Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: 98 oktan vs 95 oktan + 5-10% E85

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030

    98 oktan vs 95 oktan + 5-10% E85

    Har de senaste 2 tankningarna kört i ca 5-6 liter E85 och 60-61 liter 95 oktan i min 9000 Aero. Har märkt att soppaförbrukningen sjunkit med ca 1 dl/mil i samband med detta, (95 oktan innan).
    Anledningen till att jag gjorde detta var för att testa om man kan tanka så istället för 98. E85 har ju högre oktantal än 95 och 98, så jag tänkte att man kunde "blanda till" ett högre oktantal men ändå tanka 95.
    Eller var det helt enkelt så att soppaförbrukningen sjönk för att det blivit lite varmare den senaste veckan?
    Jag vet att 2 tankningar är för lite för att kunna dra några slutsatser, men finns det någon här som kan verifiera/falsifiera min lilla teori, så skulle det uppskattas.
    Någon mer än jag som testat detta, hur blev era resultat?

    Är jag ute och cyklar?
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Letzebuerg
    Inlägg
    138
    Du är nog ute och cyklar, E85 innehåller mindre energi än BF95

    Var helt enkelt glad att den inte drar mer istället. 1 dl per mil låter löjligt mycket som bränslebesparing.

    Jag skulle vänta med att dra en slutsats.
    2,0T SS -04

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 006
    Ökning i förbrukning med E85 är störst vid lugn körning. Kör man hårt så måste bensinbilen feta på med soppa för att förhindra spik, detta behövs inte när det körs på E85 då spikningar är ovanligare med sprit

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 299
    Du kör med ungefär 12 % inblandning av etanol i soppasinen. Jag utgår ifrån att det är 5 % i den 95 oktaniga som du fyller i.

    Där man behöver kyla med att feta på är oftast lambdasonden maskad och uppfetningen ligger i programvaran. Så det är inte hela förklaringen till att man bör få en ökad förbrukning vid lugn körning i förhållande till lite mer aktiv.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Exil turbo
    Du är nog ute och cyklar, E85 innehåller mindre energi än BF95

    Var helt enkelt glad att den inte drar mer istället. 1 dl per mil låter löjligt mycket som bränslebesparing.

    Jag skulle vänta med att dra en slutsats.
    Sist jag kollade hade E85 ett oktantal på över 100 (104 tror jag).
    Min 9000 CSE 2.0t 1996 får duga som studentbil.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 189
    Synd att de e så svårt å dokumentera sånt hära under aktiv körning. Det enda jag kan tillstöta med är att inblandning med E85 gör att motorn går bättre. Men de e onödigt krångligt iaf. Tankade i runt 50% E85 inför besiktning i höstas me polarens kärra. Utmärkta avgasvärden. HA! Mekotechen hade innan dess gett klartecken för att lambdasonden va helslut. Efter denna repa kollades den igen o gav då bra lambdavärden igen. Är nog en större orsak till förbrukningsminskningen är själva iblandningen. Tilläggas bör att förbrukningen ökade med denna blandning. Jaja, tanken va nästan tom på kvällen så vi körde i 98 igen. Den kärran, numera såld, har aldrig gått så bra som efter detta.

    Däremot har jag konstaterat att min Aero drar minst 1-1,5 dl mer med 95 än med 98 i tanken, vid blandad körning. Och vid kortsträckor vill jag helst inte tänka på detta. Men hade över 1,5liter/milen den veckan tanten hade bilen. Det var hon som hällde i full tank 95 av ren vana den gången. Och hon kör inte så hårt. Fast hon har bara 4 km till jobbet. Hennes SS drar oxå för mycket, men klarar sig på runt 1,3 på samma sträcka.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Letzebuerg
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av kryckmeister
    Citat Ursprungligen postat av Exil turbo
    Du är nog ute och cyklar, E85 innehåller mindre energi än BF95

    Var helt enkelt glad att den inte drar mer istället. 1 dl per mil låter löjligt mycket som bränslebesparing.

    Jag skulle vänta med att dra en slutsats.
    Sist jag kollade hade E85 ett oktantal på över 100 (104 tror jag).
    ? visst har E85 ett högt oktantal och vid inblandning vid små mängder kan man säkert räkna med tom högre oktantal än 104 vid inblandning

    Jag menade bara att en bränslebesparing pga E85 på 1 dl per mil är helt uppåt väggarna möjligtvis 1-2 cl per mil.
    2,0T SS -04

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 813
    [quote=Exil turbo]
    Citat Ursprungligen postat av kryckmeister
    Citat Ursprungligen postat av "Exil turbo":2uapaalc
    Du är nog ute och cyklar, E85 innehåller mindre energi än BF95

    Var helt enkelt glad att den inte drar mer istället. 1 dl per mil låter löjligt mycket som bränslebesparing.

    Jag skulle vänta med att dra en slutsats.
    Sist jag kollade hade E85 ett oktantal på över 100 (104 tror jag).
    ? visst har E85 ett högt oktantal och vid inblandning vid små mängder kan man säkert räkna med tom högre oktantal än 104 vid inblandning
    [/quote:2uapaalc]

    E85 har ett högt oktantal, ja, runt 100-104 oktan.
    Men du kan ju inte få det högre utan MTBE, mer etanol eller oktanbooster, så med blandat emd benisn så får man högre oktantal till en viss gräns där etanolens låga energi behöver kompenseras.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555
    Borde man inte kunna hälla i 98 och spetsa med E85 så man kommer upp till den godkännda nivån 10% etanol?

    Då borde man få 98,3 oktan vad? Kan ju inte skada.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 841
    Citat Ursprungligen postat av Treo
    Borde man inte kunna hälla i 98 och spetsa med E85 så man kommer upp till den godkännda nivån 10% etanol?

    Då borde man få 98,3 oktan vad? Kan ju inte skada.
    Men ORKA!!!!!!!!!!


    Då kan man ju likagärna tanka 98oktan, mappa väl och ändå se glad ut istället för att stå och måtta med decilitermåttet vid pumpen...

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 389


    Finns ju trimfirmor av en anledning

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 813
    Eller så kan man bygga om till BioPower direkt
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    114
    Tanka i 100% E85 åk till närmaste mappare och säg OPTIMERA.
    Efter dessa 2 steg så kommer bilen att gå som aldrig förr
    Saab 9000 "Tunnan" - 1985 2.xT @ x.xxbar
    http://www.garaget.org/?car=133793

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av NissseMann
    Tanka i 100% E85 åk till närmaste mappare och säg OPTIMERA.
    Efter dessa 2 steg så kommer bilen att gå som aldrig förr
    Njae! Lite mer än så behöver man göra för att konvertera till 100% e85.

    Själv så brukar jag hålla mig runt 30-35% e85 i tanken. Brukar dra lite mindre vid längre sträckor för min del. Kör man bara korta sträckor så drar det mer dock. Även när jag gått upp i blandningen så brukar den dra mer. E85 är annars ett väldigt bra sätt att hålla systemet rent.

    //Johan
    It is a man's obligation to stick his boneration in a woman's seperation to ensure the propagation of the younger federation and the next generation.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Så min minskade soppaförbrukning har troligtvis inte med etanolen att göra?
    Jag ska fortsätta tanka så här ett tag och se hur det blir, om man kan dra några slutsatser.
    Krångligt vill jag inte påstå att det är, tankarna står bredvid varandra så det är bara att först hälla i E85 och sedan 95.

    Vill ändå intala mig själv att det har lite betydelse, det borde ju ge ett oktantal på ca 96 iallafall. Tredje tanken är snart slut och det verkar som det blir en snittförbrukning på 0,9 (ca 0.99 innan) trots skapligt mycket gasande och endel i 160 km/h.

    Håller tråden öppen så får vi se vart det leder.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av Treo
    Borde man inte kunna hälla i 98 och spetsa med E85 så man kommer upp till den godkännda nivån 10% etanol?

    Då borde man få 98,3 oktan vad? Kan ju inte skada.
    Men ORKA!!!!!!!!!!


    Då kan man ju likagärna tanka 98oktan, mappa väl och ändå se glad ut istället för att stå och måtta med decilitermåttet vid pumpen...
    Jo, jag skrev faktiskt att man skulle utgå från 98 soppa. Men frågan var väl mer akademisk än praktisk.
    Dvs. att det faktiskt går utan att kliva utanför vad en bil är specad för.

    Sen är min åsikt att bensinen ju är den billiga delen av bilägandet så det är inte så mycket att jaga efter alltid.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 841


    Ni får tanka V-power om ni jagar oktan

    Och jag undrar ja om detta slabbande med etanolen ger nånting i realiteten, en bättre IC kanske är högre upp på prioriteringen ?

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 189
    Forsätt du å tanka din blandning. Det är INTE skadligt, bara krångligt anser jag. Kortkörningarna drar ju mest oavsett soppablandning. Aeron e ju "optimerad" för just 98, och den drar betydligt mer vid lägre oktantal. Iaf min gör det. Har inte prövat blanda i E85 själv, men det verkar som de motorsvagare varianterna går riktigt bra på detta vis om man läser allas erfarenheter. Ska nog testa på frugans när hon inte märker nåt.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    29
    Har pratat en del om etanolinblandning med en bekant som är motorutvecklare på saab:

    > Hur mycket E85 kan jag tanka min 9-5 aero -01 med? :-)

    Om man tar ett standardprogram till en 9-5:a och ändrar etanolhalten kommer styrsystemet att lära sig hur mycket bränsle som behövs för att hålla lambda=1 i ett visst "adaptionsfönster". "Fönstret" är ungefär 90 km/h konstant fart med varm motor, dvs om du ändrar etanolhalten stå inte på för fullt direkt då finns risk för magergång på fullast. Om man gör detta i flera steg med ökande etanolhalt är det första som kommer "slå stopp" är diagnostiken med Check Engine som följd. Detta gör inte så mycket eftersom allt felkodsminne nollas om du lyfter batteripolen. En fungerande maximal etanolhalt utan diagnosproblem är ungefär när styrsystemet måste öka bränslemängden 15%. Detta innebär följande etanolhalt:

    AFR_önskad = AFR_bensin / 1.15 = 14.7 / 1.15 = 12,78

    AFR_önskad = AFR_bensin*(1-etanolhalt) + AFR_etanol*etanolhalt
    (lös ut etanolhalt ur uttrycket)->
    etanolhalt = (AFR_önskad - AFR_bensin) / (AFR_etanol - AFR_bensin)
    = (12,78 - 14,7) / (9.0 - 14,7) = 0,33 = 33%

    (AFR = Air/Fuelratio)

    33% är ganska mycket och jag har inte hört om någon som kört detta förut. Kolla gärna mina AFR-beräkningar... Men som sagt, inget tråkigt kan hända om du bara låter system lära sig i adaptionsfönstret.

    Etanolen är ett underbart turbobränsle, en stor del av den knackhämmande effekten finns redan vid 20% etanol.

    Eftersom du kör med standardtändning kommer du nog inte märka så mycket, men drar du släp i värme kommer du nog märka att det går spikfritt.

    Tänk på att all bensin i Mälardalen redan innehåller 5% etanol när du räknar ut din cocktail.

    Jag har kört en mix som låg runt 40% utan att jag märkte något annat än förhöjd bränsleförbrukning. Minns inte hur mycket det blev, men det stämde ungefär med energiinnehållet om man räknar 30% ökning för E85. Jag fegade dock ur och har inte vågat göra om experimentet med så mycket etanol eftersom jag var rädd för att få för mager blandning vid hård belastning.
    Menar du alltså att systemet ger motsvarande mängd mer bränsle även utanför "lambda-området"? Får jag rätt mix så länge jag inte fått något felmeddelande? Hur mycket "extrakapacitet" har bränslespridarna? Vid en viss punkt (max belastning/max varvtal) står väl spridarna öppna 100%? Är det de 15% du talar om?

    Du får mer bränsle även utanför lambda-området. Allt skulle funka perfekt om det nu inte var så att spridarna tar slut på max effekt på Aeron. Helt rätt, glömde det. Förutom detta problem kommer du få rätt mix så länge du inte får felmeddelande.
    Det bästa vore om du kunde montera en 3mm tempgivare på avgaserna in i turbin. Då kan du lugnt gasa på, håller det sig under 980 grader så håller det.

    Vilka problem kan du se som skulle försvåra ombyggnation av redan befintliga bilar till etanol? (Förutom att man naturligtvis måste veta att konvertering görs på rätt sätt)

    Problemet är nog att det kan bli dyrt för konsumenten. På din Saab behöver man byta tank, bränsleledningar och pump för att få den att klara E85. I konsumentled skulle ett sånt kit bli dyrt. 15000?
    Sedan måste den klara emmissionerna, en hemmakonvertering skulle troligtvis öka kväveoxidutsläppen med 3 ggr pga att lambdaregleringen inte är optimerad.

    /per
    ---
    9-5 aero kombi aut -01
    9-5 aero kombi aut -01, 9-5 sedan 2.0 -98 & Mecalac 8cxi grävare -94

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536
    Men borde det inte ligga i statens intresse eg. att fordonsparken etanolkonverteras? Med tanke på hur gammal fordonspark vi har i Sverige så kommer det ta mycket lång tid innan den blir helt (typ) konverterad, och eftersom staten är så miljömedveten så de beskattar oss så jag vet inte vad på bensin så borde det gå att lösa med skatteavdrag eller andra skattelättnader för att hjälpa bilägare med konverteringen.

    Tänk om det fanns ett etanolkonverterings kit till volvo 2 och 7 serie t.ex, som subventioneras av staten, hur mycket utsläpp skulle inte vi slippa då?

    Eller så kan man ju tro att den miljöbeskattning som görs på fosila bränslen är mer en kassako än nått genuint intresse i miljön...

Liknande ämnen

  1. Preems 98 oktan = 100 oktan?
    Av Big Tom i forum Off Topic
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-03-31, 18:57
  2. Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?
    Av saab1991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 22:54
  3. 95 vs 98 oktan - vad ska jag åka på?
    Av Gaffer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 14:30
  4. 95-98-99 oktan ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 20:33
  5. 98 oktan?
    Av edh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •