Sidan 47 av 131 FörstaFörsta ... 3745464748495797 ... SistaSista
Resultat 921 till 940 av 2603

Ämne: 9000 CSE --> GT

  1. #921
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Är det verkligen den ända utvägen att slippa saab lådrasen ?
    Måste ju finnas enklare sätt ?

    Fan sista gången ja köper saab isf, underbara motorer o bilar men den där skitlådan sabbar ta mig fan allt.
    Min bil har ju då inte orginal effekt... längre...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  2. #922
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Mekat som tusan som synes på bilderna...



    Tjejen hjälpte till med ombygnaden av fästet genom att svetsa,, svetsar som ser bra ut är hennes heheh...




    Provmonterade lådan i bilen, fan inte mycket till utrmme mellan difklump o subframe/stryväxel, tar det i får jag lösa det i vinter...



    Syns inte så bra men här är det tajt...




    Har fortfarande ett stort problem och det är ABSpumpen, var fan ska jag sätta den?? Måste knäcka den nöten om det ska bli något på Mantorp...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  3. #923
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Fan va kul att du fått lådan nu M.L

    Hoppas att allting funkar utan strul nu!

  4. #924
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Fan va kul att du fått lådan nu M.L

    Hoppas att allting funkar utan strul nu!
    hehe... de hoppas jag me, kan jag bara lösa ABSpmpsplaceringen så kan man ju börja provköra...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  5. #925
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Okej, trött som tusan, hemma från garaget.

    Måste flytta fram ABSpumpen så den hamnar under elcentralen som sitter fast på batterihyllan....

    Ganska långt altså, undrar hur det blir då med tanke på att rören som sitter orginal mellan ABSpump och bromscylinder verkar vara avstämda och dom nya måste vara bra mycket längre.

    Får tilverka nya rör slangar o fästen, ganska omfattande men kablarna verkar räcka.

    Sen så var det lite bråk att få loss lådan från motorn då mellaxeln motvilligt ville ur om man inte hade lådan exakt rakt mot den.

    Får se hur det går imorgon... lite tur så kan man starta den o prova lite sent på kvällen..
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  6. #926
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    SÖndag hämntas lådan... efter allt mek måste bilen besiktigas med, eller räcker det med att man ställer på??

    Senaste besiktning e 2006 i april nån gång men den riktiga besiktningen skulle gjorts i ocktober2006 eller nått.
    Bilen stäldes av innan besiktningsperioden hade gått ut så får man köra med den nåra dar innan den måste besiktigas eller??
    Har för mig att om man ställer av den innan bes tiden har gått ut så får man köra 3 veckor innan man måste besikta den. Så vad det för mig sist i alla fall...
    9000 2,3T "aero" -97, 900 Aero -87, 900 Aero clon -84, 900 T16 -91, 900i -90, V4 cab -79, 9-5 2,0 Biopower -07

  7. #927
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av M.L

    Tjejen hjälpte till med ombygnaden av fästet genom att svetsa,, svetsar som ser bra ut är hennes heheh...
    Måste vara ganska unikt att ha en sån flickvän
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #928
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    [quote=Urban 1041]
    Citat Ursprungligen postat av "M.L":2ul7fd27

    Tjejen hjälpte till med ombygnaden av fästet genom att svetsa,, svetsar som ser bra ut är hennes heheh...
    Måste vara ganska unikt att ha en sån flickvän [/quote:2ul7fd27]

    Kan va bra o ha, hjälper gärna till om hon får/kan
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  9. #929
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Började dagen med att jaga land och rike runt efter all skit jag behövde.

    Sen var funderingaran i full gång ang ABSpumpen.

    Bestände mig för hur den skulle sitta o monterade nitmutrar i stål M8 och dom vara fan inte lätta att få dit för antagligen var nitången för liten, tror inte Swedol vet riktigt vad dom säljer för något.



    Provmontage..



    Mycket kapande o svetsande o sen ack så vart fäste klart...

    Mycket kapande av bromsrör, 6st var det som skulle dit och sen 2st slangar.
    Slangarna var ju med kul, hade handlat rätt slang, trode jag, men dom båda slangarna var olika dimension ju!! Lätt o hitta på en lördagkväll.. med de gick på Statoil i Åhus.


    Så här ser det ut när man ska lufta kopplingen på en F40, enligt instruktion från SAAB.



    Man ska ta en slang som man öser lite olja i o sen ska man manuelllt pumpa slavcylindern tills det inte kommer med luft ur den SEN kan man lufta på vanligt sätt och har man tur e luften borta.

    Sen så går ju aldrig nåogt som det ska o förlängnngen till kopplingslangen gick sönder, måste varit nått fel vid ihopsättningen av den, glömt o pressa?? Nån som kan fixa detta en söndag???



    Sen så är mellanaxeln jättetung o snurra på, misstnker att den sitter i spänn mellan lådan och lagebocken, INTE BRA!!!

    TIll sist sån här röra e de vid lådfan nudå....



    Sen känns det som det står o väger att åka eller inte åka till mantorp, behövs inte så mycket för att det inte ska hinnas med, ligger ju ute på jobb i veckorna....
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  10. #930
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696
    Ml de där fixa du plättlätt när du nu kommit så långt så är de bara GO GO GO GO
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  11. #931
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av aero-eskilstuna
    Ml de där fixa du plättlätt när du nu kommit så långt så är de bara GO GO GO GO
    Yes master... fan det svider i ansiktet som tusan, svetsade juutan hjälm igen...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  12. #932
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Nu är den provkörtd på pallock utan koppling.

    Kollade på kopplingslangen o det var fna inte pressat alls i någon ände!!
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  13. #933
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Nu börjar det hända saker här ja

  14. #934
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Liten bild på ABSpumpen och rören...



    Lite bilder på hur det ser ut med pumpen o lite annat klart...



    Löste problemet med mellanaxeln med idag, knackade ut lagret o lagerbocken ca 3mm så släpte späningen så nur rullar mellan axeln lätt...

    Försökte ersätta koplingslanen med kopparör men det funkade inte med verktygen jag hade men det löser sig på Måndag.
    Slangen hade dom glömt att pressa helt enkelt för anslutningarna var helt lösa och saknade pressmärken.

    Har provkört den på frihjul och med växel i på pallbockarna idag, imorrn ska för hoppningsvis kopplingen funka o sen så blire provtur

    Om allt gå väl så blire bes på tisdag, hoppas hoppas hoppas hoppas hoppas hoppas hoppas hoppas hoppas hoppas!!!
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  15. #935
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    lycka till riktigt kul att det börjar flyta på

  16. #936
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947
    Fan vad gött! Det var knappt så jag vågade läsa i denna tråden eftersom jag inte visste hur helgens arbete gått för dig - skönt om sakerna äntligen kunde börja lira för dig!
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  17. #937
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Håller tummarna som fasiken...!

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  18. #938
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Åhus nu mera N Åsum
    Inlägg
    140
    slangen är nu pressad.. var o gnällde lite på företaget som hade gjort slangen, så nu väntar vi bara på att mange ska komma hem o montera lite
    varför stressa det kommer en dag i morgon med...
    http://www.garaget.org/?car=67478

  19. #939
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Ingen provkörning idag, kopplade inte ur, har kapat sönde ko0pplingspedalen o förlängt lite där så det ska bli bättre får se imorrn när skiten e svetsad... Magnus99 fick göra så för att få de att funka så det provar jag med... hoppas!!
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  20. #940
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Hoppas verkligen du får det att lira nu!
    *håller tummarna*

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •