Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: 9-3 SS låter som en diesel

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    9-3 SS låter som en diesel

    Har en 9-3 SS 2.0 T tycker ibland att den låter lite som en disel på tomgång, någon med en 9-3 SS som tycker det samma? Eller är det bara på min

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Kan vara kylarens infästningar i ovankant som orsakar oljudet. Kan låta värre än man tror om dessa! Inte så vanligt, men har förekommit en del. Åk till SAAB-verkstan och be dom kolla om du är osäker, du har ju garanti.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Jag har samma ljud i min bil ibland. Låter som en gammal dieseltaxi

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Vissa SS låter som en diesel sekunden man startar motorn. Vad detta beror på vet jag inte.

    Vissa har diesel/vibrationsljudet jag nämnde ovan, och det kan bero på kylarinfästningarna. Snackar vi automatare och man har ljudet när man står på tomgång med Driveläge och fotbroms aktiverad, då är det ofta remspännaren som låter.

    Många oljud blire....

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Får be Saab kolla upp det. Är ju lite tråkigt när den låter så, då kunde man lika gärna köpt en disel direkt

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Samma sak med morsans 9-3ss 1.8t.
    Låter diesel på tomgång

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    kör tills de stoppar va fan ett ojud .. jaha ?

    *stolt kadett ägare *
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    kör tills de stoppar va fan ett ojud .. jaha ?

    *stolt kadett ägare *
    Körde också Opel med tillhörande skrammel innan jag bytte, trodde jag lämnat det bakom mig iom bytet, men neeeej då....

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    kör tills de stoppar va fan ett ojud .. jaha ?

    *stolt kadett ägare *
    Körde också Opel med tillhörande skrammel innan jag bytte, trodde jag lämnat det bakom mig iom bytet, men neeeej då....
    Äh vafan, det ska ju märkas att det är GM
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    392
    Min 9-3´a -99 låter också som en diesel men inte på tomgången, kan det inte vara kamkedjorna som för liv?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    kör tills de stoppar va fan ett ojud .. jaha ?

    *stolt kadett ägare *
    Körde också Opel med tillhörande skrammel innan jag bytte, trodde jag lämnat det bakom mig iom bytet, men neeeej då....
    Det har sin förklaring, det är en opel motor i Saab 9-3 SS , Saab har bara pillat på den lite bla med turbo.

    9-5:an är väl den enda motor som inte kommer från någon opel, hur det är med tidigare 900 / 9-3:or har jag ingen aning om

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    kör tills de stoppar va fan ett ojud .. jaha ?

    *stolt kadett ägare *
    Körde också Opel med tillhörande skrammel innan jag bytte, trodde jag lämnat det bakom mig iom bytet, men neeeej då....
    Äh vafan, det ska ju märkas att det är GM
    Aha! Så det är skrammel som är deras Trademark

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Hej ny här på forumet!

    Vart själv lite nyfiken när jag såg denna tråd, har nämligen själv samma problem med "knackande" ljud när jag startar min nyinköpta 9-3 SS 2.0T -03:a. Värst brukar det låta iaf man låter bilen stå i 10-20 min medans man är inne och t.ex handlar nånstans, och kommer ut och startar upp den igen. Då låter den som någon gammal Scania lastbil i en 20-30sek innan den låter normalt igen. Det jobbiga är ju att problemet inte uppstår jämt, utan kommer och går lite. Känns ju iaf lite trist att motorn ska låta så illa, med tanke på dom pengar man ändå gav för bilen.

    Har påtalat detta för SAAB i Hässleholm, men dom säger att dom inte fann något problem.

    Edit: Stavfel
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln
    Hej ny här på forumet!

    Vart själv lite nyfiken när jag såg denna tråd, har nämligen själv samma problem med "knackande" ljud när jag startar min nyinköpta 9-3 SS 2.0T -03:a. Värst brukar det låta iaf man låter bilen stå i 10-20 min medans man är inne och t.ex handlar nånstans, och kommer ut och startar upp den igen. Då låter den som någon gammal Scania lastbil i en 20-30sek innan den låter normalt igen. Det jobbiga är ju att problemet inte uppstår jämt, utan kommer och går lite. Känns ju iaf lite trist att motorn ska låta så illa, med tanke på dom pengar man ändå gav för bilen.

    Har påtalat detta för SAAB i Hässleholm, men dom säger att dom inte fann något problem.

    Edit: Stavfel
    Samma ljud i min gamle. Har du automatlåda i din ? Det hade jag i min, har för mig det fanns en tråd härinne förut om detta, och då pratades det om automatlådor i samband med detta läte ?

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln
    Hej ny här på forumet!

    Vart själv lite nyfiken när jag såg denna tråd, har nämligen själv samma problem med "knackande" ljud när jag startar min nyinköpta 9-3 SS 2.0T -03:a. Värst brukar det låta iaf man låter bilen stå i 10-20 min medans man är inne och t.ex handlar nånstans, och kommer ut och startar upp den igen. Då låter den som någon gammal Scania lastbil i en 20-30sek innan den låter normalt igen. Det jobbiga är ju att problemet inte uppstår jämt, utan kommer och går lite. Känns ju iaf lite trist att motorn ska låta så illa, med tanke på dom pengar man ändå gav för bilen.

    Har påtalat detta för SAAB i Hässleholm, men dom säger att dom inte fann något problem.

    Edit: Stavfel
    Samma ljud i min gamle. Har du automatlåda i din ? Det hade jag i min, har för mig det fanns en tråd härinne förut om detta, och då pratades det om automatlådor i samband med detta läte ?
    Min har samma ljud med manuell låda.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Japp, min är en manuell den med. Man börjar ju undra när bilen bara gått 8000mil och den redan låter sådär. Är ju inget vidare upphetsande att höra det knattret... Sen så hör jag också ett "vinande" ljud från motorn när är kall. Det varierar i takt med att jag varvar, men detta är bara som sagt när den är kall. Är det turbon månne? Har ju aldrig haft turbo eller Saab innan, så jag har ju tyvärr noll koll. Börjar ju iaf ångra mitt köp av den här bilen kan man ju lugnt säga.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  17. #17
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln
    Japp, min är en manuell den med. Man börjar ju undra när bilen bara gått 8000mil och den redan låter sådär. Är ju inget vidare upphetsande att höra det knattret... Sen så hör jag också ett "vinande" ljud från motorn när är kall. Det varierar i takt med att jag varvar, men detta är bara som sagt när den är kall. Är det turbon månne? Har ju aldrig haft turbo eller Saab innan, så jag har ju tyvärr noll koll. Börjar ju iaf ångra mitt köp av den här bilen kan man ju lugnt säga.
    Jag har också det vinande ljudet när den är kall! Försvinner efter nån minut typ..
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Ah oki, kanske bara är nån typisk Saab 9-3 SS grej då. Det lugnade ju ner mig lite iaf. Har ju aldrig köpt en sån dyr bil innan, så man blir ju lätt nervös för minsta lilla.

    Dock det som stör mej mest är detta knirrande i i-panelen! Retar vansinne på mej och ändå drog verkstaden åt panelen när jag påpekade detta..
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

Liknande ämnen

  1. Vanlig diesel eller diesel+, premium och allt vad de heter
    Av hostarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 19:24
  2. 9-5 2.0t -00 låter som en diesel
    Av SAAB_Markus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 16:41
  3. 9-5 diesel?
    Av Danneh i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-19, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •