Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Check engine - hittat en läcka (bild). Löst, hoppas jag

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    66

    Check engine - hittat en läcka (bild). Löst, hoppas jag

    Detta är slags fortsättning på en tidigare tråd jag skrev för ett par dar sen.
    Men nu har jag nya och andra frågor så jag tar dem här istället för att fortsätta på den förra.

    I korthet: Check engine-lampan har tändts och det enda skilnaden jag har märkt är att bilen varit lite törstigare senaste veckan/veckorna. Tomgång och temperatur är normala och den startrar som vanligt. Bilen är en 9-3 99' 154hk ltt.

    Var ute vid bilen för att se om man kunde hitta något uppenbart fel, typ en lös slang eller kontakt eller liknande.
    Upptäckte ett pysljud som verkade komma från området någonstans vid/nedanför tändstyrningsboxen (eller vad den nu heter).
    Efter att ha letat och lyssnat och lyft bort den där plastkåpan ovanpå motorn så hittade jag en slang som har en ganska stor spricka.

    Kolla på bilden nedan. Det är den slangen som är röd på bilden. (Har bara photoshoppat den för att ni ska se vilken det är, slangen är svart egentligen)



    Här är en närbild på sprickan:


    Frågor:
    Vad är det för slang? Vad heter den och vad gör den?
    Hur alvarligt är det? Är det bråttom eller kan jag köra på det ett litet tag med en provisorisk lagning, typ tejp? Ska serva snart och man kanske kan tills dess.

    Testade att klämma ihop sprickan medan motorn var igång och då sjönk tomgångsvarvet rejält en sekund för att sedan stabilicera sig och gå normalt igen. Pysljudet försvann men Check engine slocknade inte. Hade en kompis som kollade i bilen under tiden. Men man kanske måste stänga av, klämma ihop och starta igen, för att den ska slockna?

    Som ni märker är jag inte någon kung på sånt här men hoppas att ni kan hjälpa mig.

    Mvh
    /pegul

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Så vitt jag ser så är det n slang för kolkanisterurluftning. Du, teja inte, byt den trasiga snutten.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    66
    Jo, bytas ska den ju. Tänkte väl mest om det var någon fara att köra med det eller inte. Tejpförslaget var ett skott från höften.

    Så, hur allvarligt är det? Och förresten: kolkanisterurluftning. Kan du förklara närmare?

    * En eloge för avsaknad av särskrivning i kolkanisterurluftning.

    /pegul

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Njaoe, äsch, i nödfall så kan du köra lugnt, men det är ju "busenkelt" att fixa.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 243
    Citat Ursprungligen postat av pegul
    Och förresten: kolkanisterurluftning. Kan du förklara närmare?
    Det skall stå i instruktionsboken. Titta där för där är en bättre förklaring än du kan få en lördagkväll.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    66
    Ok, ska kolla i boken och se om jag hittar.

    Jag hade lite taskig belysning när jag var ute vid bilen.
    Jag såg inte då att slangen är skarvad med en liten snutt men det ser man ju bättre på bilden.



    Men vad är det där för slangklämma?
    Ser ut som man behöver någon specialtång för att öppna den.

    /pegul

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 818
    det går lika bra med en tång

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    66
    OK, vanlig tång. Antar att de går att ersätta med "vanliga slangklämmor" om man råkar sabba de som sitter där vid demontering.

    Någon som har en aning om vad det bör vara för typ av slang.
    Något man kan hitta på en bättre mack eller måste jag till Mekonomen eller annan bildelsbutik?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    198
    Åk du till närmsta mack och se om de har någon likvärdig slang (ta den gamla med dej).

    Lycka till

    //Jenz
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 377
    Vet inte vad för typ av slang det ska vara, men jag skulle ta med slangen till macken o leta upp en liknande. Så länge det är tätt lär det ju vara bättre än en slang med stor spricka .

    Du behöver nog inte vara orolig för at ha sönder slangklämman. Bara att trycka ihop de 2 "piggar" som finns på den m.h.a lämplig tång.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    66
    Då så!
    Har bytt den lilla slangstumpen men Check engine lyser fortfarande. Troligtvis är den trasiga slangen bara en del av problemet för nu när det är tätt igen så gör tomgången ett ganska djupt dopp ibland.
    Den doppar under någon sekund och det händer med ca 1 minuts mellanrum. Går ner till 600 rpm ungefär och sedan upp till normalt igen.

    Förut, när den spruckna slangen satt där, så gjorde tomgången en dipp om man tog tag i slangen och tryckte ihop läckan. Nu gör den dippen lite då och då.

    Dessutom ligger nog tomgången liiite högre är normalt, närmare 1000 rpm istället för strax under det strecket, ca 900 rpm.

    Funderar på om läckan kan ha funnits där en längre tid fast varit mycket mindre. Sedan har sprickan blivit större och felet blivit så strort att Check engine tändts. Kan det vara så att motorn/tändningen adapterat och kompenserat för felet och nu behöver adapteras om?

    Jag har bara startat bilen efter bytet av slangen. Har inte varit ute och åkt ännu. Vill få lite info först här.

    Har en tid bokad på Saab om ett par dagar så om det inte går att lösa innan dess så får man väl öppna lädret och ställa in julen.
    Så om någon kan bistå med hjälp så vore det alldeles förträffligt.

    /pegul

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    312
    Har inte en susning vad det kan bero på om jag ska vara ärlig men har du testat att rycka strömmen på batteriet så du "nollar" den? En del felkoder försvinner tydligen och CE slocknar, Iaf var det så på min NG900, jag vet inte hur det är på 9-3 men det är ju rätt lätt att testa!

    Om det inte funkar så be Saab kolla med Tech2 vad det är för felkod, visar det sig att det är pga slangen så kan dom ju släcka den bara.
    9-3 2,0t -01

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Håller med inlägget ovan, lossa batteripolens minusklämma, gå två varv runt bilen, återanslut. Notera att bilen kan bete sig lite skumt i början innan den har gosat till sig.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    66
    Fast dipparna i varvtalet lär väl inte påverkas av att jag rycker batteripolen utan bara Check engine-lampan, eller?

    Någon som har en aning om varvtalsdipparna? Kan det vara en adaptionsgrej?

    /pegul

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Citat Ursprungligen postat av pegul
    Fast dipparna i varvtalet lär väl inte påverkas av att jag rycker batteripolen utan bara Check engine-lampan, eller?

    Någon som har en aning om varvtalsdipparna? Kan det vara en adaptionsgrej?

    /pegul
    Japp, precis därför två stycken redan gett dig förslaget att lyfta av batteriepolen ett tag för att den ska få göra en ny från grunden.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    66
    OK, så det enda sättet att adaptera om är att lyfta minuspolen på batteriet? Ska testa det i så fall.

    Eventuella felkoder ligger väl kvar fast att man har lossat minuspolen?

    /pegul

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Det enklaste o snabbaste är att lossa batteripolen, du förlorar då tidigare adaptioner och felkoder. Man börjar så att säga på nytt igen.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    66
    OK, så om jag lyfter batteripolen så finns det chans att varvtlet rättar till sig. Utöver det så tappas alla tidgare inställningar och en ny adaption påbörjas. Bilen kommer då att gå lite kasst tills den har adapterat om.

    Allt rätt uppfattat så långt?

    Hur länge dröjer det (hur mycket måste köras) innan adaptionen är klar?

    Kan man hjälpa det på traven eller något man ska tänka på under adaptionen?

    Tips mottages gärna.

    /pegul

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Nä, kör som folk....
    Det är iofs så att om man detaljerat känner till allt pnuttifikationer så trillar adaptionerna igenom snabbare, men det är lite överkurs.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    66
    Tog bort minuskabeln från batteriet och (just) nu är Check engine släckt.
    Tomgången har stabiliserat sig den också ock jag har bara hört ett par enstaka små dipp, fast då inte lika djupt utan ner till ca 800rpm.

    Har varit ute och åkt en liten sväng och det kändes normalt.
    Hade inte tillfälle att acca riktigt ordentligt dock. Lite för tät trafik då jag var ute. Får testa lite mer sen. Kan tänka mig att adaptionen behöver "hela registret" för att göra alla inställningar.

    Så, peppar peppar, kanske har det ordnat till sig. Jag vågar inte andas ut helt ännu.

    Men strort tack i alla fall till er alla som har bistått med hjälp.
    Tackar och bockar!

    Mvh
    /pegul

Liknande ämnen

  1. Släcka Check Engine? LÖST
    Av stfu_rtfm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 12:38
  2. [LÖST] Check Engine lampan lyser! OG9-3 -99 T5
    Av rodde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 17:13
  3. Check Engine 900s -90 - *problemet löst*
    Av Mafnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 22:15
  4. Check Engine *LÖST*
    Av HCHC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 23:29
  5. Check Engine 12432 [LÖST!]
    Av sundberg84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 11:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •