Köp saab original MTF-0063 / 93165290.
Köp saab original MTF-0063 / 93165290.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Rent smörjmässigt går det med nästan vad som helst. Det är egenskaperna som påverkas. Svårväxlat när det är kallt eller andra saker som kan dyka upp. Synkroniseringarna i saab lådorna är ju ett svagt kort så det är ju tveksamt om just ett oljebyte gör nån skillnad på en redan dålig låda men det är ju bara att testa.
Jag ivrar starkt för RedLine MTL. Hade ett sjungande ljud som försvann när jag bytte till den. Blev smidigare växlingar i förra 9-5an också.
Jag hade hellre valt Quadralube före Champion av den anledningen att QS är testad i de äldre växellådorna. Jag undrar om någon här har någon erfarenhet av Champion.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Jag har kört Motul Motylgear 75W-90 och Motul gear 300 75W-90. Båda var billigare än OE oljan och modernare olja. tror jag betalade 68kr litern sist
Jag hittas massa i denna tråden om Qudralube i äldre 9-5 lådor utan problem, men inte i någon såpass ny som min och därav frågan. har något ändrats mellan 00 och 08 i lådorna tex? tråden är rätt rörig.
eftersom jag jobbar på företaget som tar in och säljer Champion till sverige/norge (och Quadralube för den saken skull) så är jag såklart extremt partisk i frågan om hur bra champion är.
Jag har ett gäng flaskor Quadralube hemma eftersom jag kör det i og900 lådorna.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
En del auktoriserade Saab-verkstäder som har kört Quadralube rätt länge, jag hade kört den om jag hade haft ett litet lager med sådan växellådsolja.
Växellådorna har inte ändrat så mycket att det bör påverkas alls av den oljan, har ju liknande specifikationer som original GM oljan om jag minns rätt.
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
Dags att byta olja på NG9-5an, Saab/Opel/Volvo säljer AW-1 som är mineral baserat men alla eftermarknads oljor Syntetiska. Frågan är spelar det någon roll ? Orio verkar ju inte få in några oljor...
Skickade en fråga till Aisin Europa. Får se va de säger.
Skrapning vid växling behöver inte alltid vara en dålig synkring. Det kan också vara en utsliten koppling.
Sen när det gäller val av olja, så hade jag valt Saabs egna hallonsaft då låda är fylld med det från fabrik vilket för med sig att man slipper göra en sköljning av lådan. Dock så är det ändå rekommenderat om oljan aldrig är bytt tidigare.
Sen finns det alternativ till transmissionsoljor. Det man ska ha i åtanke när man väljer är vilken klassning man väljer. Välj helst en GL-4 än GL-5. GL-5 har dubbelt så mycket EP-additiv vilket kan göra en växellåda trögväxlad.
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Den här bilen kom förladdad med Neste Hypoid MP75W, en ganska kontroversiell olja som det skrivits mycket om det finska saabforumet. Den har nu gått 64,000k med den oljan än så länge. Jag är lite oroad då jag läser det är en GL-5 olja.
Jag fick tag i en som skrev på det finska saabforumet där det diskuterats mycket om oljan ovan. Han verkade kunna sin sak om just denna olja och menade att ingen växellådsolja idag är farlig för gulmetaller oavsett om det är GL4 eller GL5. Vilket känns betryggande att få höra. Just den här MP75W oljan kunde vara lite hal för synkroringarna dock.
Har haft lite problem med ettan och backen ibland men efter jag fixade tomgången blev det faktiskt bättre också, tror den låg i för höga varv helt enkelt.
Synqrogear 75W-80 av midland fick jag som rekommendation om jag ville byta.
Angående om EP-additiv ska vara aggressivt på gulmetaller så är det något gammalt som fortfarande lever kvar. Men finns dock ändå vissa oljor som kan påverka gulmetaller.
Men idag så är additiven uppbyggda på andra ämnen.
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Detta hänger mycket ihop med syntetoljornas intåg, behövs inte likadana EP tillsatser då. Sen är det som sagt skillnad på olika ändå, det finns oerhört mycket olika transmissionsoljor för olika applikationer så man bör ju läsa på lite.
Jag gjorde en liten koll på Dennis lista för att se vilka oljor som fortfarande fanns att köpa och tyvärr så krympte listan rätt mycket då några har försvunnit helt men över till sammanställningen.
SAAB MTF 0063 SAABs senaste orginalolja rek bla till 9-3/9-5 . En helsyntetisk 75W/90 från Castrol. [Denna finns fortfarande att köpa]
Special 2105 Quaker State. Påverkar ej gulmetaller. Mineral 75W/90. API GL 4.EP [Denna finns ej längre att köpa]
Super Qudralube Quaker State. Påverkar ej gulmetaller.Mineral 75W. Ger lättväxlad låda.API GL 5. EP [Denna finns fortfarande att köpa, dock via Svenska Saabklubben och heter bara Quadra Lube]
High Performance Quaker State. Påverkar ej gulmetaller. Mineral 80W-90.Även till diff.LS-EP. API GL 5. [Denna finns ej längre att köpa]
High Performance Quaker State. Påverkar ej gulmetaller. Mineral 85W-140.Även till diff.LS-EP. API GL 5. [Denna finns ej längre att köpa]
Synchron Fully Synt. Quaker State. Påverkar ej gulmetaller.Helsyntet 75W-90. Även till diff.LS-EP. API GL 5. [Denna finns ej längre att köpa]
SMX-S Castrol.Växellådsolja. Helsyntet 75W/85 . API GL 1-4 [Finns kvar men heter idag Castrol Transmax Manual Multivehicle 75W-90]
EP 80 Castrol.Växellådsolja.. Mineral 80W. API GL 4 [Finns fortfarande kvar att köpa under samma namn]
Syntrax Universal Castrol.Växellådsolja. Delsyntet 75W/90 . API GL 4/5. LS [Finns kvar men heter idag Castrol Syntrax Universal Plus 75W-90]
SAF-X / XJ Castrol transmissionsolja.Helsyntet 75W/140. LS. Lämplig för tävlingsbruk.Kan påverka synkringar. [Finns kvar men heter idag Castrol Transmax Axle Long-Life 75W-140]
ShockProof Gearoil RED LINE.Helsyntet SuperLight, LightWeight och Heavy. Lämplig för tävlingsbruk . Blå färg [Denna finns fortfarande att köpa]
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Ang redline shookproof... Så är heavy väldigt trögflytande.
Det är bättre att köra med superlight eller light. Själv blandade jag dem i racern. En flaska av vår. Vidhäftningen är otrolig!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Frågan är dock om det är någon större vinning i att den är trögflytande och "vidhäftande".
Tänker på att både pinjong och kronhjul i en automatlåda fortfarande är i rent metall och med kuggar. Och med en 9-5 Aero med automat växellåda kan du köra med gasen i bott uppför Hallandsåsen med husvagn efter utan att något går sönder pga bristande smörjning på kuggar.
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Då denna tråd är väldigt lång och det är oklart för mig vad som gäller byte till annan växellådsolja, så undrar jag hur det nu ligger till?
Ska byta packboxar till drivaxlarna och funderar på att fylla i Red Lineolja medans man ändå tömt lådan på olja.
Måste man då skölja den eller funkar det med att bara fylla på?
Hittar inget om oljebyte i växellådan i serviceboken, trots att bilen har varit på service regelbundet av tidigare ägare.
Det är en OG9-5 2007 med manuell låda som gått över 30.000 mil.
1 Saab og 9-3 -01(såld)
2 Saab og 9-5 Aero -04 (såld)
3 Saab og 9-3 Vector -07 (såld)
4 Saab og 9-5 BioPower -07
Jag har inte sköljt före byte till RedLine. Har funkat bra i 8000 mil. Sen dess. Ganska säkert på att RedLine själva skrivit att man inte behöver skölja. Har kört RedLine MTL.
Jag köpte tre liter av denna olja, ska i saaben i vår, det är redan syntetolja i den (sen snart 7000 mil) så jag kommer inte skölja. 75W80 GL4, största orsaken jag köpte den var den fanns lokalt.
Saab 900 T16 -1990