Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: skit 9-5 aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    39

    skit 9-5 aero

    Såg att jag hade vit gegga på oljestickan någon som vet vad det kan vara.Det rasslar vet inte var någonstans vid acceleration men inte när man gasar på tomgång.9-5 aero 00 12200mil
    Har haft mycket problem Rolig att köra inte att äga.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Testa o sök på majonäs, så lär du hitta svar om "geggan"

    Mvh
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Citat Ursprungligen postat av simmar´n
    Testa o sök på majonäs, så lär du hitta svar om "geggan"

    Mvh
    Va juh knappast skoj.. ?

    Låter som du fått vatten i oljan... tyvärr.
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    Låter som den klassiska 9-5 sjukdomen, dåliga luftvägar, dvs Vevhusventilationen är igensatt, eller dålig så att fukt/ånga inte ventileras ut ur motorn, därav kondenserar detta och upptäcks som vit gegga på stickan. Rasslet däremot är ju svårt att tyda vart det kommer ifrån...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Först måste vi få reda på om det vita gegget sitter uppe i oljepåfyllningen eller om det kommer nereifrån tråget, samt om vevhusventilationen är uppgraderad?
    För är den uppgraderad & geggan sitter uppe i oljepåfyllningen så är det helt i sin ordning, det har skrivits spaltmeter om detta här i forumet. Så sök på t.ex. vevhusventilation, majonäs så lär det poppa upp några trådar.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    39
    Jag vill tacka för eran hjälp Vevhuventilationen är uppgraderad och jag kör betydligt kortare sträckor nu än jag gjorde förrut blir lite sur om den krånglar igen har fixat ac,spjällhus,slavcylinder bytte koppling samtidigt,vevaxelgivare,bytt stag 3 ggr bilen är fullservad sen jag köpte den vid 3300mil.gillar att gasa men tycker att den borde hålla lite mer troligtvis byter jag snart till en V70 T5 eller V70 2,5T.Om jag får sålt bilen till rätt pris.Tack en gång för eran hjälp.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Bm >>> Som sagt, klegg i oljepåfyllningsröret är bara en kosmetisk sak, inget farligt.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Vaxholm
    Inlägg
    63

    Ang Skitbil

    Hej, tråkigt att du har en bil som strular. Tänkte bara delge dig min arbetskollegas diskutioner på fikarasterna. Han åker alltid Volvo och nunmera en Volvo V70. Det lyser check engine lampor och delar går sönder då och då. Kanske många tror att gräset är grönare på andra sidan. Det är lätt att påverkas av allt skitsnack från motorjournalister när det gäller Saab. Frågan är om du slipper problem bara för att du kör Volvo?.
    Lycka till med nya bilen vad den än blir.
    Mvh Peter
    Saab biten

  9. #9
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 774
    Medlem#
    2723

    Re: Ang Skitbil

    Citat Ursprungligen postat av Peter Jansson
    Hej, tråkigt att du har en bil som strular. Tänkte bara delge dig min arbetskollegas diskutioner på fikarasterna. Han åker alltid Volvo och nunmera en Volvo V70. Det lyser check engine lampor och delar går sönder då och då. Kanske många tror att gräset är grönare på andra sidan. Det är lätt att påverkas av allt skitsnack från motorjournalister när det gäller Saab. Frågan är om du slipper problem bara för att du kör Volvo?.
    Lycka till med nya bilen vad den än blir.
    Mvh Peter
    Precis, en bra indikator är ju att kolla in Bilprovningens senaste statistik över besiktningsresultat, ingen rolig läsning för Volvo inte! ..Dock godis för en Saab ägare!
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Övik/Skorped
    Inlägg
    179
    Lånar tråden...
    kom du framtill var rasselet kom i från???

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112
    låter väl som ett garantiarbete.. kass olja pga dålig vevhusventilation som bidrar till slitage på kamkedjan, ta med serviceboken och gå in till saab och kräv garantiarbete på det.

    Det gjorde jag, hade inget vatten i oljan dock men dålig olja samt rasslande kamkedja.

    edit: kanske missade att det redan var uppgraderat :P
    Men rasslet? var det kamkedjan?
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona/Skåne
    Inlägg
    2 017
    Medlem#
    4135

    Re: Ang Skitbil

    Citat Ursprungligen postat av Peter Jansson
    Hej, tråkigt att du har en bil som strular. Tänkte bara delge dig min arbetskollegas diskutioner på fikarasterna. Han åker alltid Volvo och nunmera en Volvo V70. Det lyser check engine lampor och delar går sönder då och då. Kanske många tror att gräset är grönare på andra sidan. Det är lätt att påverkas av allt skitsnack från motorjournalister när det gäller Saab. Frågan är om du slipper problem bara för att du kör Volvo?.
    Lycka till med nya bilen vad den än blir.
    Mvh Peter
    Håller med helt och hållet.
    Jag jobbar på volvo och vet vad det är, kör Saab själv och det är jag glad för.
    Problemen med Saab vet jag inte mer om än det jag läser och egna erfarenheter.
    Volvos problem jobbar jag med dagligen och vissa saker början man bli trött på att byta ut nu hehe.

    Mvh jocke
    Second place is the First loser! SAAB 9000 CDE 2,3t -97, SAAB 99 LE -74, Volvo S60II D3

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    hur kör du din bil då (många å korta sträckor bidrar starkt till majonäs oavsett vilken bil du har)

Liknande ämnen

  1. Skit MSN
    Av Eyeball i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-09, 19:54
  2. og 900 t8 går skit
    Av st16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 12:48
  3. Skit oxå!
    Av Tiaz i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-02, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •