Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: APC trim i en APC+DI

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Boden
    Inlägg
    61

    APC trim i en APC+DI

    Hej. Försöker desperat hitta info om att skruva och löda om APCn i min -88 9000 CD. Den har ju som sagt APC+DI i separata boxar. I en del trådar står det att det är samma förfarande som på alla andra APC med tvåradig kontakt. Men efter att ha jämfört min box med det schema som Anders Olsson gjort över APC ser jag att det skiljer lite. Jag tror det är pga map-sensorn. Har någon på forumet erfarenheter om detta ?
    Mvh Guran i Boden
    Too much is barely enough

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Boden
    Inlägg
    61
    Svarar själv i brist på annat
    Jag tror att jag kommer enklast undan genom att köpa en äldre tryckgivare + APC och använda dem istället. Då undrar jag bara hur DI använder tryckgivaren?
    Kan jag lämna original inkopplad men ta bort den från APC-kontakten, eller ?
    Jag kanske skall läsa på hur ni som har tagit DI och satt på og900 har löst det...
    Too much is barely enough

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Boden
    Inlägg
    61
    Kollade lite på popeyes sida om DIkonvertering. Det ser ju ut som att DIn har tryckgivaren för sig själv, eller delar APCn på samma? Jag skulle nog behöva ett schema tror jag...
    Bilens schema har endast med EZK tändningen, typiskt.
    Too much is barely enough

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 370
    Har ställt den frågan själv o svaret var:
    Det det ska fungera att skruva/löda boxen som vanligt.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Boden
    Inlägg
    61
    Tack för svaret. Jag provade, men boxen tvärdör, dvs magnetventilen smattrar när man vrider på tändningen. Tar jag bort byglingen av R42 funkar boxen igen. R138 är utbytt förresten, men det gör varken från eller till. Om jag skruvar potarna får jag liite mer att åka med, mest en översläng.
    Några skumma grejer: F-pot är på 2KOhm (inte 500 Ohm) R40 existerar inte, finns inte med helt enkelt.
    Det finns två (!) R145 Den ena i kombination med F-poten.
    Har ställt den frågan själv o svaret var:
    Det det ska fungera att skruva/löda boxen som vanligt.

    Mvh/Patrik
    Hur gjorde du ?
    Too much is barely enough

  6. #6
    Hej!

    Jag höll på och klurade med APC+DI boxen för flera år sedan, men jag lyckades aldrig reda ut exakt vad som skiljde den den från den vanliga APC:n.
    Jag har för mig att Presho hade en del teorier om hur den skulle moddas, bland annat har han skrivit nåt angående 2kOhm potten nån gång.
    2kOhm potten var väl nån konstruktion för att man skulle kunna dela tryckgivarsignalen mellan APC och DI, om jag inte minns fel. Det har även förekommit information om att F-pot skulle skruvas åt andra hållet för ökat ladd (?)

    I vilket fall så kom jag aldrig över nån APC+DI box själv, och intresset för dessa boxar var inte heller så stort då antalet boxar i drift var/är väldigt litet. Därför har det helt enkelt aldrig blivit av att jag rett ur hur den egentligen funkar.
    Jag kan ju gräva lite i min Saab-mapp på datorn. Minns att nån skickade foto på en APC+DI box som skulle vara moddad av en större trimfirma, men jag fick inte så mycket ut av fotona har jag för mig.

    Annars behövs bara en penna, ett A2-papper och en dos tålamod så är det inga problem att rita ett schema på den. Med ett schema är det enkelt att säga vad som ska göras.
    Så det är bara att sätta igång!

    MVH
    Anders Olsson
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 370
    Citat Ursprungligen postat av GoranB
    Tack för svaret. Jag provade, men boxen tvärdör, dvs magnetventilen smattrar när man vrider på tändningen. Tar jag bort byglingen av R42 funkar boxen igen. R138 är utbytt förresten, men det gör varken från eller till. Om jag skruvar potarna får jag liite mer att åka med, mest en översläng.
    Några skumma grejer: F-pot är på 2KOhm (inte 500 Ohm) R40 existerar inte, finns inte med helt enkelt.
    Det finns två (!) R145 Den ena i kombination med F-poten.
    Har ställt den frågan själv o svaret var:
    Det det ska fungera att skruva/löda boxen som vanligt.

    Mvh/Patrik
    Hur gjorde du ?
    Har inte gjort det. det är en planerad modifiering till i vår. men ställde frågan här på forumet o någon sa att det skulle funka som "vanligt".
    Så i vinter tänkte jag reda ut detta.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

Liknande ämnen

  1. trim vs trim ?
    Av Pansar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 21:18
  2. Är det fel på min trim box?
    Av Ludde_4000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 21:48
  3. trim
    Av 9000kalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-01, 01:57
  4. Trim +SBP = ä?@#&_'¨~
    Av rikkman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2005-03-03, 03:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •