Sidan 13 av 29 FörstaFörsta ... 3111213141523 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 568

Ämne: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

  1. #241
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    29

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hei og takk for svar. Jeg kjøper meg et sett av kicker-høyttalerne som er omtalt høyere opp i tråden og bytter høyre og venstre i instrumentbordet, men spør også om det er lønnsomt(prisværd) og om det blir bedre lyd dersom jeg bytter flere av høytalerne, uten større inngrep i bilen? Spør også etter i så fall hvilke høytaler som bør byttes først og om dere kan hjelpe meg så mye at dere foreslår merke og modell (gjerne med link)? Bilen har høytalere i instrumentbordet (3stk), framdører og 4stk i hattehyllen (har jeg oversett noen?)
    Det blir absolutt mest rock og metall i min bilstereo.

    Mvh. Morten

  2. #242
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Monterade in mina nya Amega Q-Cox350 i vår 9-3SC TiD 2006 med 150W-ljudsystemet igår. Att det skulle bli skillnad mot de gamla högtalarna visste jag ju, men vilket ljud! Synd bara att man snabbt insåg att åtgärder måste till när det gäller basarna i dörrarna för nu skallrar det bra i plasten.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  3. #243
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    123

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Ska hämta min 9-3 ss -05 till veckan och har främst en fundering som säkert redan behandlats i tråden tidigare, men som jag missat..

    Jag tror bilen har 150w-ljudpaket, och någon gång i framtiden skulle jag nog vilja koppla in en baslåda..
    Med AMP1 kunde man endast få ut 40hz och uppåt om man lödde in sig på kontakten vid slutsteget?

    Det är med andra ord omöjligt att plocka en fullrange-signal utan AMP2?

    Ber om ursäkt om ämnet varit uppe tidigare

  4. #244
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    29

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Monterade in mina nya Amega Q-Cox350 i vår 9-3SC TiD 2006 med 150W-ljudsystemet igår. Att det skulle bli skillnad mot de gamla högtalarna visste jag ju, men vilket ljud! Synd bara att man snabbt insåg att åtgärder måste till när det gäller basarna i dörrarna för nu skallrar det bra i plasten.
    Hei, er bassene i seg selv bra nok sammen med de nye høytalerne dine, eller tenker du at det er nødvendig å bytte ut disse også?
    Blir spennende å følge med på hva du gjør for å eliminere skrangling i dørene. Er det innertrekket og høytalergalleret som skrangler eller er det noe annet inne i døren? Er det kun basselement det som sitter i døren originalt?

    Mvh Morten

  5. #245
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    29

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hei. Jeg må be om hjelp igjen. Fikk mail fra xtremecar.no. De sliter med å få tak i Kicker KS35, som jeg har kjøpt, men de tilbyr meg Kicker DS35 og noen kroner i retur. Her er en link til en sammenlikning mellom de to høyttalerne; http://www.xtremecar.no/catalog/product_compare/index/

    Tør noen av dere se litt på mælene og si meg om disse vil passe og gjøre samme nytte som KS35?
    Mvh Morten

  6. #246
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Gnosjö
    Inlägg
    52

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Fibersystemet som skickar informationen mellan enheterna i ljudsystemet är en så kallad O-bus, datan går alltså i som en cirkel. För att systemet ska fungera så får denna inte vara bruten, då kommer ingen information någonstans. Därmed så kan du inte bara koppla in din AMP2 utan du måste leda om signalen som går vid AMP1 (tror jag det är) så att den går vidare via AMP2.
    Hej igen,

    nu har jag börjat greja lite. Lyfte upp stolen och kopplade ur utgående kabel ur AMP1 och kopplade in kabeln som låg löst bredvid och då fick jag signal till AMP2. Kopplade alltså utgående från AMP1 till inkommande på AMP2.
    Är det någon som vet var utgående signal från AMP2 tar vägen och var jag ska koppla om den?
    Saknar blinkljud mm. så jag antar O-busen är bruten. Optiska signalen borde väl gå vidare trots att jag inte gift in AMP2?
    Mattias Nordenström
    SAAB 9-3 Aero 2005

  7. #247
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hur pass djupa element går det in i dörrarna på SS/SC? Jag har ett par DLS 6,5:or från ett DLS R36-system liggandes som säkert skulle göra en hel del för ljudet. Monteringsdjupen på dem är 78mm.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  8. #248
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Gnosjö
    Inlägg
    52

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av Norden
    Är det någon som vet var utgående signal från AMP2 tar vägen och var jag ska koppla om den?
    Saknar blinkljud mm. så jag antar O-busen är bruten. Optiska signalen borde väl gå vidare trots att jag inte gift in AMP2?
    Igårkväll ryckte jag loss mattan och följde helt enkelt kablarna från AMP1 framåt. Till vänster om pedalerna hängde en optisk kabel för sig själv och 5cm till vänster om denna var en kontakt med de andra två kablarna - bytte plats på 2st och vips så spelar det musik, blinkljud med mera fungerar. Passade på att montera AUX-ingång så på Onsdag ska de in med TECH2 och dra igång alltihop.
    Mattias Nordenström
    SAAB 9-3 Aero 2005

  9. #249
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Gnosjö
    Inlägg
    52

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Tänkte jag skulle komplettera med lite bilder för att förtydliga hur jag installerade AMP2 i skuffen. AMP2 fick jag med när jag köpte bilen. Fiberkablarna är fördragna för detta, även ström och jord finns fördraget, till vänster i skuffen. Det jag behövde införskaffa var plasthöljet som håller kontakten till ström/jord/högtalarkablar samt kontakten till de optiska kablarna.

    För att få optisk signal till AMP2 måste det kopplas om vid AMP1 under förarsätet. Jag valde att lossa de två torx-skruvarna som håller sätet i bakkant. I framkant hakar man bara av stolen.


    Slutsteget sitter med en torxskruv, därefter snäpper jag loss kontakten, drar ur kontakten som håller de optiska kablarna. En blå liten låsning trycks ut för att lossa dem, det är utkommande som ska bytas mot den som hänger bredvid som synes.



    Nu ska det finnas signal till skuffen.


    Monterade väck lite plast för att komma åt kontakten till vänster om pedalerna, kabeln som hänger fritt vid sidan av ska nu ha signal.



    När jag gjort detta började de nya högtalarna jag monterat i hatthyllan spela. Behövde man inte in med TECH2 och ändra? Eller är TECH2 för att ändra frekvensen de spelar?
    Ska i alla fall in med bilen på torsdag så de får gifta in min AUX, får vi se vad de säger om AMP2.
    Mattias Nordenström
    SAAB 9-3 Aero 2005

  10. #250
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    29

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hei igjen. Jeg har kjøpt et sett Boston Acoustics-høyttalere for å bedre lyden http://www.ebay.com/itm/BOSTON-ACOUSTIC ... eo&vxp=mtr De skal inn i instrumentpanelets ytterkanter. Venter på høyttalerne, som jeg kjøpte på ebay. Ble i dag oppmerksom på at det sitter to høyttalere på hver side. Høyttalerne jeg har kjøpt er et toveis element. Får jeg problemer?

    Mvh. Morten

  11. #251
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    29

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hei igjen. Må slutte meg til de som mener at effekten av å bytte ut 3,1/2" i instrumentbordet, er overraskende stor Jeg gikk for Boston Acoustics SE35, kjøpte de gjennom ebay. Dette er kanskje ikke verdens beste høyttalerprodusent i flg de som har lyd som hobby eller levevei, men for meg ble det viktig å kjøpe et sett høyttalere som gikk inn problemfritt, uten å måtte modifisere noe som helst. De bygger lite i høyden og gikk greit under høyttalergrillene. De gir opplevelsen av å fylle ut lydbildet på en veldig god måte. Har prøvd de skikkelig med kraftfull og detaljrik metall på stereoen Anbefales.
    Mye vil ha mer, så hva blir neste oppgradering nå? Det virker å være vanskelig å finne dørhøyttalere og erstatning for de store høyttalerne i hattehylla, men hva med 4"erne i hattehylla? Hva har dere byttet til der?

    En nabo påstår at man kan bytte motstand på 4ohms høyttalere, slik at de blir 2ohm. Stemmer det?

    Mvh Morten

  12. #252

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hej!!!

    Ny här på forumetoch har köpt mig en Aero-03 SS.

    Läst tråden om billjud och verkar finnas lite olika sätt att gå tillväga om man vill uppgradera det. Bilen jag köpt har en ICM-2 huvudenhet och 150W systemet i bilen. Tror det iaf det sitter en centerhögtalare fram, 2 i panelen, 2 i dörrarna samt två små bak i hatthyllan.

    Har läst att det går att lösa högtalarproblemet på olika vis men frågan lyder: Går det inte ta högnivåsignalen med relä från amp1 och konvertera den till lågnivå och sedan dra den till slutsteg som driver baslåda samt till ett annat slutsteg som driver 6x9" högtalarna? Byter ju ut originalhögtalarna bak mot 6x9".

    Tack för att du tog dig tid!

    MVH // Johan

  13. #253

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hej !

    Jag har lite problem med min navigation, hoppas någon där ute har en aning om vad det kan vara.

    Har Saab Infotainment Plus, när jag trycker på navigation så säger den skivan ej läsbar. Trodde att det var fel på skivan och fick tag på en skiva från en likadan bil, men var ingen skillnad.
    Har även testat att dra ut "ström" sladden från dvd läsaren, men inget då heller.
    Någon som råkat ut för samma problem ?
    Vore grymt tacksam för svar !

    //Darko

  14. #254
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av Darko86
    Jag har lite problem med min navigation.....................
    Välkommen till forumet, men jag föreslår att du istället för att posta den här frågan i två trådar som handlar om helt andra problem startar en helt egen tråd med en välbeskriven rubrik, det finns många fördelar med det förfarandet.

    Här är förslag på lämpligt ämne på din nya tråd:
    "ng9-3 navigation läser ej skivan"

    Lycka till!
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  15. #255

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Ok, letat runt här en hel del och inte riktigt vetat vart jag ska ta vägen : )
    Men tack för att du svarade och förklarade hur jag skulle göra : )

    Tack

    Darko

  16. #256
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    26

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Googlat runt i några timmar nu men inte riktigt hittat vad jag söker.

    Jag har en 9-3 SC -06 med AS1 systemet. CD- spelaren har gett upp.
    Kan jag byta ut huvudenheten till en AS 2 från en -07, den som har en avlång display, en rund ratt i mitten och cd´n i huvudenheten? Passar kontakterna?

    Huvudenheten med den lilla mer fyrkantiga skärmen är det också en AS2 men en äldre? Hur ser en AS2 till en -06 ut? Tips på vart jag kan hitta en beg as3? Passar as3 mellan olika årsmodeller?

    Kan jag plocka ett steg (det till dörrsidorna) fån en 9-5:a på skroten? Passar kontakterna mot huvudenheten?

    Många frågor, men jag är helt borta, det finns ju hur många olika stereo varianter som helst till biljäveln. Jag vill bara ha en fungerande CD och hyfsat ljud, ska det behöva vara så svårt

    Tack på förhand.
    9-3 2.0T

  17. #257
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av geronimoe
    Jag har en 9-3 SC -06 med AS1 systemet. CD- spelaren har gett upp.
    Kan jag byta ut huvudenheten till en AS 2 från en -07, den som har en avlång display, en rund ratt i mitten och cd´n i huvudenheten?
    Nej! Inte samma. Passar inte.

    Citat Ursprungligen postat av geronimoe
    Kan jag plocka ett steg (det till dörrsidorna) fån en 9-5:a på skroten? Passar kontakterna mot huvudenheten?
    Nope! Se ovan.

    Vad skall du göra?

    Köp en "ny" CD-spelare på tex. bildelsbasen.se
    Alt. en cd-växlare.

    Sen kan man skaffa en poppigare huvudenhet.
    Men de heter inte AS1, AS2 o.s.v i en 9-3'a,

    Stereosystemen heter SS1 (80w) SS2 (150w eller SS3 (300w) och det är ganska mycket som skiljer.
    Du hittar sannolik bara info om detta i denna tråd. Googlar man hittar man nada.

    Huvudenheterna heter:
    ICM1 = utan display
    ICM2 = liten display
    ICM3 = navi-display

    ICM'arna måste giftas i och ur med en Tech2 för att det skall funka till 110%

    Och ingen av ovanstående innehåller CD-spelare. Den sitter separat längre ner i konsolen.


    Är e öken att bygga ljud i en SS/SC mellan 03-06. Man får byta ut alltihop för att få bra ljud.
    Går inte att bara byta förstärkare och högtalare. Låter "skit" ändå.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  18. #258
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    26

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av geronimoe
    Jag har en 9-3 SC -06 med AS1 systemet. CD- spelaren har gett upp.
    Kan jag byta ut huvudenheten till en AS 2 från en -07, den som har en avlång display, en rund ratt i mitten och cd´n i huvudenheten?
    Nej! Inte samma. Passar inte.

    Citat Ursprungligen postat av geronimoe
    Kan jag plocka ett steg (det till dörrsidorna) fån en 9-5:a på skroten? Passar kontakterna mot huvudenheten?
    Nope! Se ovan.

    Vad skall du göra?

    Köp en "ny" CD-spelare på tex. bildelsbasen.se
    Alt. en cd-växlare.

    Sen kan man skaffa en poppigare huvudenhet.
    Men de heter inte AS1, AS2 o.s.v i en 9-3'a,

    Stereosystemen heter SS1 (80w) SS2 (150w eller SS3 (300w) och det är ganska mycket som skiljer.
    Du hittar sannolik bara info om detta i denna tråd. Googlar man hittar man nada.

    Huvudenheterna heter:
    ICM1 = utan display
    ICM2 = liten display
    ICM3 = navi-display

    ICM'arna måste giftas i och ur med en Tech2 för att det skall funka till 110%

    Och ingen av ovanstående innehåller CD-spelare. Den sitter separat längre ner i konsolen.


    Är e öken att bygga ljud i en SS/SC mellan 03-06. Man får byta ut alltihop för att få bra ljud.
    Går inte att bara byta förstärkare och högtalare. Låter "skit" ändå.
    Tack. Då fattar jag lite mer. Det är CD´n nere som är paj. Tanken var att byta den och byta huvudenhet från 1 till 2 samt montera en amp1, montera högtalare i dörrarna och mitten av panelen och byta ut resten av högtalarna. Det duger nog bra åt mig. Som det är nu så tror man ju att det är fel på grejerna. Säljaren hade det tufft att övertyga mig om att ljudet SKA vara så kasst och att inget var trasigt eller saknades. Vilket skämt, bättre att inte ha stereo alls. Jag hoppas han eller hon som komponerat ljudsystemet får skämmas i all evighet.
    9-3 2.0T

  19. #259
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av geronimoe
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Nej! Inte samma. Passar inte.


    Nope! Se ovan.

    Vad skall du göra?

    Köp en "ny" CD-spelare på tex. bildelsbasen.se
    Alt. en cd-växlare.

    Sen kan man skaffa en poppigare huvudenhet.
    Men de heter inte AS1, AS2 o.s.v i en 9-3'a,

    Stereosystemen heter SS1 (80w) SS2 (150w eller SS3 (300w) och det är ganska mycket som skiljer.
    Du hittar sannolik bara info om detta i denna tråd. Googlar man hittar man nada.

    Huvudenheterna heter:
    ICM1 = utan display
    ICM2 = liten display
    ICM3 = navi-display

    ICM'arna måste giftas i och ur med en Tech2 för att det skall funka till 110%

    Och ingen av ovanstående innehåller CD-spelare. Den sitter separat längre ner i konsolen.


    Är e öken att bygga ljud i en SS/SC mellan 03-06. Man får byta ut alltihop för att få bra ljud.
    Går inte att bara byta förstärkare och högtalare. Låter "skit" ändå.
    Tack. Då fattar jag lite mer. Det är CD´n nere som är paj. Tanken var att byta den och byta huvudenhet från 1 till 2 samt montera en amp1, montera högtalare i dörrarna och mitten av panelen och byta ut resten av högtalarna. Det duger nog bra åt mig. Som det är nu så tror man ju att det är fel på grejerna. Säljaren hade det tufft att övertyga mig om att ljudet SKA vara så kasst och att inget var trasigt eller saknades. Vilket skämt, bättre att inte ha stereo alls. Jag hoppas han eller hon som komponerat ljudsystemet får skämmas i all evighet.

    Kan rekommendera "vår egen" Saab-skrot.

    www.sdcc.se
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  20. #260

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hejsan! Har tänkt köpa Amega q-cox 350, men behöver dessa ett steg för att lira ordentligt? Verkar vara delade meningar om detta. Någon som testat utan steg?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •