För mig personligen är det väldigt viktigt om det är en äkta Aero eller ej men just Saab 9000 är extra viktigt då inget annat är av intresse än äkta
Vad är kraven för "äkta" då? Jag menar, jag har en med emblemet bakpå, men eftersom det är en automatare så har den ju T25 och 200hk. Är den fortfarande "äkta"?
En distinkt sak som skiljer en Aero från övriga är hjulupphängningarna, dämpare och fjädrar skiljer. På -94 kan även baksätet skilja (Dux-resårer fanns kvar det året för Trim K63, J93 och K93 som jag tror var exklusiva för Aero och Griffin).
Ev kan även styrväxel skilja, det framgår inte i EPC hur det ligger till med pinjongerna, men det framgår att det finns flera varianter på styrväxel utan att framgå vilka bilar som fick vad.
Senast redigerat av Långmilare den 2019-07-07 klockan 23:59.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Även "Italien-Aero"?
Jag misstänker att denna 9-5:a ursprungligen var avsedd för export till Australien. Ställer helt klart krav på sin förare!
https://www.blocket.se/vi/85949060.htm
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Varför blanda in andra marknader & importfordon i frågan? Den var inte avsedd för Svenska marknaden. Men hur som så är det en Aero från fabrik men avsedd för Italien & deras restriktioner.
Det hänger alltså på vad som står i reg.beviset om det är en äkta "Aero".
Bara man trivs med bilen har jag som motto och det gör jag i en 9000.
Nu var det ju inte det som var grejen, om man trivs eller ej med bilen i fråga. Frågan var vad som är äkta. En äkta är i.v.f. för mig tillverkad i fabrik. Sen att man kan uppgradera & skapa en wannabe. Det är en annan sak. Men det gör den inte till äkta. Dock kan det vara lika bra för den som innehar bilen. Så sett inget fel & man får som tur är tycka olika.
Veckans fynd?
En till synes fin OG9-5 Aero (SFL600) med två ägare och 15.000 mil, för 15.000 kr!
https://www.blocket.se/vi/86200934.htm
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Fast om vi just tittar på 9000 Aero automat så går det ju inte att skilja den från en "vanlig" 9000 2,3 turbo automat. VIN är ju lika, inte som på manuella Aero där det syns att det är en B234R. Så, om man har en 9000 2,3 turbo automat 1997 (a50) och stoppar i aero-inredning så går det ju inte att skilja från en som lämnade fabriken med inredningen. Inte alla har ju "aero" i regbeviset.
Hur var det nu ramsan gick,, En Aero är en Aero är en Aero...
Saab 9-3 2.8 TURBO XWD 280HK AERO BOSE SE.UTR -08
- Säljes av: DAAL Bil AB 12 juli 18:32
159 900 kr
https://www.blocket.se/stockholm/Saa....htm?ca=11&w=1
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Det är väl en lite ovanligare lågmilad bil, men är inte priset ganska högt satt?
Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
"Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."
Högt, nä. Det är väl bra att någon värderar de fina bilarna på ett relevant sätt.
JG har dräglat länge över den. Dock saknar den ju afl och tpms, annars allt.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Ja den har ju det mesta. För dig måste ju luckan vara attraherande AFL & TPMS går ju att fixa i efterhand. TPMS e ju ganska lätt, AFL lite mer elpyssel. (Å andra sidan är de två saker man faktiskt kan klara sig utan, även om det är fräckt.) Hade jag inte redan haft en Aero V6 -2010 med dryga 600mil på mätaren & dåligt med plats för fler bilar, så...