Visa resultat för omröstning: Däck

Antal röster
112. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Dubbat

    83 74,11%
  • Dubbfritt

    29 25,89%
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Vinterdäck, dubb eller dubbfritt.

  1. #1
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 104
    Medlem#
    2555

    Vinterdäck, dubb eller dubbfritt.

    Oavsett modell men framhjulsdrift och på Saabar.

    Inte sett nån poll på long time

    Men ni får gärna skriva in kommentarer, har perrs 17" tråd i bakhuvudet.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 344
    Jag skulle säga att de beror på hur man kör och var man kör.
    Kör man mycket stadstrafik är de bäst med dubb anser jag.
    Lansväg med lite högre hastigheter är ju de bäst med odubbat.
    Sen beror de ju mycket på var man bor med.

    Man märker väl vad som man har mest behov av!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 018
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Jag skulle säga att de beror på hur man kör och var man kör.
    Kör man mycket stadstrafik är de bäst med dubb anser jag.
    Lansväg med lite högre hastigheter är ju de bäst med odubbat.
    Sen beror de ju mycket på var man bor med.

    Man märker väl vad som man har mest behov av!

    MVH

    F
    Skulle säga tvärtom... odubbat i stan... dom saltar ju som fan ändå plus lägre hastighet.
    Gone country....

  4. #4
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    Odubbat, tycker att man har så dåligt asfaltsgrepp med dubbar. Jag kör ju mest i Stockholm och det är ju oftast så saltat att man kör på asfalt.

  5. #5
    Tycker dubbar ! Har åkt med en kompis som hade dubbfritt för han inte gillade dubbljudet. Vi hamna mitt i korsningarna när han bromsa normalt. Det var lite småläskigt tur att det inte kom något folk dom gångerna.
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    60
    Har hamnat i diket en gång (som passagerare dock) och det var med friktionsdäck. Efter det bestämde jag mig för att aldrig mer åka med i bil med friktionsdäck. (ganska otäck avåkning, ca 50 stup som vi blev hängande i snökanten mot.)

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Citat Ursprungligen postat av Pellepennan
    Har hamnat i diket en gång (som passagerare dock) och det var med friktionsdäck. Efter det bestämde jag mig för att aldrig mer åka med i bil med friktionsdäck. (ganska otäck avåkning, ca 50 stup som vi blev hängande i snökanten mot.)
    Jag har åkt av med Isdubb, vanliga dubbdäck, friktion och sommardäck på vintern... vad ska jag köra med då?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 697
    Medlem#
    3346
    Om man kör på vägar med risk för ishalka bör man ha dubbdäck. Därför bör de flesta ha dubbdäck.
    All makt åt Thengil!

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 689
    Åker dubbfritt eftersom jag nästan uteslutande åker landsvägskörning med bilen.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 567
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av Pellepennan
    Har hamnat i diket en gång (som passagerare dock) och det var med friktionsdäck. Efter det bestämde jag mig för att aldrig mer åka med i bil med friktionsdäck. (ganska otäck avåkning, ca 50 stup som vi blev hängande i snökanten mot.)
    Jag har åkt av med Isdubb, vanliga dubbdäck, friktion och sommardäck på vintern... vad ska jag köra med då?
    Hmm,.,.. klippa körkortet i 2 bitar
    Hinner inte med allt.....

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av Pellepennan
    Har hamnat i diket en gång (som passagerare dock) och det var med friktionsdäck. Efter det bestämde jag mig för att aldrig mer åka med i bil med friktionsdäck. (ganska otäck avåkning, ca 50 stup som vi blev hängande i snökanten mot.)
    Jag har åkt av med Isdubb, vanliga dubbdäck, friktion och sommardäck på vintern... vad ska jag köra med då?
    Hmm,.,.. klippa körkortet i 2 bitar
    Allt beror ju på vart, hur och med vad man kör... Med Saab:en har jag dock aldrig ens varit i närheten trots senaste vintern 1500mil på friktionsdäck...

    Men åker man en Sierra som inte är gjord att köras på vintern eller någon annan galen bil så är det inte så svårt att lyckas med att åka av...
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm/K-ängen
    Inlägg
    252
    Jag kör med dubbfritt och kommer göra det eftersom dom princip var nya när jag köpte bilen, men jag föredrar dubbat!
    Volvon ska bli en Saab

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 942
    I år blir det dubbdäck för första året på ca 10 år - anledningen är att schyssta dubbdäck följde med nya bilen. Annars är jag som boende i Skåne van vid att köra vecka ut o vecka in på snö och isfria vägar (och bredvid vägen med för den delen) vilket gör att dubbdäck känns som världens vägförstörelse. De perioder vi har snö på vägarna tycker jag att det funkar bra att köra lugnare och med större marginaler.

    Får se om vinterns körning med dubbdäck kan omvända mig.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 831
    efter att han kört dubb fria däck förra vintern så säger jag lätt dubbat för när det väl kommer snö och halka så är det inte skoj attt köra odubbat

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 713
    Kör också dubbat, vilket jag gjort de senaste åren.


    Mvh

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Flyttar till rätt forum.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Jag klickade i "Dubbat" för det är vad jag föredrar, men i vinter ska jag testa dubbfritt för jag fick en uppsättning nya vinterdäck på nya fälgar helt gratis...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Dubbat.. alltid.. Kör i Stockholm, Uppsala och Bergslagen så dubbfritt är uteslutet..

    Skall bli intressant att testa Hakka5 i år, har alltid kört Gislaved NF innan..

    Lite offtopic:

    Vill ni testa halka skall ni testa och köra tunnelbanetåg (den nya modellen, C20) i Stockholm på hösten när löven trillar ner eller smörjgubbarna varit ute och smörjt kurvor och smörjt uppe på rälshuvudet istället för där flänsen går emot.. Innan jag flyttade till Uppsala körde jag ju tunnelbana och jag kom körandes från Medborgarplatsen mot Slussen strax efter det smörjts helt galet. Jag började bromsa in försiktigt i början av plattformen men tåget släppte helt och gled helt utan bromsverkan förbi hela stationen och ut på bron.. halvvägs till Gamla stan fick jag stopp på tåget. DET var läskigt om något, speciellt eftersom det var mitt i rusningen och nästa tåg stod inne vid Gamla stan.. Blev sköna plattor efter det.. "dunk dunk dunk"
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  19. #19
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 104
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Flyttar till rätt forum.

    Mvh

    KK
    Ah, hur kunde man missa det
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 378
    Helt klart dubbat!
    Här vid upplandskusten brukar det vara rätt vanligt med isgator! (iaf på småvägarna)

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

Liknande ämnen

  1. Dubbat eller dubbfritt i Stockholm
    Av Raven i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-01, 09:56
  2. Nya vinterdäck, Hakka 5 eller Hankook?
    Av EuphoniC i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 16:02
  3. Val av dubbfritt däck 17"?
    Av Lightning Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-09, 10:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •