Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Går fett 9000 16t -85

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    16

    vad kan ´vara fel på 9000T 2.0 85an

    När den börja ladda vid 3000rpm så rycker den å misständer men om man släpper efter å trampar ner pedalen försiktigt å hittar ett speciellt läge så kommer hon små ryckande med fyllt laddtryck men det går slött orklös.

    har nyligen bytt olja filter luftfilter å tänkablar före så gick hon klockrent.


    VAD KAN VARA FEL ?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    128
    Är du säker på att du fått tändkablarna rätt?
    Saab 900 2.0T -96 ( Projekt 2009 )

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    16

    Går fett 9000 16t -85

    Nu har jag slut på ideer.

    bilen en 9000 16t 85a . Går mycket fett svarta stift misständer vill helst inte gå mer än på gruntrycker när motorn är varm å misständer. är motorn kall går den på typ 3 burkar å misständer och smäller i avgasröret vid motorbroms även när den är varm.
    Den är ej trimmad bara 2,5 tums rör från turbon å bak. Nya stift, rotor luftfilter ,fördelare ,soppa filter, tänd kablar, kollat laddluftgivaren magnetventilen slangar å så inget läcker, turbon. ska kolla upp tändningen.

    bilen började strula efter jag hade bytt luffiltret körde 10mil å sen började den gå dåligt bytte allt då men inget hjälper. helt skumt allså.

    uppdatering: ställde stiften från 07 till 065 å då går den lite bättre går att varva mera när den är varm .

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 139
    Stiftgapet skall vara i trakten kring 1mm.

    Det jag kommer på som kan fela är tempgivaren till sprutet, sitter mellan första och andra insugsröret. Man kan mäta upp den, resistansen som det skall vara vid 20grader finns i haynes t.ex.

    Provbyt luftmängdsmätaren också, de kan ge konstiga symptom. Vissa börjar gå sjukt fett andra börjar rycka.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    16

    svar

    1mm stämmer inte det står på vänster skärm i motorrummet att det ska vara 06.07 på tändstiften. ska kolla upp det har gjort rent luftmängds mätaren. men ska försöka få tag i en inte lätt alls. har jagat efter en å en apc rätt länge svåra att få tag i eller är dom svindyra typ allt från 500kr å uppåt.

    bilem har gått 26tusen mil är det lön att trimma bilen sen när jag har fått ordning på den. tänkte på kvaliteten på motoerna.

    Har du nån erfarenhet från vankel motor?. Har en dubbel turbo nått du vet om dom motoerena? har byggt den själv å har gått 10 blangt på 402 meter i en lada samara.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 369
    Jag skulle nog försöka med en LMM som du vet funkar, för om den spökar kan mycke skojiga grejor hända

    Angående trimmning så: botten håller för ganska seriös effekt ( 350-400hk?) utan problem. och du hittar nog mycket info om det om du söker.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  7. #7
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 319
    Medlem#
    10610
    Min var så där när min lmm var trasig.. Satte dit en ny sån å bilen vart som ny igen
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 139
    Citat Ursprungligen postat av tattoo
    HALLO INGEN SOM HAR FLER IDEER??
    Att vara vänlig och INTE dra in något svammel om Lada Samara med "vankel motor" brukar också vara en bra taktik ifall man vill få lite hjälp

    Som sagt LMM:en är en bra början.

    Bottendelarna är stadiga, det som sätter käppar i hjulen är insprutningssystemet, växellådan, kopplingen, turbon, ic:n osv...
    "Utan tvivel är man inte klok"

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    16
    Svammel??. varför det blidde den karossen var att jag fick den gratis å det blidde ett test om det höll å motorn funkade genom att jag alldrig har skruvat en motoer tidigare. Nu är problemet att inget håller grenrören spricke (rostfritt rör) hela tiden så man får svetsa jämt ser inte snyggt ur nu mera som ett lapp täcke å motorn är svår att få gå rent å skenade laddtryck ja jag kan skiva en massa fel typ en bok. men dom få gångerna den gick bra så drar den som satan men det är mycket få gånger. ville bara kolla om det fanns nån som visst nått om dom motorerna.

    vet ej hk men bilen vägde 850kg med mej fulltank å bur.

    uppdatering: har gjort rent laddluftsmätaren å den var mycket skitig . sen gick bilen något bättre men inte mycket. få se om jag kan hitta en sån för ett vettigt pris.

  10. #10
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av tattoo
    Svammel??. varför det blidde den karossen var att jag fick den gratis å det blidde ett test om det höll å motorn funkade genom att jag alldrig har skruvat en motoer tidigare. Nu är problemet att inget håller grenrören spricke (rostfritt rör) hela tiden så man får svetsa jämt ser inte snyggt ur nu mera som ett lapp täcke å motorn är svår att få gå rent å skenade laddtryck ja jag kan skiva en massa fel typ en bok. men dom få gångerna den gick bra så drar den som satan men det är mycket få gånger. ville bara kolla om det fanns nån som visst nått om dom motorerna.


    Sätter en slant på att vad "Ken-1" menade var att just denna info är ovesäntlig i just denna tråd......
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 369


    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    16
    Jo det har du rätt på ett vis. Undrade bara om nån visste nått.

    Är lite förvirrad mycket bläck i ådrorna.

    Uppdatering: gjorde rent lmm går bättre nu men fattas mycket änndå. går bäst nu på gruntryck. kan det änndå inte vara nått med soppatrycket.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    16
    Uppdatering när jag har minst 50 liter soppa i bilen så går den mycket bättre + att jag har ställt stiften på 0.65 .Kan det vara soppapumpen som ät trasig. tankmätaren visar fel har jag upptäckt också.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 083
    Byt LMM. hjälper ju ofta inte att bara rengöra. Soppapumpen kan ju också vara på väg men oftast ger sig sig rätt så direkt. Så att bilen stannar helt o inte går att få igång igen...

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    166
    kolla temgivaren till sprutet

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Kolla även BTR
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    16

    STORT TACK FÖR ALLT HJÄLP!!

    Som ni alla inblandade kanse vet så har jag en 9000 t16 85a som gick alldeles för fet kom jag fram till efter mycket letande.gick på 3 burkar när motorn var kall å smällde å hade sej när den var varm gick bara att köra på gryndtrycket annars så slog man sönder näsbenet å dog när man kopplade ut tankde man bara 10liter när man hade tömt tanken så gick den bäst mycket skumma femonem på bilen. bytte stiften till dom bättre å ny rotor fördelare ,kollade upp magnetventilen som funkade och mätte upp luftmasse mätaren som funkade och kollade på tändningen alla vakum slangar sprejade ner motorn med star gas också inget läckte + att jag tryckteste intercoolen och bytte soppafiltret men inget hjälpte då.

    fick tag i en krockad talladega för en billig peng som man kunde ta fungernade saker i från å testa. bilen är skrot har voltat å stutsat mellan några tallar. så bilen är ej till salu eller några delar.

    Bytte först luftmassemätaren då gick det bättre.Sen bytte jag bränsleregulatorn å då hände det saker.gick mycket bra då .Sen efter 2 dar gick det som en påse nötter igen. Då bytte jag magnetventilen å då funkade det bättre än innan .Gick sönder igen efter en vecka bytte då apc boxen till den röda och chippat bränsle box, temgivare å termostat. Nu går den som en skollad rotta . släpper direkt på 3 ans växel efter 3000 rpm. Går att få den att släppa på 4 ans växel i 100km.Men i dag så började motorn gå sämre igen pluggade då lilla slangen på ventikåpan som går till insuget (vevhusventilationen).Nu går den som innan + att jag fick bättre stabil tomgång. Så nu är det bara att vänta tills man har bränt ut avgasröret så man slipper blå röken å då kommer den säkert gå bättre. Ska sätta in en större turbo som klara 300hk med kullager i till sommar + andra spridare och en värre moddade databoxar + amdra kammar och direkttändning och större intercoler. ska få ut då 250hk enligt firman som fixade talladegan går säkert att få ut mera men varför tulla på säkerheten när den är fixat till stabila 250hk .Ska bli intressant å se hur mycket motorn har fått stryk under tiden den har gått dåligt. Kanse den håller en vecka men sånt som händer då.Har ju motorn från talladegan liggandes lite trasig men det går ju fixa till har ju två motorer som man säkert kan få ihopp till en den dan den sorgen hehehe.
    STORT TACK ALLA SOM HAR HJÄLP TILL MED ATT SVARA PÅ MINA FRÅGOR!!! MVH TATTOO

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 I16 -92 Går ojämt/fett
    Av SAAB_AERO1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-03, 10:06
  2. Fett till helronovering av bromsok bak 900/9000
    Av Guran ng900T i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 00:18
  3. Bra fett till Saab 9000 c-lås?
    Av Mr Aero i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-03, 09:15
  4. Fett från SDCC i inre drivknut 9000?
    Av Niklas71 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 00:11
  5. Bilen går fett vid kallstart /9000 B202 T16
    Av Burns i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •