Ja nu är det äntligen dax o sätta tänderna i vinterns projekt .

Början till projektet: I gentligen var det inte tänkt att bli något projekt i vinter (va riktigt less efter förra vintern i garaget) men så här på sensommaren började suget kännas. O efter att ha varigt på Mantorp, där det dreglades över många fina bilar , och dessutom kört med min blyklump till 9-5:a (bromsarna gillade inte det). Så gick det inte att kämpa emot längre, det måste bli en projektbil!

Vad vill jag ha?
Ja det var frågan. Hyffsat med effekt var ju självklart likaså bra väghållning. Visst inga problem......men det fick visst inte kosta vad som helst . Så efter mycket velande bestämdes att en 9000 CD 2.0t skulle det bli, så rostfri som möjligt!. Tyvärr tyngre än 900/99 men lite lättare att hitta saker till, LITE bättre vxl-låda, och framförallt billigare, möjligt att skicka ner en komplett 2.3 T5 spis.

Hämtning av bilen (060903)
Ja så hittdes en bil på blocket som verkade stämma överrens med mina krav. Bilen befann sig ca 25 mil hemmifrån, men vad gjorde väl det. Jag och min garage kamrat (för övrigt en av min bästa polare: Henke) begav oss iväg vid 9 tiden (var framme ca 11.30 o fick oss en burgare mums ). Sedan letade vi oss fram till rätt adress, och efter lite prat och kännande/klämmnde på bilen var det dax för en provtur. Killen jag köpte den av hade skruvat APC (utan ordentlig kunskap?) spikade som f-n gick inte o varva över 4000 om man inte var mkt föriktig på gasen. Slapp i styrningen (ritigt äcklig), vibrationer i ratten, slut framdäck! (fans 15" med mönster i bakluckan), dessutom 2,5" avgas utan dämpre(Hur f-n orkar man åka omkring med det?!). Hur som helst priset var ok, och den skulle ju renoveras, så det blev köp.

SKRÄCK FÄRD:
Vi gled därifrån jag i 9000 o Henke i 9-5:an(regnade ordentligt). Att däckbyte var ett måste var det inget tvivel om. Så det var bara att ställa sig i ösregnet på en lerig parkeringsplats o byta däck . Ja ja det avklarat och färden påbörjades hemmåt. Var den jobbigaste resan jag gjort, satt som på nålar hela tiden. Litade inte på däcken eller framvagnen, den gick som bambi på hal is med tokslut höftleder!. Sedan gjorde ju inte våra spåriga vägar saken bättre. Men tillslut kom vi hem iaf, dock riktigt slut i skallen av oljudet.

Så här blev det
En 9000 CD 2.0t -88 Nästintill rostfri(både under o i karossen) med Airflow paket och rätt sjyssta 17" fälgar o även en uppsättning 15":are, nybytt kamkedja, nyrenov. turbo, portad o renoverad topp (vi får se när den lyfts av ). Spackling av kjolpaket + lack behövs. Fick med en fungerande vxl-låda, 2 turbos m dåliga lager, 2 orig AV, 2 startmotorer, HÖ-VÄ drivaxel, LH box, 2 WG klockor.

Bilder
(det är ingen bula i framskärmen, bara en reflektion)











Planer för vintern
*Alla bussningar ska bytas, blir P-F i motorupphängningen, ev på andra ställen om ekonomin tillåter.
*Det skall spacklas o slipas så den är klar för lack i vår (kjolpaket + igenläggning av list hål (ska svetsas först))
*Motorn skall plockas ur för genomgång/ uppdatering
*Alla onödiga prylar ska UR!
*Hårda fjädrar + dämpare ska monteras
*Bättre bromsar
*Uppfrächning av hjulupphängningar (Lack)
*Värre koppling (Vxl-lådan får gå tills den rasar)


Motorkoncept:
(iaf vad jag vill i vinter, får se vad ekonomin tillåter )

*TD04 18/19T med 7:ans avgashus
*Stor Kina IC
*Grönisar
*Annan BTR
*3" avgas
*2,3 Lång/Korttopp (får se hur toppen som sitter på ser ut)
*Lödd o skruvad APC-box
*Anpassat soppa chipp
*Stort MANN-filter

Till nästa vinter finns MS planer

Så här långt har jag kommigt
Spackling/slipning av kjolpaket nästan klart (tar det tråkiga först)
(Har nu även fått på sprutspackel)






Uppdateringar kommer så fort något blir gjort på den. Går utbildning på jobbet så jag måste plugga på kvällarna (till skillnad från gymnasiet ). Men det blir nog lite gjort iaf!

Mvh/Patrik