Kollar efter en nyare bil åt frun här hemma.
Men otroligt många är dieslar, kan inget om dessa.
Kan någon förklara detta för mig och är det någon ekonomisk fördel/nackdel med dessa dieslar vs bensinare?
Kollar efter en nyare bil åt frun här hemma.
Men otroligt många är dieslar, kan inget om dessa.
Kan någon förklara detta för mig och är det någon ekonomisk fördel/nackdel med dessa dieslar vs bensinare?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Dubbelmassesvänghjul brukar rasa efter drygt 10kmil, partikelfilter kan behöva bytas runt 10kmil, ibland tidigare. Överhuvudtaget mer komplicerat med potential att kräva dyrare reparationer jämfört med bensinare. Detta för att spara 1-2 dl per mil. Vägskatten är ofta hög, glöm inte att kolla den före ev köp. Motorn mår inte bra av korta körsträckor. Det krävs långkörningar för att de ska bli mer ekonomiska. Jag har ingen egen erfarenhet men läst mycket här och hört om kollegors reparationer av diverse fabrikat.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Ähh... Nu är det inte Volvo RZ letar efter, TTiD DPF behöver inte býtas vid 10kmil.
DMF håller mer än 10kmil. Jag har 3st TTiD med M6 och DMF och har inte haft något haveri, men det kommer säkert.
Kamrem & vattenpump är dock lämpligt att byta i god tid, då vattenpumparna ibland skär i förtid.
Kör frun mycket korta sträckor, välj bensin/BioPower. Förvisso mår väl motorer oavsett art obra av korta körningar, men det är DPF som sätter igen sig av sot då den inte hinner bli varm och regenerera.
Leta TTiD MY2011-> då de är 119g med låg skatt, 1520kr/år. Fördel är låg förbrukning och trevlig motorkaraktär med dubbelturbo setupen.
Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2020-10-04 klockan 07:17. Anledning: Fel siffror
Ska man köpa diesel så KOLLA SKATTEN FÖRST som andra varit inne på, på bensinare varierar inte skatten så jättemycket men på diesel kan en bil kosta 0:-/år och en annan 12000kr/år.. två bilar som verkar likvärdiga på pappret kan kosta typ 3000 resp 8000..
Men det är ju iaf lätt att kolla bara man har regnummer.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag glömde EGR-ventil med kylare. Ny kostar €790. http://forum.saabturboclub.com/showt...70#post1537470
Jag har ingen aning om hur vanligt det är att den krånglar på Saab men andra har stora problem.
https://www.vibilagare.se/nyheter/eg...fortsatter-bmw
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/bmw-aterkallar-324-000-dieselbilar-i-europa/
Jag har en kollega vars bekant var stor BMW entusiast. Hans X5 började brinna på motorvägen. Han hann precis få ut familjen innan bilen var övertänd. Nu blir det aldrig mer någon BMW för honom.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
MrCarlsson, nu är det SAAB vi pratar och inte massproducerade problembilar så som Volvo eller BMW
EGR-kylarens plasttank 55590953 spricker ibland. Ingen större kostnad att byta om man gör det själv. Har man tur så är de nya tankarna mer hållbara än de som monterades från fabrik. Har bytt denna tank på förekommen anledning (extern spricka med läckage) på en av mina TTiD och i förebyggande syfte på två av mina TTiD.
EGR-kylaren i sig tror jag inte ger sig speciellt ofta.
EGR-ventilen krånglar säkert lite då och då, på "alla bilar", jag vet inte i detalj varför, men det är ju en mekanisk ventil som är utsatt för tuffa förhållanden. Jag brukar skruva loss den och rengöra avgassidan med brakeclean, har aldrig haft problem med den på mina tre TTiD.
Ja Saab har ibland lite mer genomtänkta lösningar med undantag för elsystemet i ng9-3. Plasttank till EGR-kylare verkar också vara ett undantag.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Jo, BMW utförde för bara något år sedan en massiv återkallelse (1,6 miljoner bilar i världen varav ca 50 000 i Sverige) för ett fel i EGR-systemet som kunde få bilar att börja brinna.
Alla bilar har sina modellsvagheter, men vissa modeller har fler och dyrare svagheter än andra. Därför ska man inte skrämmas bort av någon enstaka modellsvaghet, tvärt om - ju mer påläst och ju mer medveten om vilka svagheter man ska bevaka man är, desto mer bekymmersfritt blir bilägandet.
Det är en av de stora plussen jag ser med og9-5: Dess modellsvagheter är varken ohemult dyra att åtgärda, säkerhetskritiska eller orsakar spontana driftsstopp. Alla, och då menar jag verkligen alla, reparationer på min 17 år/25kmil gamla bil har varit diagnosticerbara över telefon med verkstaden eller över internet här på forumet just för att de är typiska modellfel. Då är det bara att laga med snabba och beprövade metoder och så rullar man vidare.
Ja, det borde det vara.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
... vilket också betyder ABS Mk II (som dels går sönder/slits ut och det är svårt att hitta reservdelar till), till skillnad från icke TCS-bilar som har ABS Mk IV (som är ett av de mest robusta systemen - ovanligt med andra fel än avbrott i sensorkablarna eller dess kontaktdon för 96-98 ).
Kontakterna i TCS skiljer mellan tidiga med tenn och sena med guld gör att man får tänka sig för om man letar delar på skroten. På en automat så är TCS baserat på ETS, medan en manuell har ASR, och de fungerar inte likadant.
Senast redigerat av Långmilare den 2020-10-09 klockan 20:44.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
https://www.blocket.se/butik/carson
Extremt mycket Saabar helt plötsligt!
Undrar vart dom hittat dom någonstans...? Skumt.
og900an verkar de ha hittat på blocket i alla fall, putsat upp och höjt prislappen med 45kkr...
Haha ja, det har de nog gjort med de flesta
Jag tycker de ändå verkar vara fina ex de har hittat och bra bilder och rena bilar osv vilket är viktigt för att få ut bra för en bil vid försäljning men frågan är hur fina bilarna är vid nära granskning.
Har varit med kompis och kikat på några 9-5 som såg "fina" ut på bild och hade relativt låga mil på firma som det ändå begärdes mellan 40-60 000kr för och den skillnaden mot de bilarna som privatpersoner säljer för 20-25 typ var nog att de faktiskt tvättat bilarna noga... Dvs enligt mig inte värt pengarna men det finns säkerligen fina bilar kvar i landet också!
De lär säkerligen finkamma Blocket/KVD etc för att hitta dessa. Vissa har dessutom "deals" med större handlare om att de köper bilar som de får i inbyte så på den vägen kan det också komma endel. T ex någon köper ny Volvo, vill byta in sin gamla 9-5 och blir erbjuden 10k, ägaren accepterar för han vill bara bli av med bilen, Volvo-handlaren säljer sedan vidare denna till mindre firma (Volvo vill inte krångla/sälja bilar som inte håller rätt nivå i bilhallen ändå) för kanske 15-20k och resten lägger sista handlaren på typ efter en stadig rekond och ibland halvtaskig "lackbättring" över de rostrosor som oftast finns på bakskärmarna när man faktiskt ser bilen i verkliga livet