Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: SAAB = problem?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    32

    SAAB = problem?

    Efter att ha läst detta forum under några månader och konstaterat alla de problem som föreligger bilar som fabricerats av Saab funderar man på om man valde rätt när man köpte en Saab efter att ha kört "riskokare" de senaste tio åren???
    Än har jag inga fel på min 9-3 ss men man blir verkligen inte förvånad om det vilken dag som helst dyker upp något. Är helt enkelt SAAB en sån skitbil som görs gällande i detta forum???

  2. #2
    "entusiastiskt ägande" sliter ju lite mer på bilen...
    Hur kul är en toyota/tyota/?? (kan inte ens stava till skiten)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    33
    Jag tycker det verkar som att alla bilar i dag är skitbilar...
    Det är inte som på 240/740 tiden när det enda som pajade var blåset och det kostade 990 :- bytt och klart. Men så var det ju samma körglädje som i en flakmoppe.
    Hade Jeep Cherokee innan och det var samma intryck på det forumet, men min funkade felfritt så länge jag hade den. Ett kul talesätt som jag läste där var: "det finns ingen bil som kan vara så sönder och ändå funka"
    Bara att välja den man gillar bäst och har minst emot att lägga pengar på.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    94
    Det är likadant på alla märkesforum, ingen startar väl en tråd för att berätta att bilen inte är trasig?
    Fd SAABar: 900GL -86, 900i snut-edition -87, 900T16 -85, 9000GRIFFIN -94, 900SET -95 Maptun st3, 9-3 2.0t 185hk -00 och 9-5 SC 2,3t BioPower -08 NU: 9-5 SC AERO -06 + 9-3 AERO -02

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    32
    Det är riktigt det ni säger 7anne & Chrillius...Jag är efter att ha åkt snart 4 mån med min 9-3 ss 2,0t "skitnöjd" bortsett från att den drar så dåligt på låga varv...trodde den skulle dra (orka) bättre men det är väl en vanesak att behöva växla ner till en lägre växel i varje gathörn...Hoppas också på en problemfri fortsättning med Saaben...

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 270
    Citat Ursprungligen postat av chrilleus
    Det är likadant på alla märkesforum, ingen startar väl en tråd för att berätta att bilen inte är trasig?
    Jo, på Alfa Romeo forumet

    Fast de trådarna är ju lätträknade

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av chrilleus
    Det är likadant på alla märkesforum, ingen startar väl en tråd för att berätta att bilen inte är trasig?
    Jo, på Alfa Romeo forumet

    Fast de trådarna är ju lätträknade
    Muahahaha
    Fd SAABar: 900GL -86, 900i snut-edition -87, 900T16 -85, 9000GRIFFIN -94, 900SET -95 Maptun st3, 9-3 2.0t 185hk -00 och 9-5 SC 2,3t BioPower -08 NU: 9-5 SC AERO -06 + 9-3 AERO -02

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 600
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av chrilleus
    Det är likadant på alla märkesforum, ingen startar väl en tråd för att berätta att bilen inte är trasig?
    Jo, på Alfa Romeo forumet

    Fast de trådarna är ju lätträknade
    Hahaha! Nu är jag iof fel person att dra det skämtet för, gammal Alfa fantast som man är, tycker trots allt Alforna funkar bra.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Skogen utanför Tranås
    Inlägg
    52
    Höhöhöhöö!
    Ja alfor i all ära, kul bilar sud och GTJ.
    Men för att återgå till SAAB, det är inte bara SAAB som har problem med vevhusventilation, gasspjäll, givare som ballar ur och DI som brinner upp.
    Den svenska branchkollegan VOLVO har liknande problem på ALLA punkter.
    Kan bara se till min arbetskollegas bil... HAHAHAAAAAHHAHAAA. Nävars, inget att skratta åt, den lider av diverse problem med tomgången och VOLVOmekarna hittar inte felet.
    Undrar hur många motorer de har bytt ut?
    Bara pga. taskig vevhusventilation.
    Problemet är att media inte har lyckats sätta tummen på alla VOLVOproblem, det verkar som dom har koncentrerat sig på SAAB för att de öppet går ut och återkallar bilar och bjuder på kostnaderna.
    En annan polares V70 T5 gick sämre än min 850 GLE, det berodde på kasst spjällhus, motorn hade lagt av.

    Vi får invänta rapporterna från japsbilarna, alla kan ju inte mörka felen i all evighet.

    Jo, en sak till, hur många växellådor har bytts ut på VOLVO 850 utan att kunden vet om det?
    Volvo 855 GLE -93 sur sugmoppe/arbetshäst
    SAAB 9-5 2.0T -01 kul BSR steg1 moppe

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    754
    Hej,

    En kompis har en Volvo S60 2.4 som gick lite dåligt och ryckte ibland. Han åkte in till Volvo och bad dem titta på den. De kollade med en dator mot bilens dator och den hittade inget fel. Men den fortsatte gå lika dåligt, så han lämnade in den 3 gånger innan de hittade felet. Var luftmassemätaren som var kass.

    Volvo har haft myckte problem med LMM.

    Mvh
    Chrisse

  11. #11
    gasspjället till saabarna verkar paja ganska ofta också har jag hört..
    växellåds oljan går varm på min -03:a ..
    sen är det ju roligt att höra att en 05:a v70 brinner upp efter två månaders körning...

    850 t5r är å andra sidan byggda för speed...
    ögde en sådant tidigare och inte det minsta fel på den.. körde den 13000mil tills jag körde in i ett tåg.. (stillastående då)
    nu är allt borta förutom volvon...
    Skön bil..

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    669
    Citat Ursprungligen postat av stammler
    Vi får invänta rapporterna från japsbilarna, alla kan ju inte mörka felen i all evighet.

    Jo, en sak till, hur många växellådor har bytts ut på VOLVO 850 utan att kunden vet om det?
    Om man som kund får defekta eller misstänkt defekta delar utbytta gratis utan att man ens behöver påpeka någon, är detta då ett problem?

    Är det inte betydligt värre att kunderna få hjälp av tillverkaren först efter att försäkringsbolag vägrat ersätta maskinskador orsakade av konstruktionsfel och detta uppmärksammats i pressen?
    Toyota Verso 1,8 -11

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 378
    Kan inte påstå att saab ägande är särskilt problemfyllt

    Min förra 9-5:a -98 (inom familjen sedan ny) har rullat ca 18k mil, det enda som byts utöver slitdelar/service är en SID på garanti.

    Vi har alltid haft saab i familjen och det enda som lett till motorstopp o bärgning är en brunnen DI-kasset på en 9000, för ca 10 år sedan. I övrigt har det mest varigt vanlig service + några småsaker

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 537
    Citat Ursprungligen postat av körsaabnu
    "entusiastiskt ägande" sliter ju lite mer på bilen...
    Hur kul är en toyota/tyota/?? (kan inte ens stava till skiten)
    min toyota är skitrolig faktiskt, bra mycket skojigare är mina två 9000 T16 hade har haft.
    9-3x TTID 20x9,5

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    217
    Det är väl ingen hemlis att Toyota har fler nöjda ägare än Saab. Av japsarna har jag dock endast kört mycket Honda Type-R (Integra och Civic) och de bilarna går ju sjukt bra och går dessutom att svänga med. Dock saknar de ju allt vad komfort heter.

    Men som sagts tidigare så ser man ju bara det mest negativa här på forumet. Själv är jag hur nöjd som helst med min Saab!
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  16. #16
    Jag körde min förra 9-5:a 22000 mil utan en nysning, det roliga var att vi var två som hade SAAB som tjänstebil medan sex körde V70.

    Vi med SAAB hade inga problem, medan volgona åt framvagnsdetaljer och spjällhus.

    SAAB-åkarna hade överlägset längst åksträcka.

    Ändå frågade volga-åkarna varför vi valde SAAB

    det var en som fick ta över en 9-5 2,3t efter en som hade slutat, och han klagade över bottenvridet (han hade en 2,4 140hk innan)

    jak undrade vad problemet var då 9-5 2,3t har högre vrid på tomgång än 2,4:an har maximalt (nåja, nästan)

    då sa han att SAAB:en var trött under 1200 rpm, tycker det säger mer om ägarna än bilarna.

    nåja det var mina erfarenheter av tjänstebilen som fick mig att köpa 9-5:a
    privat.
    9-5 Aero Steg 3

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    217
    Hahahaha. Trött under 1200rpm.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Jag har kört Saab i 22 år, med 6 olika modeller. Den ENDA gången jag blivit stående var med en 9000-t 88b, när diodplattan i generatorn hade brunnit. Men det felet tillskriver jag Bosch. Visst har Saab fel, men det har alla bilar. Som ngn skrev, entusiastägare har en viss läggning till att gräva upp fel till ytan. Visst har mycket reparerats på min 9-5, men jag hade också kunnat blunda, tanka och köra som många gör, dvs. de som tillhör kategorin" jag har inte behövt göra nååågontiing med bilen..."
    m.a.o Jag är en NÖJD bilägare.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    87

    Re: SAAB = problem?

    Citat Ursprungligen postat av Musse
    Efter att ha läst detta forum under några månader och konstaterat alla de problem som föreligger bilar som fabricerats av Saab funderar man på om man valde rätt när man köpte en Saab efter att ha kört "riskokare" de senaste tio åren???
    Än har jag inga fel på min 9-3 ss men man blir verkligen inte förvånad om det vilken dag som helst dyker upp något. Är helt enkelt SAAB en sån skitbil som görs gällande i detta forum???
    Kan bara gratulera till en väldigt bra bil!! ss är en jävligt bra och pålitlig bil idag! Enda undantaget var ju stötdämpare fram å bak tom andra halvan av 05. Annars så brukar det aldrig vara några fel på dom! Elfelen som var i början har nu åtgärdats!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16
  2. ACC problem SAAB 9-3 ss -03
    Av Per W i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-22, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •