Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Mycke saker men dåligt pulver...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    10

    Mycke saker men dåligt pulver...

    Hej, börjar bli lite orolig.

    Jag har nyligen köpt en SAAB -91:a AERO som sitter mycke go saker i, men trots detta så blir jag ifrån åkt av en SAAB -91:a 2,3L orginal bil.
    Det sitter 3-tum hela vägen, öppet filter, "Mats" chip i båda boxarna (enligt uppgift), TD04 T18 turbo, samt en abnormt stor ic. Lådan skall oxå vara en såkallad "jörgen" låda. Men jag laddar bara 0,9bar samt att han verkar orkeslös under 3500varv, detta kan ju bero på läckage men han gick så här även innan motor renovering då allt var tätt (provtryckt system). Måste få hjälp med detta, hoppas någon har nått tips.

    Har fått en tips om att byta chipen, men de verkar ju inte klokt att chipen kan strypa motorn.

    Tacksam för svar, Jocke
    SAAB -91 aero, Living loud.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 150
    Provbyt med en annan LMM, laddar den 0,9 så är det endera bensinnen eller tändningen som strular.

    DI kan också strula men inte ge domdär symptomen, kolla bränsletrycket kan också vara bra men börja med att byta LMM:en.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    10
    LMM är det Lufmassemätaren? Den såg bra ut men kan ju kolla. Men om man har andra spridare, hur ser man de lättast? Är dom olika färgade eller kan man inte se det med blotta ögat?

    Om bilen hakar sig fram under 3500varv, är bara pga läckage i luft systemet eller är det andra orsaker oxå?
    SAAB -91 aero, Living loud.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av SSS#2
    LMM är det Lufmassemätaren? Den såg bra ut men kan ju kolla. Men om man har andra spridare, hur ser man de lättast? Är dom olika färgade eller kan man inte se det med blotta ögat?

    Om bilen hakar sig fram under 3500varv, är bara pga läckage i luft systemet eller är det andra orsaker oxå?
    På spridarna finns ett nummer.
    Men jag förstår inte riktigt vad du menar med andra spriare (andra än vad då?)

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 120
    Har du kollat vad du har i grundladdtryck?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    442
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Har du kollat vad du har i grundladdtryck?
    Japp.. kolla det!

    Misstänker du att du har fel spridare.. eller vad menar du? Din bil går iaf riktigt illa vad det verkar.. Kolla LMM som tidigare sagt.. Tändkasseten, stift, slangar mm.

    Vet du säkert vad det är för mapp på boxarna!? Kanske inte anpassat för din HV..!

    återkom

    Mvh//
    Saab 900 2.0T -95 Nordic Individuell
    Saab 9-5 Aero SC -02 Nordic St2
    http://www.garaget.org/BACKLER

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    stift å di e ett annat hett tips
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    10
    Det stod i annonsen att mina spridare var bytta till gröna. Men dom är svarta på utsidan så därför undra jag om man kunde se det eller man var tvungen att ta bort sprdarna.

    Var ute o körde med bilen idag och den svarar nått ruggigt bra på gasen, men de luktar soppa. Kan bilen gå så jäkla illa under 3500rpm bara pga lamdan? Jag upptäckte oxå att mitt spjälhus är beroende av en tomgångs motor, men jag har vakum ventiler som sitter mot torpedvägen och en på förar skärmens insida. Men dessa ventiler har bra spjälhus som är vakum styrda. Då undrar jag oxå hur mycke detta kan spöka? Måste jag skaffa ett annat spjälhus eller skall jag kanske bygga om el systemet så jag kan få en kontakt på tomgåns motorn, för nu regleras det av en skruv.

    Mycke fel på denna bil. *suck*

    Tacksam för all hjälp jag kan få.
    SAAB -91 aero, Living loud.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Har du kollat vad du har i grundladdtryck?

    Jepp de har jag, och det ligger på 0,4 - 0,5 är inte helt säker på vilket. Hade svårt o kolla på bar mätaren.
    SAAB -91 aero, Living loud.

  10. #10
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 369
    Citat Ursprungligen postat av SSS#2
    Det stod i annonsen att mina spridare var bytta till gröna. Men dom är svarta på utsidan så därför undra jag om man kunde se det eller man var tvungen att ta bort sprdarna.
    De gröna spridare vi vanligen monterar vid trimning är väldigt gröna:



    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 527
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av SSS#2
    Jag upptäckte oxå att mitt spjälhus är beroende av en tomgångs motor, men jag har vakum ventiler som sitter mot torpedvägen och en på förar skärmens insida. Men dessa ventiler har bra spjälhus som är vakum styrda. Då undrar jag oxå hur mycke detta kan spöka? Måste jag skaffa ett annat spjälhus eller skall jag kanske bygga om el systemet så jag kan få en kontakt på tomgåns motorn, för nu regleras det av en skruv.
    Hm, tycker det låter som om någon har försökt bygga bort antispinnet. Spjällhuset du har nu är det ett "vanligt" alltså? Inget elektriskt?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av SSS#2
    Jag upptäckte oxå att mitt spjälhus är beroende av en tomgångs motor, men jag har vakum ventiler som sitter mot torpedvägen och en på förar skärmens insida. Men dessa ventiler har bra spjälhus som är vakum styrda. Då undrar jag oxå hur mycke detta kan spöka? Måste jag skaffa ett annat spjälhus eller skall jag kanske bygga om el systemet så jag kan få en kontakt på tomgåns motorn, för nu regleras det av en skruv.
    Hm, tycker det låter som om någon har försökt bygga bort antispinnet. Spjällhuset du har nu är det ett "vanligt" alltså? Inget elektriskt?
    Det ända elektriska jag har på spjälhuset är vid själva spjelet sitter de en liten kontakt, sedan har jag en tomgångs motor. Så jag antar att det är det vanliga. Det sitter ialla fall ingen jätte stor kontakt på huset.
    SAAB -91 aero, Living loud.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    10
    Om LMM är trasig, ger den för mycke soppa då? Eller är de bara lamdan som gör de? Luktar nämligen soppa när man gasar på.

    Men bilen verkar gå bättre o bättre, är ännu konstig under 3500rpm men den går F-N så mycke bättre över.
    SAAB -91 aero, Living loud.

  14. #14
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 061
    ett tips är att kontakta tidigare ägare och fråga honom vad dom gjort med bilen igentligen, var trevlig dock och förklara att du bara vill ha lite tips/råd

Liknande ämnen

  1. Dåligt laddtryck och andra konstiga saker (9-3 aero og)
    Av Piraten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-18, 23:01
  2. Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel
    Av lehegarat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 22:38
  3. Mer pulver
    Av Biohazard77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 17:05
  4. Hur mycket pulver får man ha .....
    Av rikkman i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 17:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •