Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Svarta kolvar?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristianstad, SKÅNE
    Inlägg
    162

    Svarta kolvar?

    Halloj.
    Har precis tagit av toppen på bilen för att byta packning och kamkedja och konstaterat att mina kolvar är helt svarta samt även ventilerna e svarta vad kan detta bero på? Liksom en "tjock" beläggning.
    Bilen har rykt blått lite till och från samt att turbon glappar in och ut men inte upp och ner ca en halv cm.
    Alltså axiellt inte radiellt.
    Mvh
    Fredrik
    Fredrik Nilsson Medlem #5846#
    SAAB 9000 CSE 2,3T ltt (än så länge) - 96 SILVER
    SAAB 9000 CSE 2,3 - 94 LILA METALLIC

  2. #2
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 319
    Medlem#
    10610

    Re: Svarta kolvar?

    Citat Ursprungligen postat av Processor
    Halloj.
    Har precis tagit av toppen på bilen för att byta packning och kamkedja och konstaterat att mina kolvar är helt svarta samt även ventilerna e svarta vad kan detta bero på? Liksom en "tjock" beläggning.
    Bilen har rykt blått lite till och från samt att turbon glappar in och ut men inte upp och ner ca en halv cm.
    Alltså axiellt inte radiellt.
    Mvh
    Fredrik

    En halv centimeter, din turbo är helt slut
    Den svarta beläggningen är olja som har letat sig upp från turbon och förbränts i cylindrarna, och tack vare det så har det blivit svart.
    Det är verkligen dags för dig att byta turbo, då kommer detta problem att försvinna.
    Det kan nog bli lite jävligt att få rent, men skrapa av det värsta med nån slags skrapa och ta stålull och finputsa med, så har jag gjort på en gammal motor och det vart perfekt.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 370
    Som sagt din Turbo måste vara helt slut!

    Kan räcka med at torka av kolvarna med papper, men stålull kan nog behövas!

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 619
    Hur långt har bilen gått ? Är turbon bytt ?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristianstad, SKÅNE
    Inlägg
    162
    Turbon vet jag inget om tyvärr..
    Köpte bilen för en månad sedan, men e det någon som ligger på en tb2531 eller en td04 så e jag inte sen o köpa.
    Har även lagt ut på Köpes...
    Mvh
    Fidde
    Fredrik Nilsson Medlem #5846#
    SAAB 9000 CSE 2,3T ltt (än så länge) - 96 SILVER
    SAAB 9000 CSE 2,3 - 94 LILA METALLIC

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 139
    Stålull skulle jag hålla mig ifrån ifall du inte menar plocka ner motorn helt och tvätta innan sammansättning. Det lossar ju järnbitar från ullen som man inte vill ha överallt, ta istället t.ex. CRC-gasket remover och spraya på sotet så löses det upp så fint så. Ungsrengöring borde också funka men det har jag inte testat.

    Eller så putsar du med någon hård björntunga som inte släpper partiklar från sig.

    Byt turbon också, sådär skall det INTE vara. Vad tar sdcc för beg friska turbosar?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Stålull skulle jag hålla mig ifrån ifall du inte menar plocka ner motorn helt och tvätta innan sammansättning. Det lossar ju järnbitar från ullen som man inte vill ha överallt, ta istället t.ex. CRC-gasket remover och spraya på sotet så löses det upp så fint så. Ungsrengöring borde också funka men det har jag inte testat.

    Eller så putsar du med någon hård björntunga som inte släpper partiklar från sig.

    Byt turbon också, sådär skall det INTE vara. Vad tar sdcc för beg friska turbosar?
    Ett gammalt trick för att lösa upp sot i förbränningsrummet är att försiktigt tillsätta vatten med insugsluften då motorn går.

    Lahegas fälgtvätt är annars ganska bra på sot (och det mesta) som sitter på aluminium. Efterlämnar en ren lätt oxiderad yta. Med detta, vatten och en borste kan man me lätthet rengöra toppen men kolvarna är ett större problem ifall man inte vill ta ur dem ur motorn.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristianstad, SKÅNE
    Inlägg
    162
    Aj Aj Aj...
    Ingen vacker syn det där med balansaxelkedjan....
    Inga tänder kvar på dreven...
    Nu har jag allt utom turbon bara....
    Kolvar samt toppen är fixad med rostlösningsmedel he he he..
    Så nu blänker det minsann..
    Fredrik Nilsson Medlem #5846#
    SAAB 9000 CSE 2,3T ltt (än så länge) - 96 SILVER
    SAAB 9000 CSE 2,3 - 94 LILA METALLIC

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •