Måste ju vara före bilderna
Måste ju vara före bilderna
Letar efter en SAAB 9-5 SC Biopower automat i bra skick som ska gå som 1a bil i familjen med fru och barn i. Har hittat denna men kan inte bedöma om det är bra pris. Det är ju vad jag förstår sista modellen och därför fullutrustad och verkar fin/välservad på bilden. Är det fantasipris och vad ska den isåfall kosta cirka?
https://www.blocket.se/annons/osterg...cka/1000600979
Annonserades ut för 69900:- 20231026
Flyttat mellan 5 bilfirmor på den tiden?
Ha det gött, Sven
Välkommen hit!
Det är troligen lite av ett fantasipris, om du tittar på blocket på alla 9-5 kombi och sorterar på pris så ser du att dyraste privatannonsen är listad på f.n. 69000:-
Men vi pratar 15-20 år gamla bilar här, så skicket är helt avgörande. 100k skulle t.ex. i.o.f.s. kunna vara motiverat om bilen är helrenoverad, men det betyder i praktiken att det gjorts svetsjobb på chassiet, eftersom en 9-5 som körts normalt kommer att ha betydande rost vid sidobalkarna och i bakvagnen - men detta är inget som syns om man inte skruvar ner plastsköldar och bakre innerskärmar. Sannolikheten för att den länkade bilen är helrenoverad är i praktiken 0.
Om man vill hitta en orenoverad bil med bra roststatus så är det bilar som gått hela sitt liv på Gotland eller osaltade delar av Norrland. Om man vill ha en bil som går några år så kan de duga med en bil som är halvrostig under ytan (det är inget säkerhetsproblem på en 9-5:a, men däremot kan det bli problem med möss som kommer in genom rosthål i bakvagnen...), men inget _jag_ skulle ge i närheten av 100k för.
Men värdet på en bil är dock vad någon är beredd att ge för den, och utbudet på bra 9-5:or är högst begränsat, och en bil med uppdämt servicebehov kan lätt kosta 20k eller mer på första servicen (eller bli utdömd om man inte går till en Saab-specialist: http://forum.saabturboclub.com/showt...-runtom-landet), även om den inte har något egentligt fel. De riktigt bra köpen ligger heller inte ute länge, och det är oftast ägarens nivå av omvårdnad som man hittar dem via - ska dock påpekas att många ägare är dock ovetande om roststatusen under plasten. Ringa föregående ägare (brukare) ger ofta god information.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Svar: Det beror på. Som alltid är det svårt att svara för andra.
Ang skicket.
- Det är en välutrustad, välskött 9-5a av det allra senaste utförandet.
- Dessa blir mer och mer sällsynta.
- Att hitta en finare är nog ganska svårt.
- Fortsätter man sköta den lika noga kommer den fungera 10år till.
När det gäller priset.
- Det finns alltid prutmån.
- Det går knappast att hitta en lika bra bil av annat märke till samma pris.
- Värdet kan aldrig sjunka under 0kr. Men till slut blir värdet 0kr. Så allt man betalar kommer att försvinna.
- Ett mycket litet fåtal bilar behåller sitt värde och ännu färre ökar i värde.
- Fortsätter man serva enligt plan och fixa alla fel direkt kan denna bil mycket väl gå upp i pris. Speciellt på lite längre sikt.
Vad bilen skall kosta går inte att svara på. Dessa Saabar blir mer och mer sällsynta. Kundkategorin som vill ha fina Saabar bryr sig inte speciellt om priset. För Saabar är billiga. För dem. Hittar man en lika bra till lägre pris tar man den. Vill man ha denna och har pengarna köper man.
Jämför man med t.ex 5år gamla Passat med 15000mil på mätaren får man ofta betala en bit över 200000kr. Och får räkna med en jämförelsevis stor värdeminskning. Kanske över 100000kr på 5år. Så mycket kan inte denna Saab sjunka.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Tyvärr så går det väl inte att kolla rosten bakom inne skärmarna bak på og95. På ett enkelt sätt.
Man vet ju oftast inte vad slutpriset blir på dessa exemplar. Jag kan nog tycka att just og9-5 de FINA exemplaren med bra utrustning från fabrik börjar få det begagnat värde som den förtjänar. Vill poängtera att jag syftar inte på de exemplar som är trimmade/ombyggda/ snudd på utställningsbilar för där är prisbilden osäkrare pga vad som har gjorts och hur det har gjorts. Visst kundkretsen för en riktigt välhållen 9-5 är nog mest för entusiaster men 100 000 inte en stor summa i dagsläget.
Det finns fortfarande gott om reservdelar som är modellspecifika att tillgå. Dock så är det några saker som ligger och ruvar även på dessa exemplar, skicket på hjulhus bak och hundben/trösklar/skärmkant bak mot stötfångare, rost i falsen på dörrar/motorhuv/baklucka osv det krävs lite grundligare undersökning på ALLA og9-5 vid köp idag. Det som är bra om det tas i tid är att reparationerna syns inte och med lite lagom insats så kan man skydda dem bra så de ser snygga ut och minimerar rosten lång tid framöver.
Sedan kan inte en bil som utvecklades mitten på 90-talet mäta sig med nyare bilmodeller på flera plan givet men å andra sidan så är de som är ute efter dessa bilar inte heller intresserade av en og9-5. Min egna reflektion är ju projekt ”Tazzen” som jag fixade till att en 17 år gammal bil med snart 30000 mil på mätaren känns jäkligt rejäl och gedigen på vägen och skönt befriad från all belysning i kupén som inte ska vara där men å andra sidan är jag nog med i kategorin entusiast så jag är färgad.
Glömde: kan man även skruva lite själv så är de ändå rätt lättmekade bilar i dagsläget och tech2 finns det rätt många som har om det behövs lite mer omfattande diagnostik. Är man sedan entusiasten medlem i Stcs ssk eller ngn saabgrupp på fb så finns det mycket kunskap där (fb inte fullt så mkt mest oreda killgissningar helt ostrukturerat men ändå).
Säljarföretaget Kallerstad Bil har varit verksamma ett år, deklarerade intäkter 8,2 miljoner och resultat 73 tusen. Jag skulle försöka kolla upp de saker som nämnts ovan lite mer och om bilen verkar ok bjuda 70’ ”kontant här och nu, ta det eller låt bli”.
Stort tack till alla som har svarat, grym hjälp! Ska förmodligen ta mig dit och kika in bilen ordentligt och lägga ett lägre bud.
Gör det!
Hittar du en lika bra familjebil för lägre pris ta den istället. Och vill du ha bilen fokusera inte för mycket på prutandet.Säljaren kommer säkert hitta någon som vill betala 100k. Förr eller senare. Frågan är om de vill vänta. Både fina Saabar och köpare till dem finns absolut, men de är sporadiska. Så frågan är vad är ditt alternativ?
Håll oss gärna uppdaterade!
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Starta upp motorn kall och lyssna efter kamkedjerassel eller andra missljud. Ska tystna efter en kort stund.
Och se så att den inte svart ryker. Sen vet jag inte om man kan knacka och lyssna med en mejsel
eller nyckel inne ifrån bagaget för att kolla rost på innebakhjulhusen.
Tack för all hjälp! Vi var och tittade på bilen i lördags, det var lite rost på de vanliga ställena och backspeglarna gick inte fälla in (vanligt fel) men den gick väldigt bra. Dock stod vi för långt ifrån varandra i priset så vi avstod affär. Samma kväll såg jag en annan SAAB till salu av privatperson i linköping som vi tittade på och vi bestämde oss för den istället . Ska hämta den på fredag!
https://www.blocket.se/annons/gotebo...ror/1001227736
https://bilwebauctions.se/aprilaukti...illebror-52725
Saab 9-3 XWD Maptun Lillebror — 2003
Ett litet statement från PA Johansson och MapTun och vad de kan åstadkomma tillsammans och mer därtill. En tanke på en isbil som blev för fin, som blev en banbil och och till slut en extraordinär Saab.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Lycka till med besiktningen på den du.
Gissar den kommer besiktigas av någon "kompis" den här gången, och sen går det aldrig mer.
Fast den verkar vara registrerad/besiktigad med 341 hkr.
Men svårt att säga vad som finns nu som eventuellt inte fanns då.
Senast redigerat av Loffe den 2024-04-07 klockan 13:31.
Till mitt garage: Garaget
Från transportstyrelsens tilläggsuppgiftert:
Kod:Textkod T12B OMBYGGT FORDON T31B MOTORN ÄNDRAD T31EB KONVERTERAD TILL DRIFT MED ETANOLBRÄNSLE. Övrigt HJULSYSTEM FRAM STÄLLBAR MAC PHERSON. HJULSYSTEM BAK STÄLLBAR INDIVIDUELL SPIRALFJÄDER. BROMSAR FRAM SAAB 9-5 AERO. BROMSAR BAK SAAB 9-3 TURBO X. STYRSYSTEM SAAB 9-3 TURBO X VÄXELLÅDA SAAB 9-3 TURBO X. MOTOR B207R E85 KONVERTERAD TURBO/KOMPRESSOR.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag har känt det som att Saabar ökat i pris men det kan väl inte gälla alla oavsett skick …
https://www.blocket.se/annons/stockh..._v4/1001328416
En av alla dessa nya ”bilhandlare” som lägger på ordentlig prutmån
Låt oss hoppas att ingen köper det liket utan att dom själva får bekosta transporten till skroten
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
https://www.klaravik.se/auktion/prod...m_content=car&
Ombyggd från högerstyrd?