Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 3"dp och sportsystem

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    153

    3"dp och sportsystem

    har här i helgen monterat ett tretums hela vägen från turbo och ut. tycker mig veterligen inte känna någonskillnad alls i bilen och den känns lite tröttare och har tappat 10 km/h i toppfart. e det inte lite fel egentligen ?kör med original katt å resten original i bilen ...en 9000 aero 96:a :P
    Nissan sunny gti-r

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    för att kunna öka effekten ur motorn måste det finnas programvara som är anpassad för de nya förutsättningarna.
    vänd dig till någon som kan mappa din bil så kommer din effekt öka kraftigt.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Grundladdet är väl kontrollerat
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    153
    e nog inte många som kan mappa trionic i norrbotten tuvärr ;/ GLT e oförändrat ibland har jag Acc ladd på 1.3 bar jämnfört med fabriks 1.05
    Nissan sunny gti-r

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av tobbe_n
    GLT e oförändrat ibland har jag Acc ladd på 1.3 bar jämnfört med fabriks 1.05
    Byte till flödigare DP kan innebära vilsen laddtrycksuppbyggnad ett tag. Men ofta blir det också ett något lägre grundladdtryck, på en Aero dessutom skenande med ökande varvtal. Originalkatten kanske begränsar konsekvenserna, klart är att laddtrycksregleringen inte känner igen sig.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Citat Ursprungligen postat av tobbe_n
    e nog inte många som kan mappa trionic i norrbotten tuvärr ;/ GLT e oförändrat ibland har jag Acc ladd på 1.3 bar jämnfört med fabriks 1.05
    Går ju o skicka boxen till någon som kan

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    153
    [quote=simmar´n]
    Citat Ursprungligen postat av "tobbe_n":2y07njrx
    e nog inte många som kan mappa trionic i norrbotten tuvärr ;/ GLT e oförändrat ibland har jag Acc ladd på 1.3 bar jämnfört med fabriks 1.05
    Går ju o skicka boxen till någon som kan

    Mvh/Patrik[/quote:2y07njrx]

    blir nog beställa en från speedparts som e optimerad vid senare skede..

    på tal om katten så e jag lur på att den stryper lite och att det bildas pulser i avgas systemet som på något sätt påverkar motorn..
    kna juh vid möjlighet ta tech2:an och gå igneom systemena lite å se vad som händer som sagt
    Nissan sunny gti-r

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Smått meningslöst att hänga på bauta-rör och sedan ha kvar originalkat. Om anslutningen till katalysatorn går från 3" till en snutt av rör med originaldimenssion så kommer den garanterat få mer mottryck än innan.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    153
    tack för tipset sitter på ena sidan av katten massa små rörstumpar som är skarvat till tretum å på framkant in direkt med tretum så det blir kapa av små skarvarna å bygga om lite där å se om det inte blir bättre då ?
    Nissan sunny gti-r

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    Citat Ursprungligen postat av tobbe_n
    tack för tipset sitter på ena sidan av katten massa små rörstumpar som är skarvat till tretum å på framkant in direkt med tretum så det blir kapa av små skarvarna å bygga om lite där å se om det inte blir bättre då ?
    Marginellt möjligen, katten är den stora proppen, men behåll orginalet tills dess att du skaffat programvaran. Innan dess ingen mening.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

Liknande ämnen

  1. Tysta 3" sportsystem till Og9-3-aero!
    Av pierre83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 15:45
  2. Sportsystem 900i
    Av stenling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 11:36
  3. Sportsystem med bra ljud?
    Av luka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 21:48
  4. Sportsystem, mm???
    Av Eddy081 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 22:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •