det är denna jag menar nr15
finns dock ej något artnr enl EPC, men kan kolla om det verkligen behövsmmm men men den sitter iallfall runt/under batterihyllan
död bildlänk
//T
det är denna jag menar nr15
finns dock ej något artnr enl EPC, men kan kolla om det verkligen behövsmmm men men den sitter iallfall runt/under batterihyllan
död bildlänk
//T
900s-90 & 900T8-87
9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002
Det är bara på USA specade bilar som man inte kan tända dimljusen ihop med halvljus, man har löst det så att man jordar dimljusreläet genom ena halvljuslampan, vilket gör att när man tänder halvljuset och har dimljuset tänt så får man + på båda sidor om spolen på dimljusreläet, och reläet faller då.Ursprungligen postat av Andreas O
På övriga marknader så jordas dimljusreläet direkt, vilket gör att man kan ha dimljusen på när som helst, förutsatt att någondera av följande är påslagna, parkeringsljus, varselljus (alltså på senare modeller halvljusautomatik, ljusströmställaren i läge 0 och tändning på), halvljus eller helljus.
/Mats
/mvh m277
Ännu mera skitsnack!
Både farsans nuvarande och min förra CSE, som är GARANTERAT SVENSKSÅLDA gick/går det ej att tända dimljusen ihop med halvljus.
Om denna begränsning försvann på de sista årsmodellerna låter jag vara osagt.
Tilläggas bör att både frugans förra 9-3SS samt min f.d. Aerokombi -02 va det likadant med. Halvljus=inget dimljus i samtliga fall.
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.
Vad för skitsnack? På min 9000 94:a går det alldeles urmärkt att köra dimljusoch halvljus samtidigt, hade en -92:a innan, samma där. på de -95 och -96:or jag mekat med har funkat precis likadant.
Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5
Mina 9000 årsm -95 och -97.
Turbosug är nog glassguran trots allt
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
HejUrsprungligen postat av turbosug
När skall du sluta med dina felaktiga inlägg??
Har haft en 15 tal CS bilar och du har helt fel som vanligt.
//MH
Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
2 st og900 cab
Hej!
Jag har en 9000 CSE 97a som jag behöver hjälp kring dimljusen med.
Jag har läst på ett annat forum att man ska koppla ur en bygel under batterihyllan / där säkringarna sitter i motorutrymmet för att dimljusen ej ska behöva gå samtidigt som heljuset. Nu funkar dom endast tillsammans med helljuset. Ej i något annat läge tyvärr.
Mvh
- - - Uppdaterad - - -
Har alltså testat att ta ur den bygeln som de gick 2 sladdar igenom, gula har jag för mig fast de hjälpte ej.
Tar man bort bygeln blir funktionen att du kan köra p-ljus med dimljus utan att vrida om ljusomkopplaren när du stänger av bilen..
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
http://www.garaget.org/aeropiloten
Ok! Finns de något sätt att köra med dimljus och p ljus när bilen är på? eller endast dimljus
Har du ljusvredet längst till vänster så har du p-ljus, låt dimljusknappen vara intryckt. Då behöver du inte tänka på att slå av eller på något om du vill köra p-ljus + dimljus dagtid.
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
http://www.garaget.org/aeropiloten
Ok tack!
jag testade att dra ur den där bygeln med en gul kabel i men det fungerar ändå endast med dimljus när jag har heljuset på. Oavsett om bilen är på eller av och oavsett vilken inställning ljudvredet är på. Har bild på den där bygeln jag tog bort om du vill ha på mailen eller något. Men är ganska säker på att det är den du menar
Är det inget med en säkring också ?
Antingen som skulle bort eller monteras, minnet är som det är
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hur då? Vågar man sätta en säkring där i sladden hehe
Driving light 31 prova med den
https://knigaproavto.ru/shemy/en/saa...x-diagram.html
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Testade den nyss och det fungerar ändå inte tyvärr. De som hände var att panelen slocknade istället.
Testade ännu en gång nyss att ta bort bygeln samt säkring 31. Knackade lite på ljusreläna också i elcentralen. Panelen lös nu då jag hade fel läge på sist men dimljusen går oavsett inte utan helljusen igång. Kollade lite i den röda handboken men hittade inte något om dimljus fram.
Hade redan ett foglightrelä och det fungerade. En möjlig sak som är fel kan vara att p-ljus är på samtidigt som halvljuset. De gör de svårare att koppla om dimljusen till endast med pljus. Testat att ta bort säkringen igen och bygeln samt ändrat kring reläerna och sånt men inget verkar hjälpa. Utan foglight relä och med en liten säkring där istället så lös dimljusen utan helljus. Så problemet sitter nog i själva reläet, finns det något annat foglightrelä man kan köpa?
Tja
Jag har en saab 9000 cse 97a som jag vill få igång dimmisarna samtidigt som pljus på. Men de jag upptäckte för att parkeringsljuset går samtidigt som halvljusen vilket jag inte vet om de ska va så eller inte. Tänkte nämligen sammankoppla dimljus med parkeringsljus då foglightreläet förhindrar att dimljusen är igång när helljuset EJ är i gång. Dvsa dimljus har krav av helljus oavsett vad.
OBS: Jag har testat att ta bort bygeln under batterihyllan samt säkring 31, utan resultat.
- - - Uppdaterad - - -
Obs: Jag har tidigare googlat ett par gånger och får olika svar hela tiden. Många säger att bygeln och säkring 31 är svaret på problemet så jag har tydligen ett omkopplat system. Andra säger att man måste koda via Tech 2 medan andra säger att de inte är så på 9000 alls.
Positionsljus skall lysa samtidigt som halvljuset, så är det på alla bilar. I regel är positionsljus och parkeringsljus samma lampa. Tanken är att även om ena halvljuslampan är paj så ska mötande bilar enkelt kunna se bilens position på vägbanan.
Det är vanligt att positionsljus och halvljus lyser i samma reflektor, därför syns inte positionsljuset när halvljuset också är på. Senare 9000 har det så, men inte tidiga 9000 där det kombinerade positions- och parkeringsljuset sitter under blinkersen.