Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: en fråga ang effekt i 9000 t16 -89

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    39

    en fråga ang effekt i 9000 t16 -89

    jag har tänkt porta, vassare kammar, större turbo andra spridare mm mm....

    Men jag är osäker på om jag ska trimma 2.0an som sitter i nu eller byta till en nyare 2.3t motor... fösöker tänka effekt/kostnader osv osv
    om det är värt att trimma 2.0an eller om man ska byta till 2.3 och trimma???

    gärna lite tips och så.. vad tycker ni?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 377
    Jag skulle nog köra på 2.0:an men byta till 2,3 topp. 2,3 långtopp är ju bolt on. Medan 2,3 korttoppen kräver lite arbete men flödar o andra sidan bättre.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    39
    Citat Ursprungligen postat av simmar´n
    Jag skulle nog köra på 2.0:an men byta till 2,3 topp. 2,3 långtopp är ju bolt on. Medan 2,3 korttoppen kräver lite arbete men flödar o andra sidan bättre.

    Mvh/Patrik

    Ok. Så 2.3 kort toppen är bäst att ha då? Vad är det för arbete som krävs då?

    större kanaler i 2.3 korttoppen än i 2.0an som jag har nu eller?

    Vilken modell hittar jag 2.3 korttopp på? Det har väl ingen betydelse om det är ifrån en turbo eller inte?

    vad menas med lång och kort topp då? -(inte så hemma på saab)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    87
    Gjorde det du tänker göra för ett tag sen, och tänkte ge dig lite tips.
    2.0:an kan du få ut mycket effect ur, och köper du då 2.3 topp, insug mm så kommer bilen gå bra, och det blir lättast att göra så, men hade jag varit som dig så hade jag köpt en 2.3T motor och slängt i, men där e en hel del jobb. Du ska bara se till att få en helt komplett motor med motorfästen och dylikt annars får du köra runt på en massa skrotar och leta upp varje del som du behöver (som jag gjorde och det tar sin tid) men generator, startmotor kan du ta från din 2.0:a. Du får också tänka på hur mycket pengar du kan lägga på bytet med motorn innan du börjar annars kommer det ta lång tid att fixa till allt. Ska du dessutom trimma så springer pengar iväg snabbt, Jag väntar själv på en annan turbo, sen ska jag bygga x-rör och downpipe mm. Men annars så e det bara till att börja leta upp en motor, lycka till
    Där bensinen är gratis och där rödljusen alltid lyser grön, det måste vara himmlen

    Ny bil http://www.garaget.org/?car=120805

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    39
    Citat Ursprungligen postat av Bulbazar
    Gjorde det du tänker göra för ett tag sen, och tänkte ge dig lite tips.
    2.0:an kan du få ut mycket effect ur, och köper du då 2.3 topp, insug mm så kommer bilen gå bra, och det blir lättast att göra så, men hade jag varit som dig så hade jag köpt en 2.3T motor och slängt i, men där e en hel del jobb. Du ska bara se till att få en helt komplett motor med motorfästen och dylikt annars får du köra runt på en massa skrotar och leta upp varje del som du behöver (som jag gjorde och det tar sin tid) men generator, startmotor kan du ta från din 2.0:a. Du får också tänka på hur mycket pengar du kan lägga på bytet med motorn innan du börjar annars kommer det ta lång tid att fixa till allt. Ska du dessutom trimma så springer pengar iväg snabbt, Jag väntar själv på en annan turbo, sen ska jag bygga x-rör och downpipe mm. Men annars så e det bara till att börja leta upp en motor, lycka till
    Okej. så du har alltså stoppat i en komplett 2.3t motor i din..? Vilken årsmodell är din motor ifrån då? Är det samma sprut å så? Bara att byta motor och starta? hur blir det med besikting med en 2.3a då?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    87
    har du många frågor är det lättare att du addar mig på msn, det är års, 90-93 och nja bara till att stoppa i e det inte
    Där bensinen är gratis och där rödljusen alltid lyser grön, det måste vara himmlen

    Ny bil http://www.garaget.org/?car=120805

Liknande ämnen

  1. effekt fråga
    Av turboalfen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-04-18, 18:55
  2. Fråga ang effekt på dessa högtalare
    Av Ekan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-13, 09:20
  3. Fråga om effekt och kam inställning
    Av Acke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2005-05-31, 23:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •