Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byte av topplockpackning + kamkedjepaket

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131

    Byte av topplockpackning + kamkedjepaket

    Halloj, Tänkte till en början byta endast min topplockspackning som har gått.
    Men har ju insett vilket sjukt jobb det är att gräva ut topplocket.
    Så tänkte passa på att göra projektet lite större och byta fler grejer.

    Jag har nu dessutom bestämt mig för att behålla min 9000 2.3T -92 och då är det ju ingen ide att snåla.

    Tänkte samtidigt då passa på att byta kamkedjan och alla dess tillhörigheter. Är det paketet på speedparts som gäller? Skall man köpa justerbara kamaxeldrev?

    Alltså, på bytes listan:

    Topplockspackning + planing vid behov
    Topplocksbultar
    Ventilkåpspackning
    Ventilkåpsbultar
    Kamkedjepaket (justerbara kamaxeldrev?)
    Grenrörspackning
    Insugspackning
    Luftfilter
    Oljefilter
    Ny olja och kylarvätska
    Övriga smådelar (rostiga skruvar,muttrar,slangklämmor etc)


    Har jag glömt något? Är det något mer jag borde byta när jag ändå är såpass långt ner och gräver?


    Tack för svar / Niklas Kristiansen
    Saab 9-3 2.0t -99

  2. #2
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    474
    När du liks är där och gräver så ta en titt på balansaxelkedjan. Ser den minsta nött ut så skulle jag iallafall klippa av kedjan.

    Justerbara kamdrev låter nästan som lite overkill om du bara kör orginalkammar..
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  3. #3
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    474
    Såg att du glömt en sak till.. Byt alla pinnbultar till grenröret med
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 369
    Justerbara kamdrev känns lite overkill om du nu inte ska dit med värre kammar o trimma? O att byta bultar till ventilkåpan? finns ju ingen funktionell anledning till detta men visst det ser ju bättre ut m nya bultar .

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    790
    jag skulle nog köpa packningarna till turbon oxå, iaf olja in o ut, annars läcker det garanterat där,lycka till, mvh Jocke.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    790
    Tändstift oxå. mvh Jocke.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    Tackar för alla svar!

    Toppen bra! Okej, har inga jätte aktuella planer på att vrål trimma, Och dom kostade ju ett par kronor så skipper nog dom då = ) Än så länge iaf..
    jaja, Nu får ja spara ihop lite pengar till allt detta, Blir väl ett par kronor ,,,
    När man ändå är i farten kanske man ska passa på att byta kolvuppstötar fjädrarna också Höhö..

    Mvh Niklas
    Saab 9-3 2.0t -99

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •