmodell: 9-5 Aero SC
    Årsmodell: M/04

    Fjäder-märke/modell: Nordic / Eibach
    Stötdämpar-märke/modell: Aero std

    Mått fram: c.a 34,7-34,8 cm
    Mått bak: c.a 33,3-33,4 cm

    Bränslevolym: halvtank

    Övrigt: fjädrarna rullat 9680 mil..
    manuell, sollucka, hel-skinn, elstolar fram
    ------------------------

    Edit:> Nymätt, lite mer noggrannt, nu ikväll igen, med "kalibrerad" tumstock.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 422
    -----------------------
    Bilmodell: 9-5 Aero SC
    Årsmodell: MY2002

    Fjäder-märke/modell: H&R 295015 30mm
    Stötdämpar-märke/modell: Bilstein Sprint
    Bussningar: Powerflex'ad runt om.

    Mått fram: 340mm
    Mått bak: 360mm
    Skall byta till sedanfjädrar bak vid tillfälle.

    Bränslevolym: C.a halv

    Övrigt: Aut. skinn, elstolar och lucka.
    Lite hög svansföring med kombifjädrar, intressant att jämföra måtten mot 93t's
    Aningen hård vid tvära asfaltsskarvar (vilken bil är inte det) i övrigt går den som på räls.
    ------------------------
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Bilmodell: 9-5 SC 2,0t BioPower
    Årsmodell: MY2006

    Fjäder-märke/modell: Eibach 35 mm
    Stötdämpar-märke/modell: Gula Koni

    Mått fram: ca. 340-345 mm
    Mått bak: ca. 335-340 mm

    Bränslevolym: 3/4 tank, ca. 15 kg last bak

    Övrigt: Hyfsat välutrustad (bl a elstolar), manuell växellåda
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 051
    Medlem#
    1941
    Mätte upp 2st nya originalbilar idag i en bilhall.

    En Linear;
    ------------------------
    Bilmodell: 9-5 Linear SC
    Årsmodell: MY2007

    Fjäder-märke/modell: Original
    Stötdämpar-märke/modell: Original

    Mått fram: ca 400mm
    Mått bak: ca 395mm

    Bränslevolym: Troligen ganska liten mängd

    Övrigt:
    ------------------------

    En Vector;
    ------------------------
    Bilmodell: 9-5 Vector SC
    Årsmodell: MY2007

    Fjäder-märke/modell: Original
    Stötdämpar-märke/modell: Original

    Mått fram: ca 385mm
    Mått bak: ca 370mm

    Bränslevolym: Troligen ganska liten mängd

    Övrigt:
    ------------------------

  8. #8
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 019
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Mätte upp 2st nya originalbilar idag i en bilhall.

    En Linear;
    ------------------------
    Bilmodell: 9-5 Linear SC
    Årsmodell: MY2007

    Fjäder-märke/modell: Original
    Stötdämpar-märke/modell: Original

    Mått fram: ca 400mm
    Mått bak: ca 395mm

    Bränslevolym: Troligen ganska liten mängd

    Övrigt:
    ------------------------

    En Vector;
    ------------------------
    Bilmodell: 9-5 Vector SC
    Årsmodell: MY2007

    Fjäder-märke/modell: Original
    Stötdämpar-märke/modell: Original

    Mått fram: ca 385mm
    Mått bak: ca 370mm

    Bränslevolym: Troligen ganska liten mängd

    Övrigt:
    ------------------------
    Hur långt hade de rullat? Var de "sprittans" nya??
    Fjädrarna sätter sig "en del" efter c.a 3-400 mil.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 241
    Bild på mitt skåp med G&M satsen: http://www.garaget.org/show_ext.php?car ... age=360208

    Kunde varit lägre, men jag får väl komma ihåg att det är en familjeräser nu .. eller snart iaf

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    268
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Bild på mitt skåp med G&M satsen: http://www.garaget.org/show_ext.php?car ... age=360208

    Kunde varit lägre, men jag får väl komma ihåg att det är en familjeräser nu .. eller snart iaf
    Jag tyckte den såg helt okej ut. Har det blivit någon skillnad efter någon veckas körning?.
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 051
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Hur långt hade de rullat? Var de "sprittans" nya??
    Fjädrarna sätter sig "en del" efter c.a 3-400 mil.
    Jag har ingen aning om miltalet, men det var helt nya utställningsbilar i bilhallen som troligen hade mycket få mil på mätaren.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 241
    Citat Ursprungligen postat av Per J 1051
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Bild på mitt skåp med G&M satsen: http://www.garaget.org/show_ext.php?car ... age=360208

    Kunde varit lägre, men jag får väl komma ihåg att det är en familjeräser nu .. eller snart iaf
    Jag tyckte den såg helt okej ut. Har det blivit någon skillnad efter någon veckas körning?.

    Nope, tumstocken visar fortfarande samma resultat..

    Med tanke på hur sjukt stötig bilen blev med Vogtlandsatsen där den var ruskigt låg bak ska jag nog vara nöjd med min nuvarande setup.. lägre än så blir nog som sagt ingen trevlig åktur..

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 377
    Lämpliga uppgifter;
    ------------------------
    Bilmodell: 9-5 2,3t Sedan

    Årsmodell: -99

    Fjäder-märke/modell: HR 35/30mm (Fram/Bak)

    Stötdämpar-märke/modell: Bilstein Sprint

    Mått fram: ca 340 mm

    Mått bak: ca 340 mm

    Bränslevolym: Mitt imellan halv och kvarts tank.

    Övrigt: Tung utrustning i bilen: Ex: Elmanöverarade skinnstolar, Taklucka.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Bilmodell: Saab 9-5 Kombi 2.0t
    Årsmodell: 1999

    Fjäder-märke/modell: H&R 45/35
    Stötdämpar-märke/modell: Bilstein Sprint

    Mått fram: 33 cm
    Mått bak: 32 cm

    Bränslevolym: 1/4 tank

    Övrigt: Elmanöverarade skinnstolar

Liknande ämnen

  1. vilka olika tryckpattor och lameller sitter de i olika 9000?
    Av tummen87 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 23:48
  2. Olika däck på olika axel? + Vinande ljud?
    Av hemulenavpjatt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 19:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •