Efter lite tjat från både kreti och pleti får jag väl, om än lite motvilligt, pilla ihop någon form av projekttråd och redogöra lite smått för pillet på mitt nya skåp...
Bakgrunden till det hela är ett nytt jobb, som medförde "krav" på förmånsbil, vilket ledde till att jag med stor sorg och saknad sålde min gamla stålgrå 9-5 Aero SC M/03. När jag köpte den ångrade jag mig inledningsvis bittert att jag hade lämnat ifrån mig min underbara svarta 9000 Aero M/96 (@ 4.800 mil när jag sålde den till min far). Stolarna var ett enormt nerköp, bilen drog 30-40% mer bensin, hade inte i närheten av samma prestanda (9000 Aeron hade ett snällt steg 1, 260 hk/400 Nm) osv. Visst, det fanns lite fler knappar att trycka på (navigator, fläktstolar och sånt), men det var också allt. Med tiden kom jag dock att förälska mig i 9-5:an, dess komfort, väghållning, bromsar och så småningom även prestandan. Kan inte dra mig till minnes att jag någonsin haft en bil så länge, så nåt speciellt hade den uppenbarligen... Så, för att göra en lång historia kort, det sved ganska rejält att tvingas "byta ner sig" till en ny bil.
Efter mycket dribblande fram och tillbaka, med diskussioner med arbetsgivaren om reviderad bilpolicy för att ta hänsyn till miljöbilar, diskussioner med leasingbolaget om vilka saker som verkligen driver upp leasingkostnaden (för att försöka klura ut hur jag lättast skulle kunna luras lite...) och mycket hårda förhandlingar med ett stort antal Saab-återförsäljare runt om i landet gick det till slut iväg en beställning till Bekö Bil på en bil med följande spec:
- 9-5 2,0t BioPower Linear
- ProPerformancepaket
- Infotainment 150 med fabriksmonterad navigator och CD-växlare
- Pilotpaket
- Xenonljus
- Rails
- 15" fälg (ja, OK...den levererades med 17" men det står 15" på fakturan, eftersom det skiljer 242 kr/mån i leasingavgift mellan 15" och 17" och de pengarna kan man köpa extrautrustning för istället... )
I planerna har hela tiden legat ett lite lagom trim på bilen. Initialt var det tänkt ett steg 1, men eftersom ett Ferritasystem låg och skräpade hem var det naturligt att hänga på det på bilen på en gång. På en gång innebar efter ca. 125 mil. Tidsoptimist som jag är hade mitt personliga planeringsschema spruckit mer än vanligt. En snäll ung man som kallar sig för "Freeboo" hade vänligheten att hämta skåpet hos Bekö Bil åt mig. Det visade sig f.ö. att han och säljaren, Niklas Olsson, var gamla grannar... Bilen fick en inkörningsvända till Emmaboda t.o.r. innan den kördes upp till Örebro.
Här tittar den ut ur Freeboos garage, i en paus mellan "inkörningsreporna"...
Som vanligt har det ju en tendens att spåra ur lite och bli lite värre än man ursprungligen tänkt sig. En GT17 är ju inget kul aggregat, så det fick lämna plats för ett snäppet större sådant. Spridarna räcker inte långt med den mängd sås som går åt när med E85, så de har också bytts ut. Som gammal 2,3-åkare är man bortskämd med mycket mos vid låga laddtryck, men fullt så enkelt är det ju inte med en 2,0:a. För säkerhets skull har LLK:n bytts mot en lite mer robust sak från Forge. Kopplingen har bytts till en standard B235R, som förhoppningsvis skall räcka till ett tag.
Här är "chefsmeken" Jonas "18T" (vad nu det nicket har med hans förflutna som GT40-raketpilot att göra?) Gustafsson i full gång med kopplingsbyte
I dagsläget är bilen inte färdigmappad, eftersom vår lilla tilltänkta "dyno day" i förra veckan försvann i finlir med en elegant grå 9-5 SC, en rätt så vass NG900 med trilskande laddtryck osv.
Här står en kollektion av skåp utanför rototestlokalen (den gråa i bakgrunden är inte fullt så beskedlig som den ser ut...)
Första repan med laptopen inkopplad var strax efter 23.00 och vi bröt för dagen kl. 02.00. Resan hem gick betydligt fortare än resan dit, så mycket kan jag väl säga. Om det sedan berodde på den nyfunna effekten, avsaknaden av trafik, hemlängtan eller det faktum att upprepade accelerationer upp till ett par hack över rekommendationerna är bra för att hålla koncentrationen uppe, det låter jag vara osagt... Den levererade luftmassan indikerar ca. 300 hk/420 Nm, men exakta siffror får anstå tills färdigmappning och bromsning i Rototesten.
Nåja, kom till slut hem till Stockholm kl. 03.45, hyfsat "mör"... Hur kul är det att då inse att det är "städnatt" och att det inte finns några parkeringsplatser? Fick bli den vanliga lösningen: en handskriven A4-lapp med vädjan till lapplisorna... Funkade förstås, precis som vanligt!
Eftersom bilen var en snikig Linear i sitt tidigare liv (ja, när den rullade ut från Bekö Bil alltså...) så behövdes en lite lätt chassiuppgradering. För komfortens skull blev det en kombination av ställbara Konidämpare och Eibachfjädrar. Även bromsarna förbättrades ett snäpp, med 308 mm Aero skivor och ok. Känns i dagsläget som att det bettar fullt tillräckligt med helt original skivor och klossar.
Utseendemässigt har ju Saab haft vänligheten att låta snikmodellerna ha mer eller mindre samma optik som Aero till M/06, i alla fall med det förnämliga ProPerformancepaketet som bl a innehåller lackade handtag, lister och samma sidokjolar som Aero.
Efter att ha sett bilderna från bilmässan i USA på BioPower Aero så "såg jag ljuset"... Så skall min bil se ut!
Framifrån
Bakifrån - notera Hirschslutröret
Första steget blev att byta ut de 3-Spoke Double som bilen levererades med till dessa:
Bilden har ingenting med "att se ljuset" att göra...
I dagsläget ser bilen ut så här, lite småskitig och parkerad på gatan:
Framtidsplaner? Jo, tackar som frågar...
Konkret ser planerna ut så här:
1 ) Hjulinställning KLART!
2 ) Få lite "småskavanker" fixade, t ex kärvande vänster dörrhandtag fram, en lite lös dörrsida och ett högtalargaller som ploppar upp av sig självt när det blir varmt... Får väl bli till första service kanske.
3 ) Plocka bort lite "bling-bling" under huven, som någon klåfingrig person har satt dit...
Så här kan det ju inte se ut?
4 ) Mappa färdigt och plåga den i Rototesten KLART! Slutresultat: 310 hk/412 Nm. På hjulen...
5 ) Montera USA-vinge bak (lackas vilken dag som helst - svart såklart... ) KLART! Blev dock en Hirsch, p.g.a. stöld...
6 ) Uppgradera inredning en aning, med "sportratt" från 9-5 Vector (valde den före Aeroratten eftersom den kändes betydligt skönare) och en komplett 9-5 Aero M/06 skinninredning. KLART!
Nuvarande inredning...
Aeroinredning...
7 ) Fixa ett snyggare slutrör, helst en Hirsch enkelpipa, om det går att snacka sig till...
Nuvarande Ferritapipa passar, som synes, inte riktigt formen på bakstötfångaren, som numera även har en Aero undre del
8 ) Montera dimljus fram
9 ) Montera den avbländbara backspegeln med kompass som ligger och skräpar på vinden
10) Mera mos? KLART! Slutresultat: 327 hk/411 Nm. På hjulen...
Fortsättning följer...kanske lite snyggare bilder också så småningom...
Mvh
KK