Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Besiktiga ALDRIG med hårt ställda Koni dämpare

  1. #1

    Besiktiga ALDRIG med hårt ställda Koni dämpare

    Hej !

    Skulle ombesiktiga igår min bil för följande fel:

    1. Dimljus högtställt
    2. Skyltbelysning , urfunktion
    3. Blinkers , höger ofärgad
    4. Bromsrör rostigt

    Han kollade bara på bromsrören och dimljuset. Efter att ha bromsat bilen så märkte han att dämparen inte gav med sig , eller som han sa "den är ju helt stumm" Efter 40 minuter + väldiga många olika besiktningsmän som skulle kolla och provköra så släppte de allt + dimljuset.

    "Vi har gjort fel och inte upptäckt detta när du besiktigade först , men åtgärda det till nästa gång"

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    ja dom godkänner ju inte generellt för stumma dämpare men man kan ju fråga sig varför man kör med dom så hårt ställda? Det brukar väl märkas på gången i bilen att de inte dämpar?

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    Nog dämpar det fast det är på hårdaste.. Har polare som haft stummast och nog dämpade det. Samt gick genom besiktningen..

    Surt dock att du ska råka upp för ån jävla besiktningsman.. Det verkar ha blivit grymt hårda då jag tycker man ser nya besiktningstrådar varje dag nu...

    Jag åkte på en grymt grinig jävel för 2veckor sedan.

    Först anmärkte han att det var olagligt med mina glödare i dimljusen. Jag sa att det inte är det och sa att han kunde kolla upp det om han ville. Han käftades imot och jag sa att han hade fel. Till slut kom en annan besiktningsman och sa att jag hade rätt, men då blev han grinig och började fälla mig för saker som jag inte ens hade på bilen...

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Gick han igenom med allt annat på plats?

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Moribound
    Nog dämpar det fast det är på hårdaste.. Har polare som haft stummast och nog dämpade det. Samt gick genom besiktningen..

    Surt dock att du ska råka upp för ån jävla besiktningsman.. Det verkar ha blivit grymt hårda då jag tycker man ser nya besiktningstrådar varje dag nu...

    Jag åkte på en grymt grinig jävel för 2veckor sedan.

    Först anmärkte han att det var olagligt med mina glödare i dimljusen. Jag sa att det inte är det och sa att han kunde kolla upp det om han ville. Han käftades imot och jag sa att han hade fel. Till slut kom en annan besiktningsman och sa att jag hade rätt, men då blev han grinig och började fälla mig för saker som jag inte ens hade på bilen...

    Skulle ju som sagt bara ombesiktiga för de saker som stod på pappret så jag hade ingen tanke på att ställa ner dämparna. Däremot stod de på det mjukaste när jag besiktigade första gången.

    Dimljuset som fortfarande inte satt enligt besktningsmannen släppte han helt efter har kört runt med bilen i 40 minuter. Började bli orolig att de skulle börja riva runt i motorn och se X-rör , Turbo , Intercooler , 9000 Motorfäste.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Gick han igenom med allt annat på plats?

    Mvh sasse
    Bilen som gick igen 14/11 klockan 12:45 har gjorts följande med

    Saab 900 2.3 Turbo (Saab)
    GTBB28 (Nordic & GIK)
    3 " Racekatalysator (Ferrita)
    3 " Downpipe (Ferrita)
    2.5 " Från katalysatorn (Ferrita)
    Open Air från (K&N)
    Extraktorgrenrör från (Speedparts)
    4 St Volvo R Gröna Spridare (Maptun)
    Alu Intercooler (Speedparts)
    Saab 9000 T5 2.3 Vevaxel
    Saab 9000 T5 Kolvar & Stakar
    Viggen koppling (Speedparts)
    Nordic T5 Special (Nordic)
    Bortplockade VP (Nordic)
    HKS SSQV (Julklapp från Flickvännen)
    Bortplockad balansaxelkedja
    Byggt luftfilter bakom högerdimljus


    Det ända jag har ändrat tillbaka är luftboxen + original dump som läcker utan dess like

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Grattis
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Citat Ursprungligen postat av Moribound
    Nog dämpar det fast det är på hårdaste.. Har polare som haft stummast och nog dämpade det. Samt gick genom besiktningen..

    Surt dock att du ska råka upp för ån jävla besiktningsman.. Det verkar ha blivit grymt hårda då jag tycker man ser nya besiktningstrådar varje dag nu...

    Jag åkte på en grymt grinig jävel för 2veckor sedan.

    Först anmärkte han att det var olagligt med mina glödare i dimljusen. Jag sa att det inte är det och sa att han kunde kolla upp det om han ville. Han käftades imot och jag sa att han hade fel. Till slut kom en annan besiktningsman och sa att jag hade rätt, men då blev han grinig och började fälla mig för saker som jag inte ens hade på bilen...

    Skulle ju som sagt bara ombesiktiga för de saker som stod på pappret så jag hade ingen tanke på att ställa ner dämparna. Däremot stod de på det mjukaste när jag besiktigade första gången.

    Dimljuset som fortfarande inte satt enligt besktningsmannen släppte han helt efter har kört runt med bilen i 40 minuter. Började bli orolig att de skulle börja riva runt i motorn och se X-rör , Turbo , Intercooler , 9000 Motorfäste.
    mm tyvärr får de ju fälla om det hittar nåt annat, fast de får inte börja leta. Det ska inrikta sig på det ska efterkontrollera.

    Skulle det hålla på med min bil i 40min skulle jag bli förbannad och fråga vad i helvete det håller på med. Blev nog förbannad sist när besiktningsmannen fällde miog för fel som jag inte ahr!

    Men nog kan jag vara lite jävlig också. Det fällde mig för mina röda bakljus (vilket är helt rätt), men nu ska det få tillbaks lite sör sist. Har bara kopplat om blinkersen i backljusen så nu blinkar det oranget igen. Får se vad det säger närdet ser att jag ahr samma bakljus hehe

    mvh Isak

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Grattis
    Tackar , Nu blir det större Turbo (GT30) och twinpipe

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Jag besiktiga min bil i måndags i borås, det gick ursmidigt, hade mina US-Blinkers, dom sa inget om det orangea skenet framåt.

    Han kollade iofs ljusbilden på dimljusen,d et har jag inte varit med om innan... men det var inga problem.

    Det enda som dom hängde upp sig på i 20 sek var att dom kollade på mitt rostfria 3" avgassystem och undrade om jag tagit bort en syresensor, men jag sa att det kom först -02 sen var det inga problem, dom påpekade inte ens att jag hade flyttat katten 1,5 m längre bak än original.

    Hoppas det löser sig för dig

    Mvh
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Gick han igenom med allt annat på plats?

    Mvh sasse
    Bilen som gick igen 14/11 klockan 12:45 har gjorts följande med

    Saab 900 2.3 Turbo (Saab)
    GTBB28 (Nordic & GIK)
    3 " Racekatalysator (Ferrita)
    3 " Downpipe (Ferrita)
    2.5 " Från katalysatorn (Ferrita)
    Open Air från (K&N)
    Extraktorgrenrör från (Speedparts)
    4 St Volvo R Gröna Spridare (Maptun)
    Alu Intercooler (Speedparts)
    Saab 9000 T5 2.3 Vevaxel
    Saab 9000 T5 Kolvar & Stakar
    Viggen koppling (Speedparts)
    Nordic T5 Special (Nordic)
    Bortplockade VP (Nordic)
    HKS SSQV (Julklapp från Flickvännen)
    Bortplockad balansaxelkedja
    Byggt luftfilter bakom högerdimljus


    Det ända jag har ändrat tillbaka är luftboxen + original dump som läcker utan dess like
    Jag skulle aldrig våga besikta med Extraktorrör (är jag alldeles för feg för ).

    Men grattis att den gick igenom i det stora hela

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629
    Besiktigade min ng900 -94 med konisarna på hårdaste. Han kommenterade när han hissade upp bilen om det satt hårdare fjädrar på, var på jag (ovanligt ärligt) sa att dämparna nog var lite hårt ställda. Sen var det inget mer med det, han tittade och kände dock lite extra på fjädrarna och tallrikarna men annars inget mer om varken det, PF bussningarna, eller resten av trimmet. De brukar ju fråga hur många hästar den ger

    Hade dock monterat bort dump, catchtank, och satt ditt orginal boxen och trixat lite så man fick det att se hyfsat orginal ut under huvuen.

    Så nu har man en hel vinter och sommar på sig tills det är dags igen..

    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 074
    Besiktigade min bil som har vääääldigt hård chassiesättning, och det gick också bra.
    Dock ryckte han lite i hjälpfjädrarna fram som precis orkar bära huvudfjädrarna och undrade om det verkligen skulle vara så....

Liknande ämnen

  1. Vinterinställning för stötdämpare? (Koni) Hårt / mjukt?
    Av Kongo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 00:33
  2. Hur hårt ska man ställa koni bak på 9-5?!
    Av Freeboo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-14, 00:26
  3. Koni Dämpare
    Av hempel i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 01:21
  4. Hur hårt ska man ställa sina Koni?
    Av Roger #2378 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •