Sidan 15 av 29 FörstaFörsta ... 5131415161725 ... SistaSista
Resultat 281 till 300 av 568

Ämne: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

  1. #281
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Sv: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Om jag förstått rätt kan min icm2 enkelt bytas till icm3 i mitt 300w system om än med hjälp av tech 2. Om jag vill ha navfunktionen, vad krävs då?
    Gpsenhet?
    Antenn?
    Dvd? Behåller man cdväxlaren i bagagen?

    Är detta en smidig och rimlig operation eller bör jag redan nu begrava tanken?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    - 9-3 SS Aero cab -04

  2. #282
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Sv: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av Dadid
    Om jag förstått rätt kan min icm2 enkelt bytas till icm3 i mitt 300w system om än med hjälp av tech 2. Om jag vill ha navfunktionen, vad krävs då?
    Gpsenhet?
    Antenn?
    Dvd? Behåller man cdväxlaren i bagagen?

    Är detta en smidig och rimlig operation eller bör jag redan nu begrava tanken?

    _
    Inte super avancerat...

    viewtopic.php?f=30&t=263659
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #283
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Kollade just på bildelsbasen.
    Pinalerna verkar värderas som guld!
    Skall det behöva kosta 6000? 4000 känns blodigt nog i relation till alternativen.
    Går de åt eller blir de hyllvärmare?
    - 9-3 SS Aero cab -04

  4. #284
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    32

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hej! Har införskaffat mig min förstabil SAAB 93-SS AERO-04. Jag har ingen koll på vilket ljudpaket jag har..? Det är en liten display där man kan välja radio, cd eller system har jag för mig. Säger det er något?

    Som ni säkert förstår vill jag ha lite bättre ljud i kärran. Är inte jättehaj på detta och förstår en bra bit ifrån allt som trådskaparen skrev (en oerhört lärorik tråd, bara att jag är ny.) Men tänkte att börja med att byta högtalarna i panelen och hatthyllan, några invändningar?
    Kan man byta ut högtalarna i dörrarna med?
    Kommer detta att göra en stor skillnad?

    Ge mig gärna bästa möjliga högtalare till passande kit.
    MVH
    Andreas

  5. #285
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    32

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av DeaZz
    Hej! Har införskaffat mig min förstabil SAAB 93-SS AERO-04. Jag har ingen koll på vilket ljudpaket jag har..? Det är en liten display där man kan välja radio, cd eller system har jag för mig. Säger det er något?

    Som ni säkert förstår vill jag ha lite bättre ljud i kärran. Är inte jättehaj på detta och förstår en bra bit ifrån allt som trådskaparen skrev (en oerhört lärorik tråd, bara att jag är ny.) Men tänkte att börja med att byta högtalarna i panelen och hatthyllan, några invändningar?
    Kan man byta ut högtalarna i dörrarna med?
    Kommer detta att göra en stor skillnad?

    Ge mig gärna bästa möjliga högtalare till passande kit.
    MVH
    Andreas

  6. #286
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Vad det är för ICM (display) avslöjar inte så mycket om vad du har för grejor i övrigt.
    Har du bara två högatalare i instrumentpanelen och två 4" i hatthyllan så har du 75w-systemet.
    Har du en centerhögtalare i i-panelen och högtalare i dörrarna så har du 150w-systemet.
    Har du därutöver även 6x9" i hatthyllan så har du 300w-systemet.

    Störst utbyte får du nog av att byta 3,5"-högtalarna i instrumentpanelen (ej den i mitten utan endast de två ute i kanterna).
    Läs i tråden så finns det förslag på vad du kan använda för högtalare till detta.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  7. #287
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    32

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Vad det är för ICM (display) avslöjar inte så mycket om vad du har för grejor i övrigt.
    Har du bara två högatalare i instrumentpanelen och två 4" i hatthyllan så har du 75w-systemet.
    Har du en centerhögtalare i i-panelen och högtalare i dörrarna så har du 150w-systemet.
    Har du därutöver även 6x9" i hatthyllan så har du 300w-systemet.

    Störst utbyte får du nog av att byta 3,5"-högtalarna i instrumentpanelen (ej den i mitten utan endast de två ute i kanterna).
    Läs i tråden så finns det förslag på vad du kan använda för högtalare till detta.
    Om jag byter dom i instrumentpanelen, kan jag fortfarande sätta tillbaka "gallret" över dom?

  8. #288
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Det beror ju lite på vilken högtalare du väljer att gå med.
    Med mina Kicker KS35 fick jag slipa lite på insidan av gallret för att de inte skulle ligga emot och orsaka lite missljud.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  9. #289
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    32

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Dessa 3,5" i panelen skulle det göra skillnad?
    http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16225

  10. #290
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Det tror jag definitivt gör skillnad.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  11. #291
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Mantorp
    Inlägg
    35

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Jag satte i såna och det blev lite skillnad till det bättre. Men vänta dig inget underverk
    Saab 9-3 -05 SS Vector Navigator Infotainment Plus

  12. #292
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    vad för typ baslåda är passande för ss kaross ? har en jbl låda färdigbgd funkar det eller ska man bygga tättslutande mot skidlucka?


    kan man tjuva remote vid amp 2?
    9-5 2.0t 08 biopower

  13. #293

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Behöver hjälp som jag beskrivit i denna tråd viewtopic.php?f=6&t=326793

    Har läst igenom hela Faq men ser inget svar på mina frågor där
    Audi S4 4.2L Quattro 2006

    *såld* 9-3 2.0T Vector 05:a *Såld* 9-5 2.3T SportCombi *Första Såld* 900T SportCoupe Bästa*

  14. #294

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Tjena gubbs. Hängde lite här förr i tiden då jag rattade en mysigt upphottad 9000 CD 2,3:a. Sedan en tid tillbaka är det en 9-3 2006 1,8 Vector som gäller. Kul att vara tillbaka. Hade jag anat hur svårt det skulle vara att bygga ljud i den vete fasen om jag inte hade köpt en annan bil. Men nu är det som det är.

    Kort resumé: jag har ett gammalt DLS UR36S-system (trevägs), ett femkanals CA50-steg och en MW110-steg i låda samt en Pioneer DEH9400MP-spelare. Tanken var att sätta in det här i Saaben. Efter att ha läst tusen trådar om fiber, AMP1, ICM, EHU och annat elände har jag nu börjat med att byta middar och diskanter fram. Till saken hör att jag fullständigt suger på el. Däremot har jag bra öra och vet att det kan låta så oerhört mkt bättre än nu.

    Har anslutit en 28 mm flatstiftskabelsko till originaluttaget, dragit kablage därifrån till filtret som hör till DLS-systemet, och sedan kablar ut till middar och diskant. Ljudet blev avsevärt bättre än innan, men dels ligger det ett tydligt brus på nu (jag antar att det har att göra med att systemet inte orkar driva tillräckligt, men vet inte) och dels grötar basen och slår igenom. Eftersom alla redan sagt att originalbasarna behöver mer krut och/eller dämpas i dörrarna var basbiten däremot ingen överraskning.

    Mitt problem är att nästa steg - koppla på steg till framsystem vilket jag antar behövs för att komma runt bruset och få systemet att orka - och börja greja med dörrar, dämpning, byte av element och påföljande problem med 2/4 ohm, AMP1 och annat, är för mycket för mig.

    Vad tror ni att det hade kostat att lämna in bilen till en billjudsfirma och fixa hela skiten? Klarar de ens av det? Med fiberoptiken krävs det ju nästan att man byggt i en 9-3:a 2006 tidigare, om man vill byta HE samt få in steg och bas. 10 papp kommer man inte långt med, antar jag. Känns riktigt trist att ha bra grejer men att det är så svårt att använda dem. Har fått jättemycket tips av ChriZtoffer men han kan ju inte finnas på 24/7-jour för mig heller.

    Det finns ju flera lösningar på problemet med lågnivå, fiber, steg m.m., nöja sig med framsystemet och skita i bas, DSP, bygga ett helt parallellt system o.s.v., men jag känner redan nu att jag inte kommer nöja mig med som det låter nu. Jag vet att det kan låta så mycket bättre. Vad fasen, jag är snart 40 bast, jag förtjänar bra billjud! Särskilt när jag har första "egna" bilen på sex år. (Vi skaffade barn och därmed en bättre bil och sambon kör hellre Fiestan. )

    Kan det finnas nån här på forumet i Gbg-området som jobbar extra och vill bygga? Jag har tyvärr varken el-kompetensen eller tiden att göra allt själv, och betalar hellre. Nån som vet nån butik som gjort just en 9-3 06-installation annars? Det hade underlättat en hel del. Kan ju alltid ringa DLS i Gbg och höra i alla fall.

    Som det brukar heta, tacksam för tips! Grym FAQ.

  15. #295
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av Tompa Tveskägg
    Tjena gubbs. Hängde lite här förr i tiden då jag rattade en mysigt upphottad 9000 CD 2,3:a. Sedan en tid tillbaka är det en 9-3 2006 1,8 Vector som gäller. Kul att vara tillbaka. Hade jag anat hur svårt det skulle vara att bygga ljud i den vete fasen om jag inte hade köpt en annan bil. Men nu är det som det är.

    Kort resumé: jag har ett gammalt DLS UR36S-system (trevägs), ett femkanals CA50-steg och en MW110-steg i låda samt en Pioneer DEH9400MP-spelare. Tanken var att sätta in det här i Saaben. Efter att ha läst tusen trådar om fiber, AMP1, ICM, EHU och annat elände har jag nu börjat med att byta middar och diskanter fram. Till saken hör att jag fullständigt suger på el. Däremot har jag bra öra och vet att det kan låta så oerhört mkt bättre än nu.

    Har anslutit en 28 mm flatstiftskabelsko till originaluttaget, dragit kablage därifrån till filtret som hör till DLS-systemet, och sedan kablar ut till middar och diskant. Ljudet blev avsevärt bättre än innan, men dels ligger det ett tydligt brus på nu (jag antar att det har att göra med att systemet inte orkar driva tillräckligt, men vet inte) och dels grötar basen och slår igenom. Eftersom alla redan sagt att originalbasarna behöver mer krut och/eller dämpas i dörrarna var basbiten däremot ingen överraskning.

    Mitt problem är att nästa steg - koppla på steg till framsystem vilket jag antar behövs för att komma runt bruset och få systemet att orka - och börja greja med dörrar, dämpning, byte av element och påföljande problem med 2/4 ohm, AMP1 och annat, är för mycket för mig.

    Vad tror ni att det hade kostat att lämna in bilen till en billjudsfirma och fixa hela skiten? Klarar de ens av det? Med fiberoptiken krävs det ju nästan att man byggt i en 9-3:a 2006 tidigare, om man vill byta HE samt få in steg och bas. 10 papp kommer man inte långt med, antar jag. Känns riktigt trist att ha bra grejer men att det är så svårt att använda dem. Har fått jättemycket tips av ChriZtoffer men han kan ju inte finnas på 24/7-jour för mig heller.

    Det finns ju flera lösningar på problemet med lågnivå, fiber, steg m.m., nöja sig med framsystemet och skita i bas, DSP, bygga ett helt parallellt system o.s.v., men jag känner redan nu att jag inte kommer nöja mig med som det låter nu. Jag vet att det kan låta så mycket bättre. Vad fasen, jag är snart 40 bast, jag förtjänar bra billjud! Särskilt när jag har första "egna" bilen på sex år. (Vi skaffade barn och därmed en bättre bil och sambon kör hellre Fiestan. )

    Kan det finnas nån här på forumet i Gbg-området som jobbar extra och vill bygga? Jag har tyvärr varken el-kompetensen eller tiden att göra allt själv, och betalar hellre. Nån som vet nån butik som gjort just en 9-3 06-installation annars? Det hade underlättat en hel del. Kan ju alltid ringa DLS i Gbg och höra i alla fall.

    Som det brukar heta, tacksam för tips! Grym FAQ.
    De flesta som bygger riktigt ljud i en SS/SC 9-3 av äldre modell brukar bygga ett separat system...
    Bara att dra helt nya kablar till allt då.

    Den nya huvudenheten sätter man tex i gamla cd-spelar-facket eller i handskfacket.
    Sedan behåller man org radio, kopplar org kablarna till vä. fram-högtalare till centern för att få ut blinkers-klick o varningsljud.

    Tricket brukar vara att skarva optiken om man vill mecka bort cd-spelaren.
    Lägger du huvudenheten i handskfacket kan ju allt sitta kvar.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  16. #296
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Tricket brukar vara att skarva optiken om man vill mecka bort cd-spelaren.
    Lägger du huvudenheten i handskfacket kan ju allt sitta kvar.
    Det går även att skruva isär sin cd-spelare såpass mycket att man bara behåller själva elektroniken från den och får då kvar bara en liten del av det hela som man kan gömma ganska bra (har själv testat att göra en sådan "by-pass" av en cd-spelare där själva mekaniken la av, men ej ännu byggt vidare på konceptet).
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  17. #297
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Godafton kära Saab ägare.

    Till och börja med ska jag nämna att jag är total färsking när det kommer till Saab. Ber om ursäkt i förväg om jag uppfattas som dum.

    Hur som haver. Stressad, kräksjuk och med min systers stinkande hund i bakluckan som inte gjorde mitt tillstånd bättre gav jag mig ut till ingenmansland för att göra mitt första riktiga bilköp.

    En Saab 93SS aero -03, pedantskött verkligen och är förälskad.*

    Dock är ljudet under all kritik. Detta hade jag dock redan innan läst mig till. De positiva övervägde det negativa med råge, så slog till ändå.

    Idag när jag var ute och körde lyckades mitt vänstra öra dra slutsatsen att från vänster kommer inget ljud. Jag försökte mödosamt lirka in huvudet mellan ruta och instrument panel och förutom fettfläckar över rutan lyckades jag nästan klippa ett par tyskar på cykel.*

    Hur som, inget ljud vänster fram. Efter tittat i manual kom jag även fram till att högtalare ska finnas i dörren. Mycket riktigt kunde jag urskilja högtalare genom nätet. Inte ett knyst därifrån heller.

    Så, finns det något jag själv kan kontrollera eller är det Saab verkstad som gäller?*

    Tackar ödmjukast för svar.

    Mvh
    Maximiliam

  18. #298

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Tack Perr och cactuz.

    Det verkar som alternativen lite grovt är att behålla originalenheten, löda eller skarva in sig efter AMP 1, sätta en hög/lågnivåomvandlare eller DSP där, gå vidare till steg och sedan koppla "som vanligt", eller dra ett helt nytt system, och då antingen greja massa med originalenhet och fiber, eller placera HE:n nån annanstans.

    Först tänkte jag "Grymt, om man sätter en omvandlare eller DSP efter AMP 1 slipper man ju all kabeldragning", men det blir ju en del ändå eftersom det ska dras från undersida stol till steg och därifrån till alla element. Ingen större vinst på kabeldragningssidan då, antar jag.

    Båda alternativ innehåller ju en del meckande och kopplandet är inget jag gör själv mer än några plus till plus, typ . Däremot hade jag kanske kunnat förbereda, riva inredning och fördra en del kablage. Jag hade ju gärna bytt ut huvudenheten i originaluttaget, men har förstått att det är rätt överkurs att greja med fiberdelen. Ska den in i handskfacket får man borra och kan inte göra särskilt mkt under färd. Har visserligen rattenhet till min HE, men ändå. Den är dessutom skitful.

    Vad tror ni en hel installation kostar idag i butik? Har för mig att det låg på runt tio papp för åtta, tio år sedan.

  19. #299

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Förresten, cactuz, du råkar inte vara grym på fiberbiten (eller nån annan som läser, givetvis)? Det hade ju varit coolt om man hittat nån i Gbg-området man kunnat pynta för att kika på det. Tvivlar på att några billjudsbutiker har lust att ge sig på det.

    Det lutar åt att jag gör en helt ny installation. Drar kablar själv och/eller med hjälp av svågern, pillar lite med diverse och sen får DLS eller nån koppla och ställa in. Då lär jag spara en hög tusenlappar mot att låta dem göra allt iaf. Hade gärna sett min huvudenhet i originalsloten, men fibern ger jag mig inte på själv. Fasen, jag är glad om jag fixar plus på plus.

  20. #300
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Jag har ju inte gjort något ännu faktiskt i min, men har lite planer och funderingar på hur man kan lösa ett och annat och vill du bolla idéer så kanske jag har en och annan.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •