20230410_202912.jpg
2023-04-01 så fick denna kärra bli en del av mina sattyg
och idéer efter flera års planerande, samlande av massor av delar och småskaliga tester samt fysiska uträkningar baserade från verkliga förhållanden.
Ferdinand ska skapas till min busbil med alldeles lagom med effekt inom 650+hk spannet som ska fortfarande vara körbart med bra register och linjärt vrid från 700-730nm genom hela registret.
Tanken var först 1000hk projekt, men la ner det på bristande tid nu med två småbarn och mycket extra att stå i. Alla delar fanns nästan, men dom kostnader och arbetet som fanns kvar att göra för att sätta det riktigt i rullning blev för mycket och därmed lades på en mer rimlig nivå.
Ferdinand är en 1999 9-5 2.3t 170hk.
Namnet kommer ur att det är en Spanien import ursprungligen som importerades 2007.
Bilen har gått 15400mil och är tillsynes helt rostfri, men finns parkeringsskada bak på skärm, stöt och dörr. Parkeringskadan ska fixas så den ser som helt original utförande!
Midterranean-spec med askkoppar lite här och var. Den är verkligen så basutrustad linear utrustad det kan bli, men det gör den till en extra rolig sleeper!
Detta följande är nuvarande planerade setupen för bilen:
Bottendel
2.0L vev.
Original ramlagerbultar
Blockerade balansaxelkanaler.
Modifierat oljetråg för att göra om hela oljeupptagningen så det stödjer upp till 8000varv utan kavitation och få kontroll på skummandet av oljan.
90.0mm Wössner B205R kolvar.
Kolvbult från Trend performance gjorda av verktygsstål som sedan är belagd med diamant-liknande beläggning.
SPM 159mm vevstakar.
Allt balanserat och viktat ihop med svänghjul, remskiva och tryckplatta.
Cylinderhuvud
Saab motorlabb E100 biopower topp förstärkningar monterade i gjutningen för att få förbränningsrummen stabilare och mindre benägen att få topplockspackningen att läcka pga toppen lyfter sig internt.
Saab motorlabb E100 specialventilsäten.
Saab motorlabb E100 33mm insugsventiler och 29mm avgasventiler.
Lätt portad, dimplade förbränningsrum och i övrigt bevara så mycket av T7 toppstrukturen som möjligt för bästa funktion.
Supertech spr-h1021s ventilfjädrar
42kg vid sätestryck och 88kg vid 11mm lyft.
VTi B205R insugskam.
264°/9.6mm avgaskam.
Ej stumma tryckare ännu(kommer nog sen).
ARP2000 topplocksbultar.
Original topplockspackning.
Turbosystem, Kylare & Avgas
PSR G30-660 T25 0.72 A/R turbo med intern wastegate.
Sweden exhaust grenrör "original position".
Fullt 3.5" avgassystem med 3st långa dämpare. Ska försöka hålla ljudnivån nere när man kör normalt.
3.5" ner till 3'' inlopp till turbon med stort 4.5" BMC dual cone filter.
DO88 Big pack med intercooler och tryckrör.
DO88 aluminium kylare.
Koppling/Växellåda/Drivlina
F40 6-växlad diesel växellåda med vajerställ..
Original 9-5 svänghjul.
Sachs race engineering tryckplatta.
240mm 5-puck lamell tillhörande Saab V6.
Quaife ATB differential.
Bränslesystem
Bosch 02801582109-M EV14 870cc för att få bra sprutbild för bränsleatomiseringen.
DW300 bränslepump.
Separat strömdragning till pumpen.
Chassi
Powerflex black series på samtliga ställen.
D2 sport coilovers.
Volvo R 4-kolvs bromsok med NDX bluestuf belägg.
Bygga eget fjädertornsstag fram.
Grövsta original sport krängningshämmarna fram och bak.
Motorstyrning
Överklockad trionic 7 styrdon med komponenter bytta internt samt brukas med special överklocknings bin-fil. Tagen från 16Mhz till 25Mhz och är beprövad i motorsimulerare som stresstest med alla funktioner igång. Överklockas för att kunna hantera extrema varvtal och ha kvar all kommunikation i systemet.
GM 3.5'' LMM likt original fast större, kalibrerad upp till 2500mg/c.
/Joel